Počasí dnes5 °C, zítra4,5 °C
Pondělí 24. února 2025  |  Svátek má Matěj
Bez reklam

Věřitel jindřichohradecké úzkokolejky stáhl reorganizační plán

Autoři | Foto JHMD

Věřitel jindřichohradecké úzkokolejky Jan Kysela stáhl reorganizační plán na záchranu společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). Vyplývá to z informací zveřejněných v insolvenčním rejstříku. Autor reorganizačního plánu respektuje rozhodnutí většiny věřitelů, kteří na schůzi 7. února byli proti reorganizaci. Podle Kysely tak v rámci insolvenčního řízení otevřeli cestu pro konkurz. Společnost good thing, která byla připravena reorganizační plán financovat, potvrdila nadále trvající zájem o obnovu úzkokolejky, a to i v konkurzu.

„Ačkoliv jsme přesvědčeni, že reorganizace byla pro všechny lepším řešením, rozhodnutí věřitelů respektujeme a o prosazení řešení formou reorganizace již nebudeme usilovat. Tato složitá situace ale neznamená konec úzkokolejky. Otevírá se jiná cesta, jak ji zachránit. Práce, kterou jsme doposud na obnovení úzkokolejky provedli, stále může být využita," uvedl Věřitel jindřichohradecké úzkokolejky Jan Kysela. Cílem je zprovoznit úzkokolejku co nejdříve, aby provoz mohl začít ještě v letošní letní sezoně.

Firma JHMD je v úpadku od podzimu 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dluží skoro 350 milionů korun. Tým Jana Kysely převzal řízení podniku po schůzi věřitelů konané na konci ledna 2024. Loni společnost získala povolení k provozu na tratích Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Vlaky loni jezdily na trati Nová Bystřice – Hůrky od 10. srpna do konce září.

Reorganizační plán počítal s tím, že majetek odkoupí soukromý investor, společnost good thing, za 110 milionů Kč. JHMD by pak splatila část dluhů a následně by převedla majetek a infrastrukturu nutnou pro provoz na Sdružení měst a obcí Úzkokolejka. To by splácelo zhruba 110 milionů Kč s úroky z výnosu provozu. Plán také počítal, že se obnoví provoz v celé délce jindřichohradecké úzkokolejky v turistickém režimu.

Hlavním důvodem stažení reorganizačního plánu je odmítavý postoj některých věřitelů, kteří podle Kysely avizovali, že i v případě jeho schválení soudem by podali odvolání, což by prodloužilo celý proces minimálně o další půlrok. „V takové právní nejistotě by bylo nutné zajistit další milionové financování, které již nebylo možné garantovat," uvedla advokátní kancelář Žižlavský, která Kyselu zastupuje. „Z právního pohledu je důležité, že prohlášením konkursu nekončí provoz podniku, pokud je možné podnik prodat. Vzhledem k tomu, jak dlouho už insolvenční řízení probíhá, to ale bude závod s časem," dodal advokát Michal Žižlavský.

Správu a údržbu převzala společnost Správa úzkokolejných drah, od letošního února pod vedením Pavla Surého, bývalého generálního ředitele Správy železnic. Navzdory komplikacím zůstává cílem zprovoznit úzkokolejku co nejdříve. Klíčové bude podle Kysely najít rychlé řešení v rámci konkurzního řízení, aby provoz mohl začít ještě v letošní letní sezoně.

Jindřichohradecké úzkokolejky patřily v posledních letech především k technickým památkám a navštěvovaným turistickým zajímavostem jižních Čech. Zážitkovou jízdu historickou lokálkou po trati s rozchodem kolejnic 76 centimetrů nabízely na dvou trasách vedoucích z Jindřichova Hradce. Úzkokolejky začaly sloužit dopravě na konci 19. století, na starší z nich, trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice dlouhé 33 kilometrů, byl provoz slavnostně zahájen 31. října 1897.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky železnice, soud, insolvence, JHMD, firmy

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Věřitel jindřichohradecké úzkokolejky stáhl reorganizační plán  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.