Už přes dva měsíce vozí cestující po Táboře osm plně elektrických autobusů, které doplňuje dalších šest vozů na linkách mezi Jihočeským a Středočeským krajem. Jedná se o v republice ojedinělý projekt, který již koncem roku spustil táborský dopravce Comett Plus spolu se společností E.ON. Dopravce počítá s tím, že elektrická vozidla urazí za rok téměř milion kilometrů a převezou více než 1,6 milionu cestujících.
Táborský dopravce Comett Plus, který pilotní projekt na českém území spustil, má s nízkoemisní hromadnou dopravou dlouholeté zkušenosti. Už v roce 2006 zařadil do své flotily první autobusy na CNG, kterými zajišťoval městskou hromadnou dopravu pro takřka padesátitisícovou aglomeraci Tábora – Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí. Provoz vozidel na stlačený zemní plyn se společnosti osvědčil, a tak svůj vozový park nadále rozšiřovala o další nízkoemisní vozidla.
„V letech 2020 až 2022 všech 34 autobusů pro provoz MHD doplňovalo až 23 autobusů CNG v linkové autobusové dopravě, což bylo přibližně 40 procent celkového linkového provozu. V současné době provozujeme zhruba 40 autobusů na CNG a 3 tahače na LNG,“ vypočítává Aleš Melich, jednatel společnosti Comett Tábor.
V nedávné době pak těmto strojům přibylo dalších 14 elektrických autobusů, které se už více než dva měsíce pohybují po táborských ulicích a okolí. Jedná se o šest autobusů Iveco Crossway LE pro linkovou dopravu a osm vozů Solaris Urbino 12 electric pro MHD. K nim by v letošním roce měly přibýt ještě další dva elektrické autobusy a flotila vozů pro MHD tak bude z jedné třetiny plně elektrická.
„Je to hladší jízda, všechno je modernější a vozidlo je plné čidel a kamer. Hlavní rozdíl je ale ten tichý provoz, to je znát nejvíce, to ze začátku vnímali i cestující. Rychle si ale zvykli a teď už to vnímají normálně,“ popsal své dojmy z nových strojů jeden z řidičů společnosti, který autobusy řídí již 40 let.
Elektrické autobusy byly v Táboře a na linkách Tábor – Mladá Vožice – Vlašim a Tábor – Mladá Vožice – Benešov do pilotního režimu nasazeny už prvního prosince loňského roku, a dopravce tak může vyhodnocovat první zkušenosti. Na šesti denně vypravovaných elektrobusech najíždí zhruba 42 000 kilometrů za měsíc a jen za první měsíc provozu přepravily 18 tisíc cestujících. Celkově je provoz na linkách naplánován na 540 000 kilometrů ročně a při podobném množství jako dosud přepraví přes 200 000 cestujících. V síti MHD pak na zhruba 450 000 kilometrů ročně přepraví více než 1,5 milionu cestujících.
Zásadní součástí inovativního projektu byla jeho podrobná příprava, s níž dopravci pomohly Mobility Services společnosti E.ON Energie. Mobility Services musel vozový park i jeho zázemí připravit na specifické potřeby táborské dopravy.
„Velmi důležitá je vlastně ta plánovací fáze, protože dopravce musí vědět, na jakých linkách bude jezdit, jaká přibližně bude spotřeba těch autobusů, jaká je jejich kapacita, jestli bude stačit pouze dobíjení přes noc, nebo se musí autobus dobíjet třeba v nějaké točně během turnusu a tak dále. Tohle všechno bylo potřeba naplánovat a s ohledem na to pak zvolit správnou technologii a její kapacitu,“ popsal složitou přípravu Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.
Doplnil také, že pro Comett Plus postavili dvě dobíjecí depa. Jedno z nich je přímo v areálu společnosti v Táboře a druhé pak pro potřeby linkové dopravy v Mladé Vožici. Výstavba probíhala v modelu design and build a její náklady ze 100 procent pokryla společnost Comett Plus. Depo v Táboře stálo 10 milionů korun, to v Mladé Vožici dva miliony. 85 procent nákladů tvořila dobíjecí technologie.
V Táboře je v tuto chvíli k dispozici 12 dobíjecích bodů s celkovým výkonem 700 kW děleným do dvou jednotek po 350 kW, kdy je na každou připojeno šest dobíjecích bodů. Celý systém je pak jednoduše rozšířitelný o 2×50 kW. Do budoucna pak může v této lokalitě přibýt v dalších etapách ještě minimálně 24 dobíjecích bodů. V Mladé Vožici je pak pět dobíjecích bodů o celkovém výkonu 100 kW, což byl limit sítě v daném místě, i tak zvládnou nabíjet pět autobusů najednou.
Nasazení autobusů s elektrickým pohonem jde ruku v ruce se strategií města, která se dlouhodobě snaží zlepšit kvalitu městského ovzduší. „Před 20 lety se město Tábor vůbec nemohlo pyšnit dobrými výsledky, co se týká kvality ovzduší. Jedním z řešení byl rozvoj městské hromadné dopravy a nasazování nízkoemisních vozidel. A díky spolupráci s naším dopravcem Comett Plus se nám daří náš záměr naplňovat už od roku 2006. Současný přechod na elektromobilitu je samozřejmě dalším logickým krokem,“ řekl místostarosta Tábora Martin Mareda (Piráti).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Není to náhodou tak, že došlo ke značnému zvýšení ceny CNG a tedy nákladů na dopravu. A to platí i o servisu a opravách těchto vozidel. Výhledově nedostatek a tím zvýšení ceny elektřiny by mohl být problém i pro provoz el. vozidel.