Velké pozdvižení mezi Budějčáky způsobilo nedávné strhnutí hlavní brány Žižkových kasáren. Historická stavba z roku 1892 musela ustoupit modernizaci areálu, který se má proměnit v Justiční palác. Nahradí ji zvětšená replika umožňující obousměrný průjezd vozidel.
Hlavní brána Žižkových kasáren šla k zemi 9. prosince přesně v 10:00 hodin. Město zdobila 132 let. „Další prasárna. Nic historického jim nic neříká. Teď už jen zbývá bourat historické jádro a stavět ve stylu betonu,“ zlobila se jedna z občanek města. „Brána přežila mimo jiné vznik 1. republiky i dva americké nálety. Nyní padla za půldruhé minuty. Vše kvůli argumentu, že nesplňuje možnost dvousměrného provozu při stavbě nového Justičního paláce. Přitom na druhé straně objektu je další brána a bylo možné tudy projíždět po celém vnitřním prostoru,“ pokračovala.
Budova kasáren ani samotná brána však není a nikdy nebyla památkově chráněna. Památkový ústav dokonce nemá v evidenci žádný návrh na zařazení stavby či brány pod svou ochranu. Do procesu demolice proto ústav nijak nezasáhl.
„Objekt kasáren je součástí ochranného pásma památkové ochrany hradebního systému, to je ale v případě posuzování brány zcela bezzubé. Ta stavba a vstupní brána jsou dominantami místa, a osobně si myslím, že je veliká škoda, že šla brána dolů. Z hlediska památkové ochrany zde ale nebylo, jak zasáhnout,“ sdělil ředitel Územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Daniel Šnejd.
Čtvrtek, 25. dubna 2024, 18:34
V Českých Budějovicích dnes slavnostně začala stavba justičního areálu v bývalých kasárnách Jana Žižky. Moderní komplex by se měl po dokončení, v listopadu 2026, stát sídlem okresního soudu a státního zastupitelství. Výstavba bude stát necelých 570...
Stavbu za 600 milionů korun mají na starost společnosti Metrostav a Auböck. Ty situaci popisují tak, že demolici brány si žádal jednak projekt, který v místě počítá s obousměrným průjezdem aut, a jednak technický stav stavby, která byla silně poničená.
„Brána byla v opravdu špatném stavu a už na ní téměř nebylo co zachraňovat. Dalším důvodem pro demolici pak bylo to, že je v areálu třeba vytvořit podmínky pro dvousměrný provoz. To znamená jedním směrem dovnitř a druhým směrem ven,“ popsal za Metrostav ředitel divize Martin Stašek.
Ten také doplnil, že zbořenou historickou stavbu nahradí její zvětšená replika. Ta by měla vypadat téměř stejně, přičemž jediným rozdílem bude její rozšíření, které umožní dvousměrný provoz aut.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Když název Žižkovy kasárny přežil mnoho desetiletí, tak by nové stavbě s ohledem na minulost slušel název Žižkův justiční areál. Ale to je nejspíš neprůchodné, co? Leda, kdyby tam pak pracoval soudce s příjmením Žižka. :-)