Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekDnes, 15:00
Rostliny a vegetace mají klíčovou roli v utváření klimatu. Zabraňují suchu, tlumí extrémní teploty i řadu dalších jevů spojených s globální klimatickou změnou. K mladé generaci se však takové informace často nedostanou. Tyto důležité poznatky chybí ve výuce na školách a mnohdy i ve vzdělávání samotných učitelů. Na mezinárodní konferenci Education for Plant Literacy, pořádané v Hluboké nad Vltavou 20. listopadu 2024, představili odborníci z Jihočeské univerzity i z dalších zemí Evropy nové vzdělávací materiály k tomuto tématu. Ty mají učit mladé lidi s vegetací efektivněji hospodařit a předcházet tak prohlubování důsledků klimatické změny.
Na konferenci organizované Jihočeskou univerzitou ve spolupráci s výzkumnou organizací ENKI, o.p.s. se sešli odborníci na vzdělávání, učitelé, akademičtí pracovníci univerzit z celého světa, kteří připravují budoucí učitele přírodovědných předmětů, ale i environmentalisti a ekologové, aby se zaměřili na rostoucí potřebu modernizace vzdělávacích metod v oblasti botaniky a ekologie s důrazem na roli vegetace v krajině. Představili nové vzdělávací materiály vytvořené v rámci projektu ERASMUS+ Education for Plant Literacy. Projekt koordinovaný Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity se zaměřuje na modernizaci výuky o rostlinách a jejich významu pro klima a životní prostředí. Výukové materiály vznikaly pod vedením RNDr. Renaty Ryplové, Ph.D. a byly vyvinuty ve spolupráci s ENKI, o.p.s. Třeboň a partnery z Finska, Rakouska, Německa a Nizozemí.
„Žáky nebaví učit se o rostlinách, protože výuka je většinou pojímána velmi teoreticky a je založená na memorování termínů. Pro žáky je potom nudná, což ukazují i mezinárodní didaktické průzkumy. Je pro žáka základní školy v současné době důležitější vědět, co je to tyčinka a co je pestík, nebo využije v praktickém životě více informaci o tom, že vzrostlý strom chladí své okolí díky výparu z listů víc než běžná klimatizace? Namísto memorování termínů je potřeba učit o funkcích rostlin v životním prostředí člověka, a to moderními metodami orientovanými na žáka jako je badatelská či projektová výuka, která zapojuje mezipředmětové vztahy, tzv. STEM přístup, praktickou výuku v terénu a digitalizaci,“ vysvětluje vedoucí vědeckého konsorcia Renata Ryplová z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity.
Cílem projektu je poskytnout učitelům a žákům nástroje pro pochopení významu vegetace a její role v boji proti extrémům klimatu prostřednictvím moderních výukových metod. Ty zahrnují praktické aktivity s využitím cenově dostupných přístrojů pro měření intenzity přicházející sluneční energie a rozdílů teplot mezi přehřátou suchou plochou a stínem stromu. Využívají i pokročilé technologie, jako jsou termovizní kamery nebo data dálkového průzkumu Země. Tento projekt vychází z iniciativy Pedagogické fakulty JU a je odpovědí na rostoucí poptávku po vzdělávacích materiálech, které propojují přírodní vědy s technologiemi a matematikou. Díky těmto materiálům mohou žáci lépe porozumět důležitosti rostlin a jejich potenciálu v boji s klimatickou změnou, což může pomoci snížit klimatickou úzkost, která postihuje stále víc mladých lidí.
Na konferenci se připojila víc než stovka účastníků online z celého světa, včetně USA, Kanady, Indie, Austrálie, Japonska, Filipín a Afriky. Osobně se účastnili hlavně odborníci z Evropy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.