S novým rokem přichází změny pro majitele a piloty dronů. Nejvíce se dotknou těch, kteří mají starší stroje. Nově musí mít od ledna štítek s označením třídy, větší drony pak i takzvaný systém dálkové indentifikace. Ne všichni dronaři vždy dodržují stanovená pravidla. V loňském roce zaznamenal Úřad pro civilní letectví bezmála dvě stovky přestupků. Padají i tučné pokuty.
„Hlavní změnou je, že dronaři budou muset mít takzvaný Remote ID neboli vzdálený identifikátor. Tuto věc už nové drony mají. Kdo si teď koupí dron, tak do ovládacího programu zadá unikátní kód, který mu vygeneruje po předchozí registraci Úřad pro civilní letectví. To by měl mít od 1. ledna 2024 úplně každý. Dotkne se to určitě majitelů starších dronů, které Remote ID nemají. Automaticky budou spadat do rizikovějších kategorií. Některé jdou zpětně certifikovat na nižší rizikové třídy,“ vysvětluje ředitel dronařů z plzeňského magistrátu (SIT Plzeň) Josef Navrátil.
Podle jeho slov si ale majitelé starších dronů nemusí nutně kupovat nové stroje. Existuje už několik firem, včetně jedné v Česku, které prodávají speciální krabičku, která funguje jako vzdálený identifikátor a lze ji na dron snadno přidělat.
„Pro člověka, který si koupí nový dron se toho moc nezmění. Jediný rozdíl je v tom, že bude zadávat do programu svůj unikátní kód. Majitelé starších dronů budou více omezeni a budou muset létat v rizikovějších kategoriích. Když to ukážu na příkladu, tak ten, kdo léta v otevřené kategorii v podkategorii A1, tak od nového roku spadne do kategorie A3. Bude muset dodržovat větší odstupy od budov a lidí,“ podotýká Navrátil.
Drony patří mezi populární hračky a dárky k Vánocům. Jejich provozovatelé by ale měli být obezřetní. Jakmile zařízení nese kameru, mělo by být registrované. Nutné administrativně uniknout ti, jejichž drony jsou certifikované jako hračky nebo jsou lehčí než 250 gramů a nemají záznamové zařízení.
Stále více přestupků řeší Úřad pro civilní letectví. V roce 2021 jich evidovali deset. V roce 2023 jich jen v listopadu byly už bezmála dvě stovky, informoval o tom deník Právo. Mezi nejčastější prohřešek patří let v nepovolené výšce nebo v blízkosti ochranného pásma. Pokuty se mohou vyšplhat až do pěti milionů korun, taková ale ještě nepadla. Desítky tisíc ale už vyšetřovatelé vyměřili například pilotům, kteří létali nad davem lidí, třeba při koncertě. Méně závažná provinění končí napomenutím. Dokonce už padl i první podmíněný trest, kdy vietnamský trhovec s dronem natáčel dopravní nehodu a ohrozil záchranářský vrtulník. Od soudu odešel s osmnáctiměsíční podmínkou a pokutou 35 tisíc korun. O stroj přišel.
Západočeští dronaři jsou průkopníci v oblasti bezpilotních letounů a stali se jako první v republice součástí integrovaného záchranného systému. Asistují třeba u požárů, kde pomáhají najít skrytá ohniska. „Začínám vídat v republice osoby, které se snaží jít trochu tím naším směrem. Přiblíží se k místu zásahu a nabídnou svoji pomoc. Sice to potom vypadá, že tam létá nelegálně, ale je to po předchozí domluvě s člověkem na místě zásahu. Tuto zkušenost slýchám od hasičů častěji, než to, že tam někdo létal přes zákaz. Dříve se to ale dělo,“ dodává Navrátil.