Krajský soud v Českých Budějovicích zakázal firmě Jindřichohradecké místní dráhy samostatně nakládat s majetkem při jednáních nad částku 50 tisíc korun. Firma to bude moci dělat jen poté, co dá souhlas insolvenční správkyně. Soud tak vyhověl návrhu správkyně, která uvedla, že firma nemá vůli jí poskytovat údaje o nakládání s majetkem. Podle soudu provozuje firma podnik nehospodárně, soud má nadále pochybnosti o poctivém záměru při navrhované reorganizaci. Dluhy firmy stále rostou, vyplývá z informací v insolvenčním rejstříku.
Firma JHMD je od loňského října v úpadku. Provoz vlaků v říjnu zastavila, protože nemá potřebná povolení. JHMD podle přehledu pohledávek dluží kolem 360 milionů korun. Firma nyní nemůže vlaky provozovat. Drážní úřad jí odebral licenci k provozování drážní dopravy s odkazem na to, že firma je finančně nezpůsobilá. Firma také nemá osvědčení o bezpečnosti dopravce a o bezpečnosti dráhy. Firma se tento týden proti odebrání licence odvolala.
„Ekonomické vedení dlužnice (JHMD) a nakládání s jejím majetkem, respektive provozování jejího podniku není hospodárné a vede k jeho postupnému nezanedbatelnému zmenšování a v tomto směru k poškozování jejích věřitelů. Věřitelé nemají podklady pro další kvalifikované rozhodování v průběhu řízení. Téměř po čtyřech měsících od zjištění úpadku tak nejsou věřitelům ani soudu známy okolnosti provozování podniku dlužnice a její hospodářská situace," uvedl v odůvodnění soudce Zdeněk Strnad.
Firma podle něj nepřesvědčuje svým počínáním soud ani věřitele o poctivosti svých úmyslů a o snaze dostát svým závazkům. Její postup zavdává podle soudu minimálně "důvodné pochybností o jejím poctivém záměru a odpovědném nakládání s majetkem." Soudce uvedl, že firemní závazky stále rostou. Když firma požádala o insolvenci, byly dluhy podle ní 160 milionů, teď už jsou přes 360 milionů. Podle informací insolvenční správkyně bylo loni v listopadu na účtu majetkové podstaty 5,9 milionu korun.
Soudní předběžné opatření není pro firmu žádnou komplikací. „Insolvenční správkyně by stejně měla dohled. Jestli nás někdo podezírá, že bychom chtěli s majetkovou podstatou udělat něco, co by bylo ke škodě věřitelů, tak to rozhodně ne," řekl předseda správní rady JHMD Boris Čajánek.
Reorganizací firmy se bude muset zřejmě soud znovu zabývat. Reorganizační návrh firmy soudkyně budějovického soudu Pavlína Glaser Hrůzová loni zamítla, podle ní jím firma sledovala nepoctivý záměr. JHMD se ale odvolala a Vrchní soud v Praze jí vyhověl. Tento soud také vyhověl námitce firmy, že soudkyně Glaser Hrůzová je podjatá. Soudkyni vyloučil z rozhodování o insolvenci firmy. Věc teď převzal Strnad, který má také pochybnosti, zda reorganizací sledovala firma poctivý záměr.
Pondělí, 30. ledna 2023, 10:26
Drážní úřad odebral firmě Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) licenci k provozování drážní dopravy. Důvodem je finanční nezpůsobilost firmy. Drážní úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Firma JHMD je od loňského října v úpadku. Provoz vlaků v...
Firma na sebe podala insolvenční návrh v září 2022. Ke konci června měla 140 věřitelů, dlužila 160,7 milionu korun. Společnost nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Náhradní autobusovou dopravu v místě úzkokolejky zajistily Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. Provoz podniku je podle insolvenční správkyně dlouhodobě ztrátový. Situaci by podle firmy změnilo uspokojení pohledávky 108 milionů korun za Krajem Vysočina.
Strnad připomněl, že firma si ke konsolidaci svého provozu "vybrala time-out v podobě moratoria od 3. června 2021 do 3. prosince 2021." Podle soudu ale ani v tomto období nešetřila. Strnad zmínil tehdejší platy vedení, kdy podle něj třeba finanční ředitel bral 103 tisíc korun měsíčně.
Čtvrtek, 2. února 2023, 07:01
Vrchní soud v Praze vyhověl námitce firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), že soudkyně Krajského soudu v Českých Budějovicích Pavlína Glaser Hrůzová je podjatá. Soudkyni vyloučil z projednávání a rozhodování o insolvenci firmy.
„Je vlastně smutné sledovat aktuální 'boj o přežití' úzkokolejky vybudované ještě v dobách rakousko-uherské monarchie, zkoušené nejen dvěma světovými válkami, ale i dobou komunistické nesvobody (...), jíž opravdovou zkoušku historické odolnosti přineslo teprve počínání dlužnice," uvedl soudce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.