úterý 25. ledna 2022 Miloš

O Vltavskou vodní cestu je zájem. Povodí Vltavy chystá investice za sto milionů korun

Zájem o Vltavskou vodní cestu se každým rokem zvyšuje. Letos v červenci dokonce padl rekord v počtu lodí, které propluly komorou v Hluboké nad Vltavou. I proto Povodí Vltavy pracuje na několika projektech, které vodní cestu zatraktivní. Dokončena byla například první část modernizace lodního výtahu na Orlíku. Za 93 milionů korun se bude modernizovat i kabina výtahu pro převoz sportovních lodí a v plánu je také prodloužení přístaviště v Týně nad Vltavou.

V loňském roce proplulo plavebními komorami v jižních Čechách 37 865 lidí, které přepravilo 9507 lodí. Letos v červenci padl dokonce rekord v počtu lodí, které propluly komorou v Hluboké nad Vltavou. Podle dat to bylo 1000 lodí a asi 16 tisíc lidí. „Každý rok máme nárůsty na Vltavské vodní cestě o desítky procent," řekl předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný.

Nové projekty

Povodí Vltavy pracuje na několika projektech. Hotová je první část prohloubení plavební dráhy pod vodním dílem Kořensko až o dva metry, další následuje po letošní plavební sezoně. Investice je 50 milionů Kč.

„Je to zásadní věc, hotovo je 50 procent prací. Účelem je, aby při nepříznivých hydrologických podmínkách byly dostatečně zajištěny veškeré plavební hloubky. Po druhé etapě bude propojení orlické nádrže až do Českých Budějovic," řekl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

V září začne Povodí Vltavy rozšiřovat přístaviště v Týně nad Vltavou, kde se kapacita zvýší na 24 plavidel a jednu výletní loď. Do konce roku pak začne podnik stavět 255 metrů dlouhou přístavní hranu v Českých Budějovicích, práce potrvají do příštího podzimu. Povodí Vltavy dokončuje i analýzu budoucího lodního zdvihadla na Orlíku. V letech 2024 a 2025 prodlouží podnik plavební komoru Kamýk o 15 metrů.

 

Koupací mola už by měla být tento týden na svých místech

Dlouho očekávaná koupací mola by se měla už tento týden objevit na všech vybraných místech ve městě. Podle původního plánu měla být pro plavce připravena od konce června, kvůli zvýšenému průtoku vody ale nebyla jejich instalace bezpečná. Město se...

Investice dělají i jiné státní firmy a města. České Budějovice daly do řeky osm nových mol, Ředitelství vodních cest (ŘVC) vybudovalo vypouštění odpadních vod z lodí v přístavu Hluboká a chystá tam čerpací stanice pohonných hmot. Podle ředitele ŘVC Lubomíra Fojtů se začnou také stavět čtyři nová přístaviště Davle, Klecánky, Kamýk a Štěchovice.

V roce 2022 vybuduje ŘVC zdvižnou část železného mostu v Týně nad Vltavou, který je nízký a brání splavnění Vltavy. Bude možné ho částečně zdvihnout. Projedou tam poté i parníky, podjezdová výška pro lodě bude 5,25 metru. „Jde o to, aby mohla projet plavidla, zejména pro osobní přepravu, řešíme poslední detaily. Jeho zdvižení (mostu) umožní přepravu velkých osobních a výletních lodí z Budějovic až na Orlík," řekl Fojtů.

ŘVC připravuje i lodní zdvihadlo Slapy, aby se dalo doplout s loděmi vážícími až 300 tun z Budějovic do Prahy. Práce začnou v roce 2023. Za posledních deset let splavnilo ŘVC 33 kilometrů vodní cesty.

Autoři | Foto Jindra Soukal

Štítky Vltavská vodní cesta, Vltava, lodě, plavby, cestování

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jaroslav Hes

Doufám,že se dožiju toho,až se z Budějovic po vodě dojede parníkem do Evropy. Už chybí pouze Slapy a Orlík.

úterý, 25. srpna 2020, 14:54

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.