Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekÚterý, 13. října 2015, 12:56
Jan Vitha rozjel v Českých Budějovicích první úspěšný projekt, který spočívá v nakupování potravin online. Možná jste již zaregistrovali e-shop Plná taška, který Budějčákům umožňuje nakupovat namísto v supermarketech z pohodlí svých domovů. Nyní vám s ním přinášíme rozhovor, ve kterém mladý podnikatel hodnotí první půlrok provozu a ochotu Jihočechů vyzkoušet tuto revoluční službu.
Plná taška funguje v Českých Budějovicích již půl roku. Jak se daří přesvědčit Jihočechy, aby nakupovali potraviny na internetu?
Prakticky každý týden rosteme obratově o desítky procent. Ačkoliv jsme začínali z nízkých čísel, i tak nás tento trend těší a dalece přesáhl naše očekávání. Podle našich předpokladů bychom se do konce roku mohli dostat přes půl milionu korun v doručených objednávkách měsíčně. Je to kapka vody v moři, ale beru to tak, že vzděláváme trh, takže na to nemůžeme jít příliš „hr“.
Řeší zákazníci online větší rodinné nákupy, nebo spíše ty menší typu: potřebuji dokoupit mléko, vejce, šunku…
Záleží hodně na tom, zda je to zákazník, který je s námi již déle, nebo si nás teprve oťukává. Naštěstí se nám daří většinu nakupujících utvrdit v tom, že kvalita našich potravin je na skvělé úrovni a služba je opravdu špičková, takže máme velmi slušný poměr zákazníků, kteří se vracejí, což nás hrozně těší. Ti se tak propracují ze zkušební objednávky za pár set korun, až u nás po čase realizují větší nákupy za tisíce. U těch skutečně poznáte velkou výhodu online nakupování. Nejenže najednou získáte v daném dni kolem dvou hodin navíc, které můžete strávit s dětmi nebo svým koníčkem, ale těžký nákup nemusíte rvát do auta, ani jej tahat do schodů. Všechno zařídí náš kurýr.
Využívají službu více ženy, nebo muži?
Překvapil nás téměř vyrovnaný poměr mezi oběma pohlavími. Musím se přiznat, že jsme čekali větší přesilu u žen. Souvisí to ale s tím, že první nakupující, takzvaní early-adopters, se nebáli vyzkoušet online potraviny v první vlně a způsobili tuto odchylku od klasického vzoru, který vidíme v kamenných supermarketech, kde převažují ženy.
Jak vlastně služba funguje? Dostanete objednávku, jedete nakoupit do supermarketu dle požadavku klienta a pak mu nákup odvezete?
Ne, kdepak. Máme vlastní sklad, vlastní mrazáky i chladničky, máme i vlastní pec na rozpékání pečiva. V objemech, ve kterých objednávky přijímáme, bychom toto ani jinak nezvládli stíhat. Garantujeme sice dovoz do 120 minut, ale většinu objednávek jsme schopní vyřídit výrazně rychleji. Tato flexibilita je pro nás klíčová, protože je důležitá pro naše zákazníky.
Není pro zákazníka problematická bariéra cena dopravy 49 korun?
Pro takového zákazníka mám dvě rady. Buď si nakupte v hodnotě nad 1500 korun a mějte tak dopravu zdarma, nebo si spočítejte, kolik vás bude stát benzín, když se rozhodnete vyrazit na nákup vlastním autem. Finanční úspora je sice jedna věc, ale pro mě osobně je čím dál tím důležitější úspora času. A proto se mi líbí, že svým zákazníkům nabízím tuto službu, díky které čas, který by obvykle strávili nákupem a čekáním ve frontě, mohou využít ve svůj prospěch. Navíc k prvnímu nákupu se jim automaticky počítá doprava zdarma, takže mohou tento benefit využít naplno, aniž by počítali každou korunu. Nicméně i cenová politika je pro mne důležitá. Snažím se, aby Plná taška byla cenově konkurenceschopná i takovým velikánům na trhu, jako jsou kamenné supermarkety. A domnívám se, že zvlášť v pravidelných akcích nabízíme zboží, které je dokonce levnější.
V Plné tašce pracujete se dvěma zónami rozvozu. Co to znamená?
Rozlišujeme mezi Českými Budějovicemi s blízkým okolím, kde rozvážíme po celý den, a druhou zónou, kde jsme schopni obsloužit zákazníky třeba i 30 kilometrů daleko od centra Českých Budějovic. Těmto ovšem nejsme schopni nákup dovézt do hodiny, protože bychom pak ve špičce nezvládali obsluhu první zóny. Pokud tedy bydlíte například v Borovanech nebo Třeboni, nákup vám při objednávce během dne zavezeme mezi 16:00 - 20:00 dle vašeho přání, pokud jej „naklikáte“ do 13:00 hodin téhož dne.
Kolik lidí se dnes o chod Plné tašky stará?
Tak kromě mne a nákupčího jsou tu ještě tři řidiči, dvě copywriterky, které nám pomáhají s tvorbou obsahu na internetu. Máme i rozsáhlý marketingový tým, který nám pomáhá s reklamou a informovaností trhu. Vzhledem k tomu, že jsme poměrně revoluční služba, hodně práce musíme věnovat vzdělávání trhu, což je úkol nesmírně zajímavý, ale bohužel i časově a finančně náročný.
Chcete ještě něco vzkázat čtenářům Budějcké Drbny?
Ano, chtěl bych vás všechny pozvat k objevování krásy nakupování potravin online. Na první nákup od nás máte dopravu zdarma, tak využijte tuto nabídku a nemarněte čas mezi regály. Naklikejte si svůj nákup za pár minut online a pak jděte dělat něco, co má větší smysl, než stát u kasy a v zácpě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.