Počasí dnes25 °C, zítra25 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

Stavbaři vybetonovali pilíře nad obloukem nového železničního mostu přes Orlík

Stavbaři vybetonovali pilíře nad obloukem nového železničního mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku. Jde o největší železobetonový oblouk v Česku, s rozpětím 156 metrů překonává o šest metrů nedaleký Podolský most. Nový most za 543,6 milionu korun bude ve zkušebním provozu od podzimu.

„V tuto chvíli zahajujeme betonáž říms. Betonujeme je na takzvaném římsovém vozíku oboustranně po dvanáctimetrových záběrech. Součástí říms je také rozšíření o konzole pro trakční stožáry pro výhledovou elektrifikaci této tratě. Následovat budou dokončovací práce, jako je hydroizolace nosné konstrukce, osazení dilatačních přepážek, montáž zábradlí, zpětné zásypy a odláždění pod mostem a v neposlední řadě práce na železničním spodku a svršku," uvedl stavbyvedoucí Metrostavu Roman Šimáček.

Mostní železobetonové oblouky jsou duté. Podle stavařů to má své výhody. „Komora významně staticky odlehčuje celou konstrukci a zároveň umožní provádět po celou dobu životnosti mostu diagnostiku a pravidelné prohlídky přímo z jejího nitra. Dostat se dovnitř bude přitom i po dokončení díla poměrně náročné, stejně jako pohybovat se tam. Prostor je značně stísněný, na výšku měří pouze 1,5 metru a na šířku 3,8 metru a cesta v něm ubíhá do celkem strmého kopce," uvedl Šimáček.

Nový most dlouhý 316 metrů nahradí starý, po němž už nemůžou jezdit některé vlaky. Stavba začala v prosinci 2021. Investorem je Správa železnic (SŽ). Původní ocelová konstrukce z roku 1889 nevyhovuje, na trati tak nelze využít některé typy vlaků. Nemohou tam jezdit nákladní, osobní přes něj musí jezdit pomaleji. Přestože součástí projektu byla i demolice původního mostu, zatím se bourat nebude kvůli památkové ochraně díla a plánům na jeho možné využití.

Most je na trati Tábor - Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je kvůli přehradě zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Teď jezdí vlaky z Tábora do Písku přibližně hodinu. Na mostu je omezená rychlost na 20 kilometrů za hodinu. Nový most umožní jet vlakům 70 kilometrů za hodinu. Cesta mezi Táborem a Pískem se pak zkrátí o šest minut.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Metrostav TBR

Štítky stavby, správa, železnice, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Stavbaři vybetonovali pilíře nad obloukem nového železničního mostu přes Orlík  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.