Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekNeděle, 2. září 2018, 17:52
Českobudějovické S2 STUDIO, které letos slaví již 15 let existence, patří mezi nejstarší a také největší jihočeské společnosti zabývající se tvorbou zakázkových webů. Někdejší home office firmička o dvou IT nadšencích během let vyrostla v silné studio s dvacítkou expertů. Kromě webů, e-shopů a nejrůznějších intranetových systémů na míru dnes pod jednou střechou dokáží nabídnout také online marketing, komunikační kampaně nebo grafický design. O webdesignu a online marketingu jsme se bavili se Stanislavem Schwarzem, jednatelem firmy.
Na co se ve vašem studiu specializujete?
Původně jsme se zaměřovali výhradně na tvorbu webů a vlastních redakčních a informačních systémů. S nárůstem poptávky po souvisejících službách ze strany stávajících i nových zákazníků jsme postupně rozšiřovali náš tým a s ním i portfolio nabízených služeb. Kromě webdesignu dnes nabízíme kompletní grafické služby, online marketing, tvorbu e-shopů a internetových a intranetových aplikací na míru a další související činnosti. Dnes poskytujeme našim zákazníkům pod jednou střechou kompletní spektrum služeb pro online.
Kolik vlastně stojí takový nový web?
A chcete, aby byl funkční a úspěšný, pouze hezky vypadal, nebo aby pouze byl? (smích). Vždy samozřejmě záleží na konkrétních požadavcích zákazníků na design a funkcionalitu webu, a především na stanovených cílech klienta, které má web splnit. Nelze říct, web bude stát x, bez znalosti cílů a potřeb klienta.
Možností je nepřeberné množství, ale je potřeba především pochopit správně klientův cíl, nasát jeho činnost jako celek a teprve pak nastavit vhodnou strategii a z ní vyplývající cenu projektu. Můžeme se bavit o 70 tisících ale taky např. o 2 milionech.
Zkuste popsat průběh tvorby nového webu.
Tvorba kvalitního online projektu se skládá z několika etap a vývojových fází. Ty se navzájem v průběhu vývoje prolínají a jedna bez druhé se neobejde. Nejprve je nutné mít od klienta jasné a srozumitelné zadání, definovány cíle a potřeby. Ty společně konzultujeme a ladíme. Je důležité klienta jako společnost poznat, pochopit jeho směr a cíle.
Pak se můžeme pustit do analýzy, v níž mapujeme trh, konkurenci, definujeme cílové skupiny a persony a analyzujeme chování potenciálních zákazníků.
Nezřídka se stává, že představa klienta o cestě k cíli je značně odlišná od možné reality. To je nejčastěji způsobené tím, že klient vidí vše vlastní optikou, která je nutně zkreslena jeho odborností a hlubokou znalosti jeho oboru. Vznikají z toho např. situace, kdy se jazyk klienta stává pro jeho zákazníky nesrozumitelný, aniž by si to klient uvědomoval. V takových případech je nezastupitelný pohled takzvaně zvenčí, kdy se náš tým dokáže na věc podívat více optikou zákazníka.
Mnoho agentur, a hlavně webdesignérů na volné noze, ve snaze vyhovět tlaku klienta na nízkou cenu, tuto analyticko-strategickou etapu podceňuje nebo zcela vypustí. Jednoduše se klienta zeptají, co chce, to udělají, a tím to končí. To se logicky promítne do úspěšnosti takového webu.
Jaké další kroky následují?
Na základě analýzy a stanovené strategie se připraví funkční návrh webu, tzv. wireframe. Na tom je simulována funkčnost, rozmístění a vlastnosti jednotlivých funkčních prvků webu, apod. Jde především o to, aby web byl přehledný a srozumitelný pro zákazníka, aby ten vždy našel co nejsnáze a nejrychleji to, co hledá. Odladěnou strukturu a funkčnost následně dostanou do péče naši grafici, kteří připraví vlastní grafický design. Zde už to začíná být pro klienta zajímavé a začíná být něco hmatatelnějšího vidět.
Každá etapa prochází klientovým připomínkováním a laděním. Po graficích přijdou na řadu kolegové programátoři a kodéři, kteří řeší vlastní kódování a programování webu. Následně je web potřeba naplnit vlastními texty, produkty apod., ideálně v kooperaci s naším specialistou na SEO a copywriterem, který pomůže se stylizací a strukturou textů s ohledem na proběhlou analýzu trhu. Před spuštěním projektu do ostrého provozu je vždy potřeba vše pečlivě otestovat. Tím ale celý proces nekončí. Web je živý organismus, s nímž je potřeba neustále pracovat, aktualizovat informace, tvořit nový obsah a pracovat na online marketingu se správným cílením.
Předpokládám, že webdesignéři reklamní kampaně neřeší.
To opravdu ne. Pokud chci být v něčem odborník, musím se věnovat ideálně pouze jednomu oboru. Všechny naše projekty vznikají v rámci interního týmu, který se skládá z 20 specialistů. Každý se zaměřuje na něco jiného a vzájemně se perfektně doplňují. Nejsme agentura, která by pouze něco přeprodávala. Máme vlastní tým odborníků, a to je pro nás klíčové. S našimi klienty spolupracujeme dlouhodobě, a proto musíme držet stabilní kvalitu a dostupnost služeb, stejně jako klientskou péči.
Kromě programátorů a kodérů máme vlastní grafické studio, specialisty na online marketing, SEO nebo projektové koordinátory. Někteří naši klienti mají dokonce vyhrazené konkrétní členy týmu, je tomu tak např. u zákazníka z horeca segmentu, pro kterého vyvíjíme a spravujeme informační systém běžící mezinárodně na zhruba pětistovce hotelů.
Čím se odlišuje online marketing od toho klasického?
Hlavně tím, že jej lze velmi efektivně cílit, přizpůsobovat a především měřit, což tradiční média umožňují jen velmi omezeně. Žádná firma, která chce být dnes na internetu úspěšná, se bez online marketingu už neobejde. Internetový marketing nejsou jen PPC reklamy a sociální sítě, těch činností je samozřejmě mnohem více a je potřeba je strategicky propojovat a kombinovat. Pro klienta je výhodou, že tento komplexní mix služeb dostává od jednoho dodavatele. To je ve výsledku časově i finančně úspornější než řešit každou oblast jednotlivě s jiným dodavatelem. Čas je ta nejcennější komodita a podle toho je potřeba s ní nakládat.
Jak velkou konkurenci pro vás představují freelanceři? Cenově přece bývají levnější než velká studia a agentury.
V podstatě si nekonkurujeme. Freelanceři zpravidla obsluhují jiný segment zákazníků a mají své nezastupitelné místo na trhu. Zpravidla u nich klient dostane nižší cenu, ale velmi často také pouze určitou výseč segmentu služeb. Větší klient, který potřebuje kontinuitu v poskytovaném servisu a službách vždy u freelancera v určitém okamžiku narazí na strop. Časový, znalostní, kapacitní. Nezřídka se pak stane, že freelancer změní obor, nechá se zaměstnat, rozhodne se cestovat atd. V ten moment je klient v pasti a bez partnera.
Velmi často se pak stane, že počáteční, byť nižší investici, v podstatě zahodí a začíná znovu s někým jiným. K rozhodnutí svěřit péči o svou společnost většímu studiu musí klient zpravidla dozrát a projít určitými zkušenostmi.
Umíte i vy obsloužit zákazníky s menším rozpočtem?
I k nám často přichází klienti s omezeným rozpočtem a snahou jít cestou profesionálního řešení. Z myšlenky vyjít i podobným začínajícím projektům vstříc vzešel i náš nový projekt, kterým je řešení určené pro startující projekty na profesionálním základu s možností budoucího rozšíření na individuální projekt. V následujících pár týdnech bude oficiálně vypuštěn na svět, ale o tom třeba někdy příště ;-)
Jakou roli hraje pracovní prostředí a zázemí?
V našem studiu nabídneme klientům nejen profesionální službu, pečlivý servis a naše dlouholeté know-how, ale také garanci kvalitního a dlouhodobého servisu. Pro představu máme například klienty, kteří jsou s námi celých 15 let, ještě z dob, kdy jsem začínal pouze s kolegou Petrem Šumanem. Na tvorbě online projektů se dnes podílí celý tým lidí a pokud chcete mít v týmu kvalitní lidi, musíte se o ně náležitě postarat, tedy je i finančně ohodnotit. Samozřejmě, že to dnes není jen o penězích, ale o prostředí a podmínkách, které kolegům ve studiu připravíte.
Webdesignér na volné noze takové zázemí logicky nemůže klientům nabídnout. Nezřídka je zároveň programátorem, grafikem, marketérem, copywriterem i projektovým managerem.
Neříkám, že to je špatně, pro určitý typ klientů je to zcela dostačující a cena bude určitě nižší.
Spousta klientů je na začátku svého online podnikání a může to pro ně být způsob, jak začít třeba i s omezenými finančními možnostmi.
Stíháte vůbec při práci sledovat trendy?
Webdesign jako obor se neustále vyvíjí. To, co bylo funkční a trendy před 5 lety, je už zastaralé. My to musíme samozřejmě pečlivě sledovat a na tento vývoj reagovat. Každý projekt je unikátní a vyžaduje kreativní a zároveň i pečlivou analytickou práci a rozvoj.
Člověka to tedy nikdy nemůže omrzet. Rutina tady opravdu nehrozí. Posledních několik let již sice aktivně neprogramuji, o to více mám času na klienty a řešení jejich individuálních potřeb. Moje role se přesunula spíše ke koordinaci projektů a strategické analýze a plánování s následným dohledem.
Pořád se ale snažím být pro klienty dostupný a být jakýmsi garantem kvality služeb našeho studia. Nejsme anonymní agentura schovaná za webovkami a kontaktním formulářem s vymyšlenými referencemi. Jsme skutečná firma se skutečnými lidmi a s klienty jsme v neustálém osobním kontaktu. Jsem poměrně aktivní člověk (moje manželka by to asi řekla ještě jinak)a mám rád změnu. Mne i mé kolegy baví, když něco nového vzniká a my se na tom můžeme podílet…zkrátka tvořit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.