Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav

Vědci našli další silný jed v sinicích, které zabíjely americké orly

Mezinárodní tým vědců, ve kterém byli i čeští zástupci z Biologického centra AV ČR, objevil další silné toxické látky ve sladkovodních sinicích v USA, které způsobovaly záhadná úmrtí orlů bělohlavých. Objev přináší důležité poznatky nejen pro ochranu přírody, ale také pro medicínu. V budoucnu by se díky němu totiž mohl najít lék proti rakovinnému bujení.

Nový objev mezinárodního týmu s jihočeskými vědci z Biologického centra AV ČR, Centra Algatech Mikrobiologického ústavu AV ČR a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích publikoval prestižní časopis PNAS. Podle výzkumu se ve sladkovodních sinicích v USA, u kterých vědci před dvěma lety objevili nové neurotoxiny, které způsobovaly záhadná úmrtí orlů bělohlavých, vyskytuje další silně toxická látka.

Objev podle vědců přináší důležité poznatky nejen pro ochranu přírody, ale také pro medicínu. Nově probádané toxiny se totiž díky svému silnému účinku na dělení buněk mohou v budoucnu stát vhodnými adepty pro tvorbu léků proti rakovinnému bujení.

„Jedná se o sloučeniny z rodiny dolastatinů, které byly dosud známé jen z mořských sinic. Tyto látky fascinují vědce a lékaře po celém světě již od osmdesátých let minulého století a pozoruhodná je již historie jejich objevu. Původně byly tyto sloučeniny izolovány z vodního plže zvaného mořský zajíc, až následně bylo zjištěno, že jejich původci jsou ve skutečnosti mořské sinice, které tvoří převážnou část jeho potravy. Navazující biomedicínský výzkum trvající bezmála 30 let nakonec vedl k uvedení syntetických variant těchto látek na trh jakožto léků proti určitým typům leukémií," okomentovali vědci v tiskové zprávě.

Volně žijící organismy obsahující dolastatiny. Zdroj: Biologické centrum Akademie věd ČR.

Díky jihočeským vědcům se podařilo objasnit, jak dolastiny v přírodě vznikají. „Poprvé se podařilo vypěstovat v laboratoři kmen sinice produkující tyto látky a přečíst jeho celý genom. To nám umožnilo studovat způsob, jakým dolastatiny v přírodě vznikají,“ říká Jan Mareš z Biologického centra AV ČR. „Izolované látky velmi silně poškozují buňky a jejich struktura zároveň obsahuje nové prvky. Společně se znalostí jejich biosyntetické dráhy to v budoucnu otevírá dveře k tvorbě nových variant pro farmakologický výzkum, například pro léčbu nádorových onemocnění,“ dodává Pavel Hrouzek z Centra Algatech Mikrobiologického ústavu.

Sinice, kterou podrobil zkoumání mezinárodní tým s jihočeskými vědci, je navíc známá také jako producent neurotoxinu, který je zodpovědný za úhyny orlů bělohlavých a dalších ptáků na amerických vodních nádržích. „Přítomnost dvou různých silně toxických látek v jediném druhu sinice, navíc žijící ve sladkovodních nádržích, je určitě důvodem k pečlivému sledování jejich výskytu,“ vysvětlil vedoucí týmu Jan Mareš z Hydrobiologického ústavu Biologického centra AV ČR.

Výsledky této studie jsou podle vědců zásadní pro pochopení syntézy dolastatinů v přírodě a poskytly informace nezbytné pro jejich další výzkum jak v medicíně, tak v ochraně přírody.

Foto pixabay.com, Biologické centrum AV ČR