České Budějovice objektivem Milana Bindera a perem Martina Maršíka: Orty trochu jinak

Autoři | Foto Milan Binder

Milí přátelé historie, jistě jste zaznamenali články, které informují o otevření kaolinových dolů, které jsou mezi Borkem, Hosínem a Hrdějovicemi. Osobně z toho mám radost, protože je to dílo našich předků, které si zaslouží pozornost turistů. Zpřístupněním sice Orty ztratí trochu svého klidného tajemna, ale zase budou vyčištěny a věřím, že zmizí i některé nevhodné lidové výtvory na stěnách.

Jaká je ale historie Ortů. Doly jsou jednoznačně spojeny s Hardtmuthovou továrnou na keramiku a tužky. Když se Carl Hardtmuth rozhodoval v polovině 19. století, kam přemístí svoji výrobu porcelánu z Vídně, vybral si naše Budějovice. Rozhodnutí to bylo velmi pragmatické. Začněme dopravou – řeky Malše a Vltava poskytovaly jednak dobrý přísun dřeva a hotové výrobky se snadno mohly převážet do Prahy a dále do Německa. Koněspřežka zajišťovala v té době velmi luxusní spojení do Rakouska. A teď pojďme naši úvahu rozšířit na výběr pozemku pro továrnu a dostupnosti surovin potřebných pro výrobu keramiky a tužek. Vysušený krumlovský rybník skýtal ideální pozemek pro novou továrnu – u břehu řeky a zároveň přímo u stanice již zmíněné koněspřežné dráhy. Zbývají suroviny – Hardtmuth potřeboval dřevo, kaolin a grafit. Dřeva bylo vždy v našem kraji dost, grafit se těžil v Českém Krumlově a kaolinu bylo dostatek kousek od Budějovic. Carl Hardtmuth tedy neváhal a v roce 1846 začal u nás stavět svoji továrnu.

Kaolin se začal v Ortech těžit před rokem 1870 - přesné datum neznáme. Jak vypadal pracovní postup při získávání této suroviny. Na dřevěných kolečkách se mix kaolínu, písku, kamenů vyvážel ven, kde se nechávala hmota uležet. V následujícím kroku se surovina rozbíjela a dávala do dřevěných koryt s vodou. Písek a kameny se usadily na dně a kaolín se rozpustil ve vodě. Pak již stačilo písek a kameny dát pryč a kaolin se postupně usazoval na stěnách nádoby odkud byl sbírán. Postupem času se ale zjistilo, že náš budějovický kaolin se nehodí k výrobě tužek a jemné keramiky. Byl totiž příliš hrubý a také barva nebyla ideální. Místní surovina se tedy spíše využívala na výrobu větší a méně propracované keramiky jako jsou kachle, dlažba nebo umyvadla.

Jaké dílo postupem těžby vzniklo? Z našeho pohledu jsme měli štěstí, protože v Ortech nepřicházela v úvahu povrchová těžba kaolinu. V nejhlubších místech jsou totiž chodby až 15 metrů hluboko. Proto naši předci museli v podzemí vytvořit šachovnicový systém chodeb, kdy nejmohutnější průlezy jsou až šest metrů vysoké. Když k tomu přičteme nádherně vyhlazené stěny chodeb máme český unikát, který stojí za to vidět. Řada z vás již má s Orty zkušenosti z dětství, kdy byly chodby cílem dobrodružných výprav. Já se tam ale vždycky bál jít, protože jsem byl příliš ovlivněn Tomem Sawyerem a vůbec jsem netoužil v temnotách potkat Joa Indiána. Proto se těším na oficiální otevření tohoto prostoru.

Milí čtenáři, pokud jste netrpěliví a chcete vidět hned, co Vás v podzemí čeká, podívejte se na krásné Milanovy fotografie v příloze.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky České Budějovice, Milan Binder, Martin Maršík, Orty, továrna, keramika, Carl Hardtmuth, Hrdějovice, Hosín, Borek, chodba, Vídeň

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.