Motivovat studenty k samostatné podnikatelské činnosti má česko - bavorský projekt, který připravuje českobudějovická Vysoká škola technická a ekonomická spolu s bavorskou Ostbayerische Technische Hochschule z Regensburgu. Jeho součástí budou i online výukové kurzy v obou jazykových mutacích. V nich vedle pedagogů vystupují také majitelé firem.
„Chceme, aby se propojila teorie s praxí, abychom pouze něco nedeklarovali, ale teorii doplnili osobní zkušeností lidí, kteří si plní své podnikatelské sny,“ říká Zdeněk Caha, hlavní manažer projektu a ředitel Ústavu podnikové strategie VŠTE.
Projekt začal v prosinci 2016 a skončí v závěru roku 2019. Jeho kurzy budou zdarma jako online výuka k dispozici studentům i veřejnosti na webu projektu Podnikatelské kompetence na česko-bavorském trhu práce. Ten vzniká zároveň s kurzem.
Půjde o 13 lekcí rozdělených tematicky tak, aby kopírovaly zakládání a průběh samostatné podnikatelské činnosti. Úvod se zaměřuje na psychologii, motivaci k podnikání, hledání příležitostí a tvorbu byznys plánu. Další lekce řeší možnosti financování, využití služeb start-up center a institucí působících v Česku a Německu. Nechybí ani oblast marketingu, jako je vstup na trh, propagace a podpora prodeje. Zohledněn je i životní cyklus firmy, kdy po úspěšném rozjezdu a růstu je nezbytné reagovat na vývoj a udržení stability.
Součástí kurzů jsou i osobní příběhy podnikatelů. O zkušenosti se podělí Václav Kalkuš, majitel firmy Karamelový sen, Pavel Podruh, zakladatel architektonického projektu Český ostrovní dům nebo Libor Matoušek ml., tvůrce zpravodajského portálu Drbna.cz. Stejný prostor dostanou i podnikatelé z Bavorska.
„Hlavně jsem chtěl studentům vlít krev do žil, protože v podnikání je nejdůležitější odvaha, cílevědomost, zodpovědnost a jistá forma hráčství,” říká Libor Matoušek. Sám začal podnikat už na vysoké škole a později založil mediální projekt, který stále rozvíjí. Malý zájem vysokoškoláků o podnikání přičítá i společenskému klima. „Místo zvýšení podnikavosti se vytvářejí spíš překážky a to je demotivující,“ dodal.
Podle Václava Kalkuše je základem všeho slušnost a vize. „S manželkou jsme se o sebe chtěli postarat, být nezávislí. To byla naše motivace. Co jsme si před pěti lety vysnili, to existuje, i když to nebylo snadné. Ručně vyrábět kvalitní tekutý karamel není jednoduché. Naší další devizou je přes tucet příchutí, které jsme vymysleli a zavedli,“ uvedl.
Online výuka bude probíhat tak, že po přihlášení do výukové sekce na webu si je student spustí. Každá lekce trvá zhruba hodinu a je rozdělena na přednášku a kvízové otázky, které ověří pochopení tématu. Po absolvování a ověření znalostí zodpovězením otázek, získá účastník kurzu certifikát.
Projektu předcházela podrobná analýza potřeb trhu práce v jižních Čechách a v bavorské Horní Falci. Jejich společným znakem je špatné dopravní spojení a drahé bydlení, bránící mobilitě pracovních sil. „Příznivější situace je v Horní Falci, kde lze snadněji nalézt práci v místě bydliště. Na jihu Čech významně negativně ovlivňuje podnikání neznalost cizích jazyků,“ říká Zdeněk Caha.