Seznam kulturních památek na jihu Čech se rozšířil o dalších pět míst. Ministerstvo kultury na něj doplnilo Hardtmuthovu vilu v Českých Budějovicích, návesní kapli v Herbertově, kovárnu v Číčenicích, nový most v Písku a železniční most přes řeku Lužnici na trase Tábor - Bechyně. Aktuálně se v jižních Čechách nachází 5 100 kulturních památek.
Čtvrtek, 19. září 2019, 07:03
Dnes se zastavíme u Hardtmuthovy vily. Nebudeme rozebírat její historii, ale zaměříme se pouze na tři zajímavosti, které mají vztah k této krásné stavbě.
Na seznamu se nově ocitla Hardtmuthova vila, která vznikla v roce 1911 pod stavitelem Johannem Stepanem. „Jde o naprostou špičku mezi předválečnými vilami, co se týče velikosti stavby, luxusního komfortu technického vybavení i míry dochování původních konstrukcí a materiálů,“ uvádí ředitel budějcké pobočky Národního památkového ústavu Daniel Šnejd.
Seznam doplnila také návesní kaple v Herbertově. Z původní zástavby 42 domů zůstaly v obci zachovány pouze dvě usedlosti a jedna návesní kaple. „Kaple byla postavena po roce 1826, a přestože se dochovala bez střechy, vykazuje i nadále vysoké památkové hodnoty,“ upřesňuje Jana Štorková z Národního památkového ústavu.
Nově je na seznamu kulturních památek také písecký Nový most s válcovým jezem. Ten byl postaven v rámci regulace řeky v letech 1938 – 1941. „Most i vodní elektrárnu navrhl přední představitel českého funkcionalismu architekt Adolf Benš, který projektoval například odbavovací halu letiště na pražské Ruzyni,“ doplňuje Jana Štorková. Válcový jez nýtované konstrukce jedním z posledních dochovaných jezů tohoto typu v České republice.
Čtvrtou nově zařazenou stavbou je kovárna v Číčenicích na Strakonicku. Areál usedlosti s kovárnou na číčenické návsi byl postaven patrně v 18. století, přestavbou prošel v průběhu 19. a 20. století. „Památkově nejhodnotnější částí je kovárna s obydlím tovaryše, která je ukázkou dochovaného zázemí řemeslnického živnostníka z 19. století,“ potvrzuje Štorková.
Poslední nově zařazenou kulturní památkou z jihu Čech se stal železniční most přes řeku Lužnici na trati Tábor – Bechyně, který byl doončen přesně před 120 let. „Most je velkorysou stavbou, která je součástí první elektrifikované dráhy v Rakousku – Uhersku a je bezprostředně spjat s dílem Františka Křižíka, významného technika, průmyslníka a vynálezce,“ uzavírá Jana Štorková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.