Příjezdová hala budějovického vlakového nádraží se po několikaměsíční rekonstrukci otevřela veřejnosti. Cestující mají v opravených prostotách k dispozici prostornou čekárnu, pokladny, veřejné toalety a komerční jednotky. Památkově chráněný komplex nádraží prochází rozsáhlou rekonstrukcí od roku 2020.
„V současné době skončila také rekonstrukce technických prostor v jižním přístavku a jižní věži, kde vznikla dopravní kancelář a místnosti pro Správu železnic,“ potvrdila redakci Drbny mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Od března následuje také rekonstrukce severní věže a severního křídla budovy, a to včetně přípravy nových nájemních jednotek a také služebny Policie ČR. V roce 2024 Správa železnic ještě odstraní provizorní pokladny a WC, upraví také některé venkovní plochy. Do příjezdové haly budou dva vchody, nyní je jeden. Druhý bude z příchodu z Lannovy třídy. Správa železnic tím chce navázat na zvyky z řady jiných měst, kdy východ z nádraží směřuje přímo na hlavní třídu. V Českých Budějovicích je to právě pěší zóna Lannova.
„Celá budova začne sloužit cestujícím v samém závěru letošního roku. Předpokládané celkové investiční náklady akce dosahují 894 milionů korun. Zhotovitelem prací je společnost tvořená firmami Metrostav, EDIKT a AVERS,“ dodala Eberl Friebová.
Už zítra se v Českých Budějovicích otevře všem cestujícím zrekonstruovaná příjezdová hala!
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) February 28, 2023
Aktuálně se dokončují poslední nedodělky, probíhá úklid a dopravci se stěhují do pokladen.
Veškeré prostory v budově hlavního nádraží chceme veřejnosti zpřístupnit do konce roku. pic.twitter.com/LuvD13hI3p
Podle původních předpokladů měla rekonstrukce stát 689 milionů korun. Kvůli vícepracím budou ale náklady vyšší. „Byly to zejména dva faktory. Prvním bylo odhalení degradace, kterou nebylo možné předpokládat. Mám tím na mysli nosné prvky včetně stropních konstrukcí. Druhý významný faktor byl, že přeci jenom se nacházíme v oblasti, kde je hodně vysoko hladina spodní vody, a jakmile se to začalo ve sklepech rozkrývat, tak se to muselo celé sanovat a jít do sarkofágového způsobu. A krajní věže, kdy jedna byla kdysi zasažená i při leteckých útocích za světové války, se opravila nějak, takže spousta věcí se musela vyměnit, což nešlo při původním ohledání předpokládat,“ okomentoval začátkem února ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Další stavbou, která se u nádraží v příštích letech plánuje, je podjezd pod nádražím. Jihočeský kraj ho chce začít budovat v roce 2026. Loňský odhad nákladů je přibližně 2,5 miliardy korun. Tunel by mohl sloužit dopravě od roku 2028.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.