pátek 10. července 2020 Libuše / Amálie

Na stavbě D3 u Třebonína nasadilo ŘSD drony, je to výjimečné

Firmy, které staví úseky dálnice D3 v jižních Čechách, zatím drží termíny. Ředitelství silnic a dálnic více kontroluje část Hodějovice –Třebonín, dlouhou 12,5 kilometru, která bude součástí obchvatu Českých Budějovic. Za sedm miliard korun ji staví italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, zatím bez komplikací. Stavbu kontroluje ŘSD i pomocí dronů, což je výjimečné.

S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo v březnu spolupráci Slovensko kvůli pomalému postupu prací na úseku dálnice D1 na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam byla dlouhodobě ve skluzu.

„Harmonogram (úseku Hodějovice – Třebonín) běží podle plánu a používáme tam drony. Není to vůbec standardní věc, je to výjimečné opatření,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Obchvat Českých Budějovic se začal stavět letos na jaře, hotový má být v září 2022. Tvoří ho 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné-Staré Hodějovice za 5,28 miliardy Kč a úsek Hodějovice-Třebonín.

Švec řekl, že na D3 firmy zatím plní termíny. „Bral bych s rezervou vyjádření, když pan premiér navštíví stavbu dálnice a termín posune svým vyřčením, že bude hotová o rok dřív. Ale podle termínů ve smlouvách o dílo běží zatím všechno tak, jak má, a o žádných výrazných komplikacích nevím. Na stavbách jsou podložné vrstvy, mají i deset metrů do hloubky, jsou tam odlučovače ropných látek, tak když to někdo vyprojektuje s termínem a malou rezervou, jsou to reálné odhady vycházející z praxe,“ řekl krajský radní pro dopravu Jiří Švec.

Dále řekl, že každá podobná stavba přináší komplikace. Ne všude lze udělat geologické průzkumy v potřebném rozsahu, kvůli terénu. „Ale v úseku Ševětín - Borek se s tím společnost Eurovia vypořádala excelentně," řekl Švec. Úsek D3 Ševětín-Borek dlouhý 10,7 kilometru za 933,2 milionu korun bez DPH má být hotový v březnu 2020. Jak dnes řekl Jan Klepal z Eurovie, je to částečně novostavba, kdy firma přidává levý jízdní pás, částečně vzniká dálnice v místě dosavadní silnice I/3.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD v říjnu 2017. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru. Bude stát 1,2 miliardy a první řidiči by po ní měli jet v červnu 2019.

Jihočeská část dálnice D3 by měla být k hranicím s Rakouskem dokončena do roku 2024, uvedlo ŘSD loni. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách. D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je asi 50 kilometrů.

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, stavby, správa, doprava, D3, Č. Budějovice, AUDIO

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.