středa 20. října 2021 Vendelín

O lese je nejlepší učit v lese. Lesní pedagogika přibližuje děti k přírodě, říká Martina Skřivanová

PR článek

Většinu pracovního i volného času tráví v přírodě. Poznatky o lesním ekosystému pak předává dál, nejčastěji těm nejmenším. Pracovnice Lesů města Písku Martina Skřivanová má na starosti tzv. lesní pedagogiku. Její hlavní motto zní: o lese učit v lese.

Kde se vezme semínko, ze kterého vyroste vzrostlý strom? Má muflon rohy nebo parohy a jak říkáme samičkám daňků? Lesní pedagogika Lesů města Písku dá odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek. Podle Martiny Skřivanové jde však v programu o mnohem víc: hravým způsobem se snaží přiblížit fungování lesního ekosystému v celé své komplexnosti. 

„Základním principem lesní pedagogiky je vnímání přírody všemi smysly. Lesní pedagogika navíc vysvětluje vztah člověka a lesa, tedy myšlenku trvale udržitelného lesního hospodářství, smysl hospodaření v lesích a užitky, které les člověku přináší,” vysvětluje Skřivanová.

Příroda a lidské hospodaření jdou ruku v ruce

Lesy města Písku nabízí několik programů lesní pedagogiky. Mezi nimi například les kolem nás, lesní živočicohové, stromy a rostliny lesa, stopy a jejich majitelé, les a různá roční období apod.

Více informací o programech a kontaktní údaje jsou k dispozici na webových stránkách.

Lesní pedagogiku podle Skřivanové vykonávají profesionální lesníci, kteří malé i velké návštěvníky seznamují s tím, jak funguje hospodaření v lese.

„Les je příroda, je to složitý ekosystém, v kterém se veškeré lidská činnost musí provádět s citem. Každá generace lesníků má obrovskou zodpovědnost vůči dalším generacím, protože výsledek našeho snažení bude vidět nejdříve za desítky, spíš stovku let, ” říká Skřivanová, která se v Lesech města Písku jako školkař stará i o výsadbu nových stromů. 

Zábavné pohybové hry a pozorování živé zvěře

Vyprávění o lese je přímo přizpůsobeno věku návštěvníků. Na programy lesní pedagogiky se v Písku mohou hlásit jak kolektivy dětí školního a předškolního věku, tak rodiny s dětmi nebo skupiny dospělých či seniorů. „Programy jsou postaveny na prožitcích a hrách. Náplň zároveň uzpůsobujeme podle požadavků tak, aby na ně pedagogové mohli později navázat ve výuce,” vysvětluje lesní pedagožka.

Děti si tak například projdou naučnou stezku „Od semínka k bydlení“, v oboře s muflony a daňky se naučí pracovat s dalekohledem a pozorovat živou zvěř, formou pohybových se seznámí s ekosystémem lesa a potravním řetězcem. „Součástí programů jsou také poznávačky, práce s kelímkovými lupami a slepá lana. Děti si užijí spoustu zábavy a zároveň se hravým způsobem dozví spoustu informací o lese a životě v něm,” doplňuje Skřivanová.

Za nepřízně počasí i v jakémkoliv ročním období

Překážkou pro uskutečnění programů lesní pedagogiky není ani nepřízeň počasí. „V budově Lesovny máme pro tyto případy připravenou tzv. mokrou variantu,” říká lesní pedagožka. Zatímco školní kolektivy se hlásí nejvíce na jaře a podzim, Lesy města Písku mají připravené varianty pro všechna roční období. 

„Programy jsou pestré, vždy využívám momentální roční období a to, co zrovna les nabízí,” slibuje lesnice. „Jsme tu tak téměř po celý rok pro každého, kdo chce strávit příjemný čas na čerstvém vzduchu a dozvědět se něco o životě v lese kolem nás,” uzavírá s úsměvem.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štítky lesy města písku, lesní pedagogika, les, příroda, ekosystém, lesnictví

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.