Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Spor o řízení letiště v Plané u Českých Budějovic. Možná se poprvé v tuzemsku objeví digitální věž

Kdo a jak bude po otevření v roce 2020 na letišti řídit provoz? Tuto klíčovou otázku nyní řeší letiště v Plané u Českých Budějovic. Do tendru letiště na poskytovatele letových služeb se totiž nikdo nepřihlásil. A to přesto, že se uzávěrka soutěže neustála odsouvala, až se soutěž protáhla na více než dva roky. I proto se vedení jihočeského letiště dostalo do sporu se státním podnikem Řízení letového provozu (ŘLP).

Vedení českobudějovického letiště proto požádalo o pomoc i vládu. „V současné době Letiště České Budějovice usiluje o to, abychom byli zařazeni mezi ostatní regionální letiště, která jsou řízena ŘLP. Tento příslib jsme také dostali při nedávné návštěvě vlády na jihu Čech přímo od premiéra Andreje Babiše,“ uvedla mluvčí letiště Martina Vodičková. 

„Více než dva roky probíhá tendr na poskytovatele letových provozních služeb. Soutěž jsme vyhlásili, měli několik jednání se státním podnikem Řízení letového provozu České republiky. Dopisem z jara letošního roku nám oznámili, že u nás nejsou schopni v požadovaném termínu poskytovat své služby a tendru se vzdávají," uvedl ředitel Jihočeského letiště České Budějovice Ladislav Ondřich. „My tyto služby potřebujeme od roku 2020, ale Ředitelství letového provozu by to zvládlo až od roku 2026," dodal šéf. Problém je, že Řízení letového provozu je jediný podnik svého druhu v republice. „To je zádrhel, který jsme neočekávali. Na část provozu máme vlastní dispečery, ale to nejvyšší dělá jen ŘLP. Bez nich bychom byli znevýhodnění oproti ostatním letištím," vysvětlil ředitel letiště. 

Zakázka byla opakovaně prodlužována

Řízení letového provozu nicméně viní ze situace vedení letiště. Podle šéfa Řízení letového provozu Jana Klase se soutěží zbytečně ztratily dva roky, neboť letiště na dotazy ŘLP neupřesnilo zadání. „Tato zakázka byla opakovaně prodlužována až do letošního roku, přesto nikdy nedošlo k vyjasnění zadání způsobem umožňující realizaci, což je možno doložit absencí odpovědí na vznesené dotazy,“ uvedl pro web zdopravy.cz Jan Klas. Podle něj není v moci žádného poskytovatele zahájit služby do dvou let. Samotný výcvik dispečerů prý trvá dva roky, zároveň je třeba vysoutěžit a nainstalovat technologie, připravit postupy, nechat systémy, lidi i postupy certifikovat příslušnými úřady. To by údajně zabralo čtyři roky.

A proč se podnik ŘLP do tendru Letiště České Budějovice nepřihlásil? „Došlo k veřejnému a nepravdivému nařčení ŘLP, aniž by tomu předcházel jakýkoliv pokus o věcné řešení problému přímou komunikací. Můžeme dokumentovat naši opakovanou snahu o upřesnění zadání jak před vyhlášením výběrového řízení mezi lety 2008 a 2010, tak po obnovení prací po roce 2014 včetně veřejné zakázky na poskytování LPS v roce 2016,“ vysvětlil ředitel ŘLP 

„Rozhodnutí o zajištění služby otevřeným řízením v roce 2016 navíc znemožnilo našemu podniku podílet se na smysluplném zadání, aniž by se tím nedostal do rozporu se zákonem, případně se nevyřadil z možností být realizátorem řešení,“ dodal Jan Klas.

Poprvé by se v tuzemsku mohla objevit digitální věž

O řízení provozu na letišti v Budějovicích má nicméně ŘLP stále zájem. Nabízí přitom poprvé v tuzemsku technologii Remote Tower, což je digitální či virtuální věž. Dispečer by neseděl přímo na letišti, díky technologiím by provoz řídil na dálku. Na virtuální věže sází například v Maďarsku nebo ve Švédsku. „Jde o námi preferovanou variantu řešení pro České Budějovice a to zejména z hlediska nižších nákladů na pořízení a pak i samotný provoz,“ doplnil mluvčí ŘLP Richard Klíma. Nebrání se tomu ani letiště. „Pro naše letiště je to schůdná varianta, nicméně zatím tato cesta není v České republice certifikovaná,“ sdělila webu zdopravy.cz mluvčí Vodičková.

Remote Tower ovšem neřeší časový tlak, pod kterým se letiště v PLané u Českých Budějovic ocitlo. Od května 2020 si tak zřejmě bude muset částečně poradit samo. Na letišti aktuálně vzniká nový terminál, v budoucnu chce letiště odbavovat alespoň 80 tisíc cestujících ročně. Dnes funguje v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Nynější přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.

Letiště v Plané u Českých Budějovic provozuje společnost Jihočeské letiště České Budějovice založená Jihočeským krajem a Statutárním městem České Budějovice.

Autoři | Foto Jana Kroneislová | Zdroj zdopravy.cz

Štítky společnost, doprava, tendr, řízení letového provozu, letiště, Planá, České Budějovice, soutěž, Česko, Jan Klas, technologie, Andrej Babiš, Boeing, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zipe Pezi

Už se poněkud couvá a z různých příčin nenápadně ODSouvají termíny dokončení tohoto zbytečného pasquilu. Pomník různým zázračně zbohatlým chatařům, či starostům Velenic navíc stál tolik peněz, že minulé vedení kraje hloupě zničilo veřejnou dopravu. Trochu drahá hračka myslím...

Pondělí, 13. srpna 2018, 09:38Odpovědět

Spor o řízení letiště v Plané u Českých Budějovic. Možná se poprvé v tuzemsku objeví digitální věž  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.