Kola a cyklisté k Českým Budějovicím jednoznačně patří. Je na ně ale dostatečně myšleno, během oprav městských silnic? Na to jsme se ptali v dalším dílu Politické koridy českobudějovických zastupitelů. Ti se shodli na tom, že je. Ne vždy je ale podle nich jednoduché zakomponovat například cyklopruhy do silnic.
Otázka: Je podle Vás v Českých Budějovicích dostatečně myšleno na cyklisty při rekonstrukcích silnic?
Z mého pohledu má být na cyklisty myšleno především budováním nových cyklostezek, pokud to území umožňuje. Jinými slovy – budujme cyklostezky všude tam, kde to je možné. Při rekonstrukci silnic je to složitější, protože ve většině případů není možné silnice rozšířit o pruh pro cyklisty. A dělat pruhy užší na úkor bezpečnosti nepovažuji za dobré řešení. Jednoznačně bych se tak snažil hledat možnosti výstavby nových cyklostezek, kde bude cyklodoprava od silničního provozu oddělena. Pořád je pro mě bezpečnost občanů na prvním místě.
Pokud je to možné a situace to dovoluje, specialisté na městě spolu s projektanty vždy do prováděcí dokumentace zakomponují buď cyklopruhy, nebo dokonce samostatnou cyklostezku. Příkladem je například rekonstrukce Plavské ulice, v současnosti realizovaný projekt propojení Branišovské a ulice Na Sádkách, dokončený projekt cyklostezky vedoucí od Sconta k ulici Suchomelská, nebo cyklopruhy v ulici Novohradská. V některých částech také vznikají v jednosměrných ulicích tzv. „obousměrky“ pro cyklisty, a tak se možnost k překonání některých komunikací pro cyklisty výrazně zjednodušila. Město se také přihlásilo k projektu Povltavská cyklostezka, která by měla propojit krajské město až k Lipenské přehradě. Bohužel ale ne všude je šířka komunikace či bezpečnostní situace vhodná, aby se zde mohla pro cyklisty realizovat vhodná dopravní opatření. Ale politikou města je plnohodnotně i tuto formu dopravy stále více zakomponovávat do celkové dopravní infrastruktury města.
Máme zpracovaný Plán rozvoje infrastruktury pro cyklisty neboli cyklogenerel. Při rekonstrukci každé silnice se zejména řídíme podle cyklogenerelu a navrhujeme opatření pro cyklisty. Ne vždy je to však reálné z hlediska daných šířek komunikací (například silnice Plavská). Uvnitř města jsou navrhovány cyklopruhy (například Novohradská ulice nebo projekt na rekonstrukci Branišovské ulice). Mimo zastavěné území se navrhují oddělené stezky pro chodce a cyklisty (například projekt na rekonstrukci Okružní, Severní spojka nebo propojka ulic Branišovská a Na Sádkách). Bohužel se stává, že projekty jsou o některá opatření ořezány ze strany Dopravního inspektorátu PČR a/nebo odboru dopravy a silničního hospodářství. Jedná se třeba o tzv. cykloobousměrky v nově značených Modrých zónách.
Co se týče plánování rekonstrukcí ulic, tak v původních projektech je s cyklisty vždy počítáno. Bohužel se už několikrát stalo to, že se v průběhu procesu schvalování tyto záležitosti buď úplně vyjmuly a nebo výrazně omezily. Do procesu schvalování vstupuje několik institucí jako třeba odbor dopravy a silničního hospodářství, dopravní policie a další. Takže v původních projektech a strategických dopravních dokumentech města je s nimi počítáno, ale bohužel se to ne vždy podaří dotáhnout až do výsledné podoby dle původního plánu. Každopádně můžeme vidět, že za posledních několik let se podmínky pro cyklisty lepší a já doufám, že to bude pokračovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.