Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Na Jihočeské univerzitě vznikl výukový model "gulagu" ve virtuální realitě

PR článek

Žáci základních a středních škol mohou nyní lépe pochopit fungování totalitních systémů díky novému vzdělávacímu nástroji využívajícímu virtuální realitu, který vznikl na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích.

Výuka dějin, událostí a fenoménů 20. století je na základních i středních školách dlouhodobě podceňována. Charakteristický je nedostatek zajímavých učebních pomůcek pro žáky i kvalitních didaktických materiálů a metodik pro učitele. To se negativně odráží ve znalostech i hodnotových postojích mladé generace. Právě na tuto skutečnost reagoval aplikovaný výzkum realizovaný při Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích ve spolupráci se spolkem Gulag.cz, jehož hlavní ambicí bylo právě zvýšení efektivity a atraktivity výuky v této oblasti. Projekt byl financován státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA.

V širším mezioborovém týmu pod vedením dr. Lukáše Holaty vznikl unikátní vzdělávací nástroj ve virtuální realitě (VR) „Vězněm v Gulagu“. Jak název napovídá, umožňuje žákům bezprostřední náhled na represivní aparát stalinského režimu, zároveň však i zprostředkovává obecné fungování totalitních systémů. Na tříletém vývoji nástroje se interně i externě podíleli specialisté z mnoha různých oborů – od archeologie, historie, přes pedagogiku, psychologii či politologii, k IT, počítačové grafice, game a level designu, a dokonce i herectví.

Nástroj využívá principu herní simulace a tzv. pohlcujícího prostředí (skutečný pocit přítomnosti v alternativním, virtuální světě). Brýle pro VR tak každého uživatele „přenesou“ na cca 15 minut do autentického a funkčního tábora Gulagu na Sibiři, který byl vystavěn na podkladě archeologického a historického výzkumu. Uživatel přitom nebude pouhým pozorovatelem, ale stane se jedním z mnoha bezejmenných vězňů a zažije vybrané situace každodenního života v táboře. Zakusí například pozdní večer ve vězeňském baráku, ranní nástup či práci v tajze – sám přitom bude pracovat, dozorci i spoluvězni na uživatele budou reagovat dle jeho chování a rozhodování. Díky tomu uživatel získá konkrétní zkušenost a silný prožitek represivní moci.

Jednotlivé scény z tábora Gulagu byly velmi pečlivě vybrány. Jsou zcela věrohodné, vzniklé na podkladě robustní evidence, zároveň nebudou uživatele nijak traumatizovat. K tomu autorům velmi pomohlo testování nástroje na partnerských školách. Současně však scény z každodenního života demonstrují konkrétní principy a obecné mechanismy fungování totalitních režimů (např. manipulace a ovládnutí mas, nástroje udržení moci včetně teroru, restrikcí a totální kontroly společnosti, plánované hospodářství, „zacházení s pravdou“ či dopady na společnost atd.).

„Aby byla aplikace opravdu dobře srozumitelná pro každého, byl vytvořen průvodce – abstraktní vězeň, jehož hlas uživateli vždy objasní kontext každé prožité situace a zároveň i přiblíží pocity a zkušenosti tehdejších obětí represivního systému,“ doplňuje vedoucí týmu Lukáš Holata.

Inovativnost nástroje spočívá v tom, že využívá výsledků archeologického a historického výzkumu k pedagogickým účelům. Nejenom, že žáci poznají realitu pracovně-nápravných táborů, vytvořené situace jim názorně demonstrují velice abstraktní a zároveň složitou problematiku, jako jsou totalitní systémy a jejich fungování. Poznatky humanitního výzkumu jsou pak účinně implementovány s využitím moderních nástrojů a technologií. VR je stále častěji využíváno ve vzdělávání, mimo jiné i jako prostředek „zážitkového učení“, které významně napomáhá pochopení složitější problematiky.

V celosvětovém měřítku dosud neexistuje obdobná vzdělávací pomůcka, která by takovým způsobem kombinovala věrohodnost získanou výzkumem se silným prožitkem jako prostředkem edukace.

Vzhledem k významu tématu a unikátnosti vzdělávacího nástroje je snahou zajistit širokou dostupnost pro učitele a žáky na základních a středních školách. Všechny podklady a doplňující informace budou k dispozici na webových stránkách projektu a k nástroji v tomto roce vznikne také kniha, která, mimo jiné, poskytne učitelům i podrobný manuál k tomu, jak nástroj užívat. Od května 2023 bude vzdělávací nástroj prezentován v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích.

Výukový model bude volně k dispozici školám tak, aby v rámci výuky bylo možné nejen zvýšit povědomí mladé generace o významu slov „demokracie“, „svoboda“, či „lidská práva“, ale také přispět ke kultivaci kritického myšlení a rozvoji analytických schopností. „To považujeme za zásadní zvlášť v současné době masivního šíření dezinformací a zvyšující se podpory populistických či extremistických stran a hnutí nejen v ČR. Zároveň věříme, že tento projekt bude sloužit jako názorná ukázka, jak lze humanitní výzkum a moderní technologie využít k inovaci vzdělávání a zvýšení zájmu studentů o učební materiál,“ doplňuje na závěr doktor Holata z Filozofické fakulty Jihočeské univerzity.

Autoři plánují 17. května uspořádat prvotní pracovní workshop pro učitele v Českých Budějovicích, kde představí všechny detaily, včetně ukázky nástroje ve VR.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Jihočeská univerzita, virtuální realita, totalitní režimy, výuka

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.