Počasí dnes-2,5 °C, zítra-1,8 °C
Neděle 19. ledna 2025  |  Svátek má Doubravka
Bez reklam

Silničáři loni na jihu Čech odstranili z blízkosti silnic 200 billboardů

Silničáři na jihu Čech loni odstranili 200 reklamních zařízení umístěných příliš blízko silnic. Částka za odstranění se pohybuje zhruba od 10 tisíc do 45 tisíc korun, zaplatit by je měl majitel poutače. Odstraněný billboard silničáři skladují po dobu tří měsíců, aby měli majitelé možnost si ho vyzvednout. Pokud se tak nestane, zlikvidují ho. Majitelé se často snaží zpochybnit postup silničářů nebo jejich pravomoc.

Jihočeský kraj od ledna loňského roku po změně zákona o pozemních komunikací týkající se odstraňování reklamních zařízení už nevyzývá k odstranění vlastníky, ale dělá to správce komunikace. Je pak zodpovědný za odstranění, uskladnění či zlikvidování.

Krajský úřad vydal od roku 2017 do konce roku 2023 stovky výzev vlastníkům billboardů. „V tomto období bylo odstraněno na 500 reklamních zařízení, více než z 90 procent tak učinili sami vlastníci. Bohužel často dochází k pouhému přemístění na jiné místo. V případě, kdy vlastník výzvu neuposlechl, předal krajský úřad výzvu správci silnice I. třídy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který následně zajistil zakrytí a odstranění reklamního zařízení,“ řekla mluvčí kraje Hana Brožková.

ŘSD, které spravuje dálnice a silnice I. třídy, v polovině minulého roku v celém Česku evidovalo zhruba 3300 nelegálních reklamních zařízení. V loňském roce nechalo odstranit 717 těchto zařízení, většinou prostřednictvím externích firem. V Jihočeském kraji bylo za loňský rok odstraněno 62 těchto zařízení. „Při odstraňování i evidenci je komplikace v tom, že když zaevidovaný nelegální billboard jeho majitel přesune jen o několik metrů dál, celá administrativní práce začíná znova,“ řekl Adam Koloušek z českobudějovické pobočky ŘSD.

Nelegální reklamní poutače od silnic II. a III. třídy likviduje Správa a údržba silnic Jihočeského kraje (SÚS JčK). Loni jich odstranila 138, organizaci to stálo 755 tisíc korun. Dalších 92 demontovali majitelé. Finanční náklady na likvidace jednoho poutače záleží na jeho konstrukci, velikosti, použité technice při odstranění, vzdálenosti nebo počtu pracovníků. Cena se tak pohybuje od 10 tisíc do 45 tisíc korun. Případné náklady spojené s likvidací pak správa silnic vymáhá po majiteli, pokud je znám.

„Odstranění nelegálních reklamních nosičů, následné uskladnění a administrativa spojená s jednáním s majiteli o převzetí odstraněných nosičů a uhrazení nákladů vyžaduje časově náročnou činnost s nemalými náklady. Majitelé často zpochybňují naši pravomoc nebo samotný postup. Významnou překážkou je také omezená kapacita prostor pro dočasné skladování odstraněných poutačů. Ze strany majitelů dosud nebyla na organizaci SÚS JčK podána žaloba,“ řekla ředitelka SÚS JčK Andrea Jankovcová.

Odstraněné poutače skladují po dobu tří měsíců stejně jako ŘSD, aby měli majitelé možnost si je vyzvednout. Pokud se tak nestane, zlikvidují je.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto se svolením Vizuální smog v Budějcích

Štítky silnice, reklama, právo, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Silničáři loni na jihu Čech odstranili z blízkosti silnic 200 billboardů  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.