Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Petr Ciboch: Kapitánské kurzy jsou pro všechny generace. Člověku se otevře nový svět

PR článek

Stát se kapitánem lodi, to je sen nejednoho z nás… Zároveň je to sen, který není nedosažitelný. Právě naopak. Je to snadnější, než se může zdát. Povídali jsme si s Petrem Cibochem z českobudějovické společnosti KWS sports CZ, která mimo jiné dělá kapitánské kurzy, kondiční plavby a lodě pronajímá.

Řekněme, že jsem úplný začátečník, který za vámi přijde s tím, že chce nejdostupnější řidičák na loď… Který to je?
Dnes jsou dostupné všechny, univerzální a nejčastější je Vůdce malého plavidla, takzvané VMP, který vás opravňuje vést loď na vnitrozemských vodách i na moři, byť na moři jen do jedné námořní míle od pobřeží, což je přibližně 1,8 km. Co se týká VMP, zkoušky se dělají na počítačích, poměrně rychle je hotovo, do týdne přijde kartička a řidičák je na celý život. Na zkoušky uchazeče připravíme včetně praktického výcviku za víkend, záleží, jaké kategorie si chcete udělat - máme je podrobněji popsané na našich webových stránkách. Jak ale bylo řečeno, tento řidičák člověka omezuje na moři na jednu námořní míli. V Chorvatsku to sice může stačit, ale doporučuji zejména pro jachtaře si udělat také průkaz Velitel námořní jachty pobřežní plavby C. To je námořní průkaz pro úplné začátečníky, jenž platí na moři, ale který vás již opravňuje vést loď do 20 námořních mil od pobřeží. Céčko je náročnější na teorii, která je na celý víkend. Zkoušky se dělají s komisaři a součástí je týdenní plavba na moři, tedy praktická část zakončená praktickou zkouškou. Člověk, který tohle absolvuje, má ale skutečné sebevědomí, ví, že si na moři poradí. Oba tyto kurzy jsou skvělým dárkem, kdy se obdarovanému otevře doslova nový svět.

Čím se odlišujete od konkurence?
Hodně dbáme na dobrou námořní praxi, kvalitu kurzů vůbec a máme vlastní flotilu lodí. Nenabízíme žádné rychlokurzy. Klademe důraz na to, aby se lidé s lodí skutečně naučili, proto spolupracujme s profesionály. Lidé vyplouvají na moře s rodinami a my chceme, aby zvládli situace, do kterých se mohou dostat. Pořádáme proto kondiční plavby na moři, což je týdenní intenzivní výcvik, není to jen o plavbě z bodu A do bodu B a honem do restaurace. (úsměv) Přes zimu také pořádáme semináře pro jachtaře, kdy probíráme teorii – meteorologii, trimování plachet, nehody na moři, zdravovědu pro námořníky…

Vím, že také děláte kurzy na lodní radiostanice…
A to je skutečně důležité, protože průkaz na vysílačky není součástí českého kapitánského průkazu. Je ale podstatné ho mít, aby si lidé mohli půjčit loď v zahraničí. Pokud je vybavená lodní radiostanicí, je třeba mít odpovídající průkaz. Takových lodí, zejména charterových, je většina. Mimochodem jsme jediné školící středisko akreditované ministerstvem dopravy na průkazy SRC v jižních Čechách. Máme nakoupené moderní lodní radiostanice propojené kabelem, díky kterým si můžeme vyzkoušet třeba tísňové volaní, aniž bychom byli v éteru. Na našich kurzech se tak s radiostanicí naučíte skutečně zacházet.

Vaší devizou je, že máte vlastní lodě…
Máme flotilu 11 plachetnic v chorvatském Zadaru, pak máme desetimetrovou plachetnici na Lipně a dále motorové čluny. Skvěle to zapadá právě do našich kurzů a kondičních plaveb, protože si naši absolventi mohou pronajmout nebo půjčit loď s rodinou či přáteli, kterou již znají.

Jak velký zájem je o vaše kurzy?
Letos jsme udělali kolem 160 nových kapitánů. Nechci ale, aby to vypadalo, že jsme továrna na kapitány. Tak to vůbec není. Děláme to srdcem, jakkoliv to zní jako klišé. Klademe důraz na individuální přístup, snažíme se, aby lidé byli skutečně připravení. Ostatně s mnoha z nich se poté potkávám třeba na Lipně nebo v Zadaru a jinde v marínách.

Co když si udělám kapitánský kurz a několik let se na loď nedostanu? Je třeba si znalosti osvěžit, nebo se to nezapomíná?
V takovém případě bych doporučil kondiční plavbu, vést loď není úplně jako jízda na kole. Tedy bavíme se o lodích, plachetnicích, od deseti metrů a více, kde už je v posádce šest a více lidí… Nebavíme se o jízdě na motorovém člunu, ten člověk dostane do ruky rychleji i po letech neježdění.

A co je vlastně kondiční plavba?
Děláme je flotilově, to znamená, že vyplouvá čtyři až šest lodí najednou, přičemž na každé je profesionální kapitán, který dohlíží na posádku. Zkoušejí se různé manévry, trimování plachet, obraty, a hlavně přístavní manévry. Ty jsou nejdůležitější, protože vždy je třeba vyplout a zaplout. Majitelé kapitánských průkazů s námi jezdí kondiční plavby i několikrát. I když už jezdí sami, rádi si s námi kondičku dají. Zde se právě úročí, že jezdíme na vlastních lodích, hlavně noví kapitáni si právě tu loď, na které jedou kondičku, mohou pronajmout. Dobře ji znají, mají tak větší sebevědomí.

Je řidičák cenově dostupný?
Troufám si říct, že jednoznačně ano. Doporučuji navštívit naše stránky www.kws-sports.cz, kde jsou všechny potřebné informace. Dodal bych, že někoho může vyděsit cena za pronájem lodi, řekne si, že řidičák sice má, ale už nemá prostředky na to, aby si loď na dovolené půjčil. Je třeba si uvědomit, že posádku často tvoří parta přátel, která se o náklady na plavbu podělí. Celkově bych tuto otázku zakončil slovy, že se jedná o cenově dostupný koníček.

Stávají se kapitány i ženy?
Je to spíše mužská záležitost, ale určité procento dívek a žen máme, a to je jistě fajn. Bezesporu je to vhodné i pro ženy. Celkově je dobře, že když začíná chlap jezdit, udělá si řidičák i jeho polovička, a to pro situace, kdyby se na vodě něco stalo.

A věk je kritériem?
Vůbec. Je to věkově neomezené. Na kurzech VMP máme všechny generace. Kapitánský průkaz VMP je od 16 let, průkazy na moře pak od 18 let. Starší generace jsou zejména rybáři, kteří si dělají průkazy na motorové čluny a moře, kategorie M+C. Dnes je dobrá doba, kdy jsou schopni jet rybařit třeba až do Norska. Nejvíce nových kapitánů bude ve věku někde od třiceti do padesáti let.

Kdy je vhodné se na kurz přihlásit?
Teď. (úsměv) Listopad, prosinec, leden… Jarní kurzy bývají předimenzované, proto je jistotou se přihlásit co nejdříve, aby měl zájemce řidičák na loď na sezónu jistý, a to proto, že jsou rychle obsazovány termíny na zkoušky.

Dá se říct, že jste, vzhledem k tomu, co nabízíte, námořním centrem?
Ano. Zahrnujeme všechny služby – řidičáky, kurzy, kondiční plavby vše s profesionály a na vlastních lodích.

Klientelu máte z celé republiky?
Kromě jižních Čech k nám jezdí lidé hlavně z Plzně a Prahy, ale třeba i z Brna. Hodně fungují reference, které si řeknou mezi sebou. Ty nás vážně těší!

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto KWS sports

Štítky kapitánské kurzy, loď, KWS sports, moře, člun, plachetnice, Zadar, Jihočeský kraj, Vodní nádrž Lipno, Norsko, Chorvatsko, Praha, Brno

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Petr Ciboch: Kapitánské kurzy jsou pro všechny generace. Člověku se otevře nový svět  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.