Před 18 lety se propojily životy dvou žen, budoucích kolegyň, maminek a především nerozlučných kamarádek. Společně nastartovaly svou kariéru, téměř nastejno porodily své děti a dodnes spolu tráví nejen pracovní, ale i volný čas. Jaké byly začátky ve firmě HappyFoto, jakým způsobem fungovala komunikace se zákazníky v době bez internetu a jak se v práci prokrastinovalo, když ještě neexistoval Facebook? Své zážitky a vzpomínky nám vypověděly Michaela Bílá Čížková (jednatelka) a Anna Větrovská (vedoucí e-business oddělení).
„Psal se první říjen roku 1997, kdy jsme s Aničkou usedly na šedivé bedny k psacímu stroji a vyťukaly jsme historicky první dopis zákazníkovi,“ zavzpomínala na úplný začátek svého podnikání Michaela, kterou si vzhledem k jejím výborným jazykovým znalostem několik měsíců předtím vyžádalo rakouské vedení. „Zrovna jsem pobývala v Anglii, protože jsem chtěla vylepšit svoji angličtinu. Několik let jsem strávila v zahraničí, převážně v německy mluvících zemích. Když mě oslovili z HappyFoto, neváhala jsem ani vteřinu. Dodnes ze 70 % pracovní doby hovořím německy, angličtinu prakticky vůbec nepoužívám.“
Michaela si vyhlédla Annu čerstvě po maturitě. Obě mladé kolegyně se intenzivně školily na centrále v Rakousku, ale zázemí pro svůj rozvoj neměly v Kaplici tak idylické a komfortní, jako mají dnešní začínající podnikatelé: „Z beden jsme časem přešly na židle, z psacího stroje na jeden společný počítač - o internetu se nám tenkrát ani nesnilo,“ vzpomíná Anička. Jakým způsobem tedy probíhalo oslovování zákazníků? „Klasicky letákovou formou. Čtyřikrát až šestkrát do roka jsme rozeslaly obálky s logem HappyFoto a s aktuální nabídkou přímo do schránek zákazníků, jejichž seznam se v naší databázi každým měsícem rozrůstal. V té době jsme ještě neměly ani mobilní telefon - pro dnešní mladé lidi to musí znít jako vyprávění z doby kamenné,“ směje se Michaela.
O tom, jaké výhody mělo dopisování se zákazníky bez použití internetu a e-mailu, nás přesvědčila Anička, která rozevřela obrovský šanon s popsanými papíry. Za těch 18 let existence se jim sešlo tolik „perliček“, že jsme se nestačili divit. „Lidi umí být kreativní. Dneska už by se nám tohle asi nestalo. V odpovědních obálkách nám přišlo skutečně leccos. Od milostného vyznání, přes žádost o práci, až po…“ „No to nebudeme snad radši ani prezentovat!“ přerušila včas Annu Michaela svým výbuchem smíchu. Ostatně každý si snadno domyslí, co se asi tak v plastové kulaté krabičce určené na fotofilm mohlo všechno ukrývat…
Rok 2001 přinesl zvrat. „Anička mi oznámila, že je těhotná. Byla jsem to ale já, komu tikaly biologické hodiny,“ naoko rozzlobeně dodává o několik let starší Michaela, „a mně jen v hlavě naskočilo: Co si tu teď další tři roky bez Aničky počnu?“ Ze dne na den musela Michaela nově vzniklou situaci vyřešit. O pět měsíců později otěhotněla i ona, ale na mateřské dlouho nezůstala. „První i druhou mateřskou si plnými doušky užíval můj manžel. Já se chtěla vrátit do práce. O to intenzivněji jsem se rodině věnovala při každé volné chvilce. Ani jeden z nás bychom neměnili. A víte proč? Protože chlap na mateřské není tak úzkostlivý jako žena, která musí mít všechno dokonalé. A ta úžasná pohoda se přenášela nejen na naše děti, ale i na mě.“
Teprve v roce 2002 začalo HappyFoto nabízet digitální služby. Od toho okamžiku všechno nabralo rychlé obrátky. „Anna se po třech letech vrátila do úplně jiného světa. Web, fotosběrny, do toho rozšíření firmy na Slovensko. Zkrátka už nám nezbýval čas na to, abychom si během pracovní doby zahrály karty, nebo šly večer na diskotéku a ráno rovnou do práce,“ usmívá se nostalgicky Michaela.
S rokem 2006 bylo vytvořeno nové oddělení fakturace a expedice, které naplno umožnilo českou komunikaci se zákazníky: „Do té doby veškeré adresy spravovali kolegové v Rakousku, bez diakritiky, někdy jen dle telefonické domluvy. Že to nebyl ideální způsob, nám bylo jasné s každou další urgencí od jednoho našeho zákazníka, pana Radka Nováka, kterému bylo opakovaně měněno R ve jméně za Z,“ krčí omluvně rameny Anna.
Během 18 let se rozrostla nejen firma, ale i rodiny obou kamarádek. „Naše firma je v podstatě takové naše dospělé dítě. My stály u začátků, my si všechno vypiplaly od píky, co jsme neudělaly, to jsme neměly. S rozvojem internetu, s boomem fotoknih a fotokalendářů bylo nutno přibrat další lidi. A takové to komorno, které jsme s Aničkou sdílely na úplném začátku, zmizelo. Stal se nám tady z toho regulérní babinec,“ komentuje pobaveně přibírání spolupracovníků do firmy Michaela.
To, že má HappyFoto centrálu v Rakousku, má výhodu v tom, že na trendy, které do Česka dorazí o 2 roky později, lze zareagovat osvědčenými postupy. „Český zákazník je ale v rámci Evropy velmi specifický klient. Na slevy, které nedosahují alespoň 50 % je prakticky hluchý,“ upozorňuje s povzdechem Anna. „I tak ale musíme umět rychle reagovat na všechny požadavky a změny dnešní doby. Teď například pracujeme na aplikaci pro mobilní telefony. V podstatě fungujeme jako programátorky a tvrdé byznysmenky. My ale musíme neustále jít s dobou, jinak jsme… mrtvé ženy. Mrtvý muž by vlastně vzhledem ke složení personálu neodpovídal,“ zakončuje náš rozhovor opět s nadsázkou jednatelka HappyFoto Michaela Bílá Čížková.
Společnost HappyFoto je největší českou zásilkovou fotoslužbou s více než 160 tisíci aktivními zákazníky. Na Slovensku je rovněž číslem jedna a má zde více než 100 tisíc aktivních zákazníků.
Firma a pojem HappyFoto se v České republice objevuje od roku 1992. Od roku 1997 se jedná o společnost HAPPY FOTO Česko spol. s r.o., která je 100% dceřinou společností rakouské firmy Happy-Foto GmbH. Firma HappyFoto je zastoupená v Rakousku, Německu, Česku a Slovensku, přičemž v Rakousku, Česku a Slovensku jde o největší zásilkové společnosti fotoproduktů. Jednatelkou české firmy je od roku 1997 a slovenské firmy od roku 2004 paní M. Bílá Čížková.
V roce 2011 získala česká společnost HappyFoto za svůj program HappyFoto-Designer několik významných novinářských ocenění. Verze programu pro iPad získala své vlastní ocenění v roce 2014. Od roku 2014 je HappyFoto členem Asociace pro elektronickou komerci. Na jaře 2015 se stalo certifikovaným obchodem APEK, což je garancí pro všechny zákazníky, že jsou u HappyFoto vždy na 1. místě. Na podzim 2015 přineslo HappyFoto na trh aplikaci pro objednání fotoknih a fotografií z iPhonů a další novinky jsou za dveřmi.
Fotografie ke zpracování přijímá HappyFoto po internetu a poštou. Základní myšlenkou je doručení zakázky zákazníkovi až domů. Laboratoř HappyFoto patří mezi nejmodernější evropské laboratoře. Byla jednou z prvních oceněná certifikátem za splnění evropských norem ochrany životního prostředí ISO 14001 = optimalizace všech výrobních kroků v hladce fungující organizaci a pracuje vždy s nejnovějšími stroji a technologiemi.
Více na www.happyfoto.cz.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.