Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

České Budějovice mají opravené nádraží. Rekonstrukce vyšla na více než miliardu

České Budějovice se dočkaly opraveného vlakového nádraží. Dlouho očekávaná investice vyšla na více než jednu miliardu. Kromě hlavní budovy se proměnilo také její okolí. Práce trvaly téměř čtyři roky.

Nová střecha, pasáž, fasáda, interiéry. Vlakové nádraží v Českých Budějovicích září novotou. Rekonstrukce památkově chráněné budovy z roku 1908 začala v roce 2020. Práce vyšly na miliardu a třicet čtyři milionů korun. Podle původních předpokladů mělo být hotovo do konce minulého roku.

Výrazné zpoždění a prodražení má stejné jmenovatele. Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je to hlavně základ budovy včetně vysoké hladiny spodní vody. „Nemile nás překvapilo, v jakém stavu to je. Jedna z věží měla navíc takovou degradaci, a tak nevhodnou úpravu, že nás čekaly zásahy mnohem větší, než byl původní předpoklad. U historických památek je to ale časté,“ řekl dnes během slavnostního otevření.

Novinkou je pasáž, díky které mohou cestující vystoupit z nádražní haly přímo naproti Lannově třídě. „Součástí projektu rekonstrukce haly bylo i vybudování pasáže mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Jde o pomyslné propojení s Lannovou třídou. Otevřením pasáže snížíme počet cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice. Zvýší se tak bezpečnost cestujících," doplnil Svoboda.

Původně se počítalo s tím, že v pasáži bude pobočka České pošty. Svoboda uvedl, že s tímto záměrem se prostor také rekonstruoval, nakonec zde ale budou lékárna a služby.

Využití zrekonstruované budovy bude multifunkční. Kromě veřejně přístupných prostor s obchody a nabídkou služeb ji tvoří i kanceláře a místnosti pro dopravní zaměstnance. V centrální části se nachází nový výtah, který spojuje podchod s 1. nástupištěm, další výtahy jsou v severní i jižní věži. Objekt dostal také nový orientační a informační systém pro cestující.

Podle hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby (ODS) jde o klíčovou událost nejen pro České Budějovice, ale i celý kraj. „Bavíme se o budově, do které přijíždějí všichni návštěvníci, kteří směřují do jižních Čech. Je tedy jasné, že se jedná o klíčovou událost. Byla tady kolébka železnice, takže je to i velmi symbolické. Z mého pohledu je strašně důležité, že se v posledních letech konečně daří tahat ty velké investice do regionu. Po nádraží to bude dálnice, bude se investovat do rozvoje 4. železničního koridoru,“ komentoval Kuba.

V následujících letech by měl také vzniknout podjezd pod nádražím. „Projekt pokračuje, pořád platí, že bychom v roce 2025 získávali stavební povolení a v roce 2026 soutěžili a začínali stavět,“ uvedl hejtman.

Budova nádraží v Českých Budějovicích začala sloužit veřejnosti v roce 1908. „Nádražní budova je pro svou architektonickou a památkovou hodnotu zapsána na seznamu nemovitých kulturních památek. Stavbaři jí vrátili podobu, jakou měla v době uvedení do provozu. Veškeré následné zásahy byly odstraněny,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Elmira Talířová

Štítky České Budějovice, vlakové nádraží, vlak, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

České Budějovice mají opravené nádraží. Rekonstrukce vyšla na více než miliardu  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.