Ve věku 70 let v pondělí zemřel trojnásobný mistr světa formule 1 Niki Lauda. S odvoláním na rodinu legendárního rakouského jezdce o tom dnes informovala agentura APA. Laudu, který se věnoval také podnikání v leteckém průmyslu, v poslední době trápily vážné zdravotní problémy. Loni v srpnu se podrobil transplantaci plic. Titul mistra světa Lauda získal v letech 1975, 1977 a 1984.
Lauda zemřel v pondělí v rodinném kruhu. „Jeho neúnavná činorodost, jeho přímočarost a jeho odvaha zůstanou pro nás pro všechny vzorem a měřítkem. Jeho jedinečné úspěchy, kterých dosáhl jako sportovec i podnikatel, zůstanou navždy nezapomenutelné," uvedla rodina v prohlášení. Příčina jeho úmrtí zatím není známa.
„Smutný den pro formuli 1. Svět motorsportu truchlí po nenahraditelné ztrátě skutečné legendy," uvedlo vedení formule 1 na oficiálním webu. Se zármutkem přijaly zprávu o Laudově úmrtí jeho bývalé týmy, s nimiž slavil největší úspěchy. „Navždy zůstaneš v srdcích našich i fanoušků," uvedlo Ferrari, v jehož barvách Lauda získal první dva tituly. „Zemřel kamarád, kolega, mistr světa. Niki bude navždy součástí naší historie," uvedl McLaren, s nímž Lauda vybojoval po návratu do F1 poslední titul. Rok poté definitivně ukončil závodní kariéru.
Lauda v královské automobilové třídě závodil také za týmy March, BRM a Brabham, absolvoval celkem 171 Velkých cen a 25 závodů vyhrál. Debutoval v roce 1974 v domácí Grand Prix, poprvé vyhrál o tři roky později ve Velké ceně Španělska, poslední triumf vybojoval v roce 1985 v nizozemské GP.
Kromě tří titulů mistra světa Laudu proslavila vážná nehoda na Nürburgringu v roce 1976, při níž málem uhořel. Už za šest týdnů tehdy znovu závodil a jen o bod mu unikl další titul. I kvůli následkům těžkých zranění se musel v letech 1997 a 2005 podrobit transplantaci ledvin. Po vleklé chřipce loni v létě musel Lauda absolvovat také transplantaci plic. Teprve před Vánoci se mohl vrátit domů, letos v lednu byl opět dva týdny v nemocnici kvůli chřipce.
Vedle závodění se věnoval Lauda i letecké dopravě jako majitel společností Lauda Air, Niki či Laudamotion, jejichž letadla občas sám pilotoval. Svět F1 ale jeden z nejznámějších Rakušanů nikdy natrvalo neopustil, působil jako poradce u Ferrari, šéf Jaguaru, televizní komentátor a od roku 2012 byl šéfem dozorčí rady stáje Mercedes.