Železniční most u Červené nad Vltavou na Písecku bude kulturní památkou. Ministr kultury Lubomír Zaorálek zamítl rozklad, který proti dřívějšímu rozhodnutí podala Správa železnic. Na základě rozhodnutí se nebude most zbourat, ale bude vedle něj postaven nový.
Úterý, 30. března 2021, 17:05
Památkáři budou usilovat o to, aby se železniční most v Červené nad Vltavou neboural a aby se stal znovu kulturní památkou. Správa železnic ho chce zbourat, protože už nevyhovuje vlakovému provozu. Most z 19. století, který vede přes orlickou...
Ministerstvo kultury dostalo podnět k tomu, aby most prohlásilo kulturní památkou, v březnu. Ve správním řízení pak mostu na trati Tábor – Písek tento status udělilo. Proti rozhodnutí ale podala Správa železnic rozklad, který nyní Zaorálek zamítl.
„Ministr kultury shledal, že ministerstvo kultury shromáždilo všechny potřebné podklady a dospělo k závěru, že jde o hodnotný železniční ocelový příhradový most z konce 19. století. Je vůbec prvním železničním mostem v českých zemích, který se postavil bez lešení, pouze letmou montáží," uvedla Ivana Awwadová z tiskového oddělení ministerstva kultury. Rozhodnutí je pravomocné.
Správa železnic chtěla most zbourat kvůli nevyhovujícímu stavu původní ocelové konstrukce z roku 1889. To ale teď nebude možné „Když je most chráněný jako kulturní památka, musela by se nejdřív památková ochrana zrušit, aby se most mohl zbourat," řekl ředitel českobudějovických památkářů Daniel Šnejd.
Podle ministerstva status kulturní památky nebrání tomu, aby se trať na mostu modernizovala. Jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) se ale obává, zda bude mít ministerstvo kultury dost peněz na to, aby se o most staralo. „Musí se o něj postarat. Obávám se, že při nákladech, které jsou s tím spojené, se budeme dívat na most, který bude chátrat. Pokud má ministerstvo stovky milionů, aby se mostu věnovalo, je to pro Jihočeský kraj dobrá zpráva, když praktické využití mostu je velmi limitováno, protože pozemky kolem jsou v soukromém vlastnictví a vlastník nedeklaruje, že by nechal využít most pro cyklotrasu," řekl Kuba.
Kvůli špatnému stavu na trati například nelze využít některé typy vlaků a nejvyšší možná rychlost je 30 kilometrů v hodině. Původní most 280,2 metru dlouhý, 69,5 metru vysoký a vážící 940 tun se přitom zatím moc neopravoval. Při stavbě orlické přehrady se jen zesílily části zatopených pilířů a drobné opravy přišly v 70. a 80. letech minulého století.
Čtvrtek, 3. června 2021, 09:03
Nový železniční most přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku postaví firma Metrostav. Odstraní také dosavadní most. Zvítězila v tendru, kdy nejvyšší možná cena byla 543,9 milionu korun bez DPH. Metrostav nabídl 543,6 milionu. Práce začnou v...
Několik metrů severně od původního historického mostu tak vznikne most nový. Mluvčí SŽ Radka Pistoriusová potvrdila, že Správa železnic bude v přípravě stavby nového mostu pokračovat. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku, dlouhý bude 316,3 metru. Most by za 543,6 milionu korun měla postavit firma Metrostav.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.