úterý 7. července 2020 Bohuslava

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Zákazníci na internetu nejsou roboti, ale skuteční lidé, říká majitel webového studia Stanislav Schwarz

Českobudějovické S2 STUDIO, které letos slaví již 15 let existence, patří mezi nejstarší a také největší jihočeské společnosti zabývající se tvorbou zakázkových webů. Někdejší home office firmička o dvou IT nadšencích během let vyrostla v silné studio s dvacítkou expertů. Kromě webů, e-shopů a nejrůznějších intranetových systémů na míru dnes pod jednou střechou dokáží nabídnout také online marketing, komunikační kampaně nebo grafický design. O webdesignu a online marketingu jsme se bavili se Stanislavem Schwarzem, jednatelem firmy.

Na co se ve vašem studiu specializujete?
Původně jsme se zaměřovali výhradně na tvorbu webů a vlastních redakčních a informačních systémů. S nárůstem poptávky po souvisejících službách ze strany stávajících i nových zákazníků jsme postupně rozšiřovali náš tým a s ním i portfolio nabízených služeb. Kromě webdesignu dnes nabízíme kompletní grafické služby, online marketing, tvorbu e-shopů a internetových a intranetových aplikací na míru a další související činnosti. Dnes poskytujeme našim zákazníkům pod jednou střechou kompletní spektrum služeb pro online.

Kolik vlastně stojí takový nový web?
A chcete, aby byl funkční a úspěšný, pouze hezky vypadal, nebo aby pouze byl? (smích). Vždy samozřejmě záleží na konkrétních požadavcích zákazníků na design a funkcionalitu webu, a především na stanovených cílech klienta, které má web splnit.  Nelze říct, web bude stát x, bez znalosti cílů a potřeb klienta.

Možností je nepřeberné množství, ale je potřeba především pochopit správně klientův cíl, nasát jeho činnost jako celek a teprve pak nastavit vhodnou strategii a z ní vyplývající cenu projektu. Můžeme se bavit o 70 tisících ale taky např. o 2 milionech.  

Zkuste popsat průběh tvorby nového webu.
Tvorba kvalitního online projektu se skládá z několika etap a vývojových fází. Ty se navzájem v průběhu vývoje prolínají a jedna bez druhé se neobejde. Nejprve je nutné mít od klienta jasné a srozumitelné zadání, definovány cíle a potřeby. Ty společně konzultujeme a ladíme. Je důležité klienta jako společnost poznat, pochopit jeho směr a cíle.

Pak se můžeme pustit do analýzy, v níž mapujeme trh, konkurenci, definujeme cílové skupiny a persony a analyzujeme chování potenciálních zákazníků.

Nezřídka se stává, že představa klienta o cestě k cíli je značně odlišná od možné reality. To je nejčastěji způsobené tím, že klient vidí vše vlastní optikou, která je nutně zkreslena jeho odborností a hlubokou znalosti jeho oboru. Vznikají z toho např. situace, kdy se jazyk klienta stává pro jeho zákazníky nesrozumitelný, aniž by si to klient uvědomoval. V takových případech je nezastupitelný pohled takzvaně zvenčí, kdy se náš tým dokáže na věc podívat více optikou zákazníka.

Mnoho agentur, a hlavně webdesignérů na volné noze, ve snaze vyhovět tlaku klienta na nízkou cenu, tuto analyticko-strategickou etapu podceňuje nebo zcela vypustí. Jednoduše se klienta zeptají, co chce, to udělají, a tím to končí. To se logicky promítne do úspěšnosti takového webu.

Jaké další kroky následují?
Na základě analýzy a stanovené strategie se připraví funkční návrh webu, tzv. wireframe. Na tom je simulována funkčnost, rozmístění a vlastnosti jednotlivých funkčních prvků webu, apod. Jde především o to, aby web byl přehledný a srozumitelný pro zákazníka, aby ten vždy našel co nejsnáze a nejrychleji to, co hledá. Odladěnou strukturu a funkčnost následně dostanou do péče naši grafici, kteří připraví vlastní grafický design. Zde už to začíná být pro klienta zajímavé a začíná být něco hmatatelnějšího vidět.

Každá etapa prochází klientovým připomínkováním a laděním. Po graficích přijdou na řadu kolegové programátoři a kodéři, kteří řeší vlastní kódování a programování webu. Následně je web potřeba naplnit vlastními texty, produkty apod., ideálně v kooperaci s naším specialistou na SEO a copywriterem, který pomůže se stylizací a strukturou textů s ohledem na proběhlou analýzu trhu. Před spuštěním projektu do ostrého provozu je vždy potřeba vše pečlivě otestovat. Tím ale celý proces nekončí. Web je živý organismus, s nímž je potřeba neustále pracovat, aktualizovat informace, tvořit nový obsah a pracovat na online marketingu se správným cílením.

Předpokládám, že webdesignéři reklamní kampaně neřeší.
To opravdu ne. Pokud chci být v něčem odborník, musím se věnovat ideálně pouze jednomu oboru. Všechny naše projekty vznikají v rámci interního týmu, který se skládá z 20 specialistů. Každý se zaměřuje na něco jiného a vzájemně se perfektně doplňují. Nejsme agentura, která by pouze něco přeprodávala. Máme vlastní tým odborníků, a to je pro nás klíčové. S našimi klienty spolupracujeme dlouhodobě, a proto musíme držet stabilní kvalitu a dostupnost služeb, stejně jako klientskou péči.

Kromě programátorů a kodérů máme vlastní grafické studio, specialisty na online marketing, SEO nebo projektové koordinátory. Někteří naši klienti mají dokonce vyhrazené konkrétní členy týmu, je tomu tak např. u zákazníka z horeca segmentu, pro kterého vyvíjíme a spravujeme informační systém běžící mezinárodně na zhruba pětistovce hotelů.

Čím se odlišuje online marketing od toho klasického?  
Hlavně tím, že jej lze velmi efektivně cílit, přizpůsobovat a především měřit, což tradiční média umožňují jen velmi omezeně. Žádná firma, která chce být dnes na internetu úspěšná, se bez online marketingu už neobejde. Internetový marketing nejsou jen PPC reklamy a sociální sítě, těch činností je samozřejmě mnohem více a je potřeba je strategicky propojovat a kombinovat. Pro klienta je výhodou, že tento komplexní mix služeb dostává od jednoho dodavatele. To je ve výsledku časově i finančně úspornější než řešit každou oblast jednotlivě s jiným dodavatelem. Čas je ta nejcennější komodita a podle toho je potřeba s ní nakládat.

Jak velkou konkurenci pro vás představují freelanceři? Cenově přece bývají levnější než velká studia a agentury. 
V podstatě si nekonkurujeme. Freelanceři zpravidla obsluhují jiný segment zákazníků a mají své nezastupitelné místo na trhu. Zpravidla u nich klient dostane nižší cenu, ale velmi často také pouze určitou výseč segmentu služeb. Větší klient, který potřebuje kontinuitu v poskytovaném servisu a službách vždy u freelancera v určitém okamžiku narazí na strop. Časový, znalostní, kapacitní. Nezřídka se pak stane, že freelancer změní obor, nechá se zaměstnat, rozhodne se cestovat atd. V ten moment je klient v pasti a bez partnera.

Velmi často se pak stane, že počáteční, byť nižší investici, v podstatě zahodí a začíná znovu s někým jiným. K rozhodnutí svěřit péči o svou společnost většímu studiu musí klient zpravidla dozrát a projít určitými zkušenostmi.

Umíte i vy obsloužit zákazníky s menším rozpočtem?
I k nám často přichází klienti s omezeným rozpočtem a snahou jít cestou profesionálního řešení. Z myšlenky vyjít i podobným začínajícím projektům vstříc vzešel i náš nový projekt, kterým je řešení určené pro startující projekty na profesionálním základu s možností budoucího rozšíření na individuální projekt. V následujících pár týdnech bude oficiálně vypuštěn na svět, ale o tom třeba někdy příště ;-)

Jakou roli hraje pracovní prostředí a zázemí?
V našem studiu nabídneme klientům nejen profesionální službu, pečlivý servis a naše dlouholeté know-how, ale také garanci kvalitního a dlouhodobého servisu. Pro představu máme například klienty, kteří jsou s námi celých 15 let, ještě z dob, kdy jsem začínal pouze s kolegou Petrem Šumanem. Na tvorbě online projektů se dnes podílí celý tým lidí a pokud chcete mít v týmu kvalitní lidi, musíte se o ně náležitě postarat, tedy je i finančně ohodnotit. Samozřejmě, že to dnes není jen o penězích, ale o prostředí a podmínkách, které kolegům ve studiu připravíte.

Webdesignér na volné noze takové zázemí logicky nemůže klientům nabídnout. Nezřídka je zároveň programátorem, grafikem, marketérem, copywriterem i projektovým managerem.

Neříkám, že to je špatně, pro určitý typ klientů je to zcela dostačující a cena bude určitě nižší.

Spousta klientů je na začátku svého online podnikání a může to pro ně být způsob, jak začít třeba i s omezenými finančními možnostmi.

Stíháte vůbec při práci sledovat trendy? 
Webdesign jako obor se neustále vyvíjí. To, co bylo funkční a trendy před 5 lety, je už zastaralé. My to musíme samozřejmě pečlivě sledovat a na tento vývoj reagovat. Každý projekt je unikátní a vyžaduje kreativní a zároveň i pečlivou analytickou práci a rozvoj.

Člověka to tedy nikdy nemůže omrzet. Rutina tady opravdu nehrozí. Posledních několik let již sice aktivně neprogramuji, o to více mám času na klienty a řešení jejich individuálních potřeb. Moje role se přesunula spíše ke koordinaci projektů a strategické analýze a plánování s následným dohledem.

Pořád se ale snažím být pro klienty dostupný a být jakýmsi garantem kvality služeb našeho studia. Nejsme anonymní agentura schovaná za webovkami a kontaktním formulářem s vymyšlenými referencemi. Jsme skutečná firma se skutečnými lidmi a s klienty jsme v neustálém osobním kontaktu. Jsem poměrně aktivní člověk (moje manželka by to asi řekla ještě jinak)a mám rád změnu. Mne i mé kolegy baví, když něco nového vzniká a my se na tom můžeme podílet…zkrátka tvořit.

PR text

Štítky S2, web, internet, marketing

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.