pondělí 6. prosince 2021 Mikuláš

Bude nová lávka přes Vltavu za ty peníze snad zlatá?

Jako správné drbně mi to nedalo a zase jsem se podívala na zoubek problému lávky u zimáku. Po zveřejnění její chystané ceny se totiž řada Budějčáků bouří a lamentuje, že když radnice v současné době nemá tolik peněz na rozhazování, proč bude lávka stát tolik? Projekt o novém přemostění Vltavy hovoří o 35,5 milionu korun, které jsou už i vyčleněny v městské pokladně.

Ale kolik peněz bude nakonec nová lávka stát, to se teprve uvidí, protože se ještě čeká na finální projekt. Takže konečná faktura nemusí být nutně vystavena na částku převyšující třicet pět milionů.

Například lávka v ulici E. Pittera stála 22 milionů korun, lávka U Vodárny 21,6 milionu korun. Modrý most pak vyšel na téměř 53 milionů.

„Více než třicet milionů za lávku u zimního stadionu je opravdu hodně vysoká částka. Na druhou stranu, nechali jsme si udělat dva audity na projekt a levněji postavit nejde. A to právě proto, že součástí lávky je i technologická lávka pro teplárnu,“ vysvětlila náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová. Právě proto musejí inženýři při vymýšlení lávky brát v potaz například daleko větší zatížení.

Vyšší cena podle radnice je také dána tím, že v případě lávky u Budvar arény se vlastně jedná o dva mostky v jednom. Jeden bude sloužit pěším a cyklistům, druhá část zařízení pak technologiím plynárny. Také proto se budějcká teplárna zavázala, že uhradí dvacet procent z konečné a celkové sumy za novou lávku a k tomu si ještě zaplatí své technologie za více než pět milionů korun.

„Kolik to bude peněz, ukáže až veřejná soutěž na dodavatele stavby. Uváděných třicet pět milionů za lávku představuje cenu projekční. Cena, kterou Teplárna České Budějovice zaplatí investorovi, pokryje zvýšené náklady spojené s umístěním parovodního potrubí na lávce a samozřejmě i výměnu vlastního technologického potrubí. Lávka proto musí být konstrukčně řešena jinak, než kdyby sloužila jen chodcům nebo cyklistům,“ upozorňuje Zdeněk Zuntych z komunikačního oddělení teplárny. „Pro naši společnost je efektivnější využít stavbu nové lávky, než někde v sousedství usilovat o stavbu jiného, vlastního přechodu přes řeku. Pro obě strany to je levnější, než postupovat samostatně. O tom, že by sólo přechod potrubí přes řeku nijak zdejší hezké prostředí nezkrášlil, ani nemluvě,“ doplnil Zuntych.

Do kdy ale bude nové přemostění Vltavy hotové, nikdo nechce odhadovat. Stavební povolení je už přiklepnuté, takže radnice Budějčákům slibuje, že letos se po nové lávce určitě svezou či projdou. Na konci ledna by se mělo na radnici o lávce zase debatovat.

Lávku u zimáku nechala radnice zavřít v loňském červnu, kdy zde statici objevili silnou korozi některých částí a nedoporučili městu, aby po mostku někdo chodil. Test zatížitelnosti mluví jasně, pokud by po přemostění i nadále chodili lidé, klidně by se mohla zřítit. A takové riziko si magistrát na své triko rozhodně nevzal.

Lidé si už za půl roku zvykli, že musejí lávku obcházet. „Ale docela mi vadí, že naproti zimnímu stadionu není cesta nijak osvětlená, je rozblácená a kamenitá. Snadno tam v noci přijdete k úrazu. To mělo město alespoň osvětlit,“ zlobí se jeden z Budějčáků. Podle tiskové mluvčí radnice Jitky Welzlové ale není osvětlení části břehu na pořadu dne. Lidé se nového povrchu cesty a světla dočkají zřejmě až při stavbě nových domů v areálu bývalé sodovkárny.

A co říkají další Budějčáci k uzavřené lávce?

Denisa Štěpánková (Mokré): „Uzavření mostku mi vadí, ale zase ne, že by to byl velký problém. Je to však pěkně na nic, protože dřív jsem jezdila autobusem a vystupovala u Koh- i-nooru a teď musím na Senovážné náměstí a projít se, když jdu na volejbal do haly. Horší je to, když pak chvátám.“

Tomáš Hojda (Rožnov): „Zavřená lávka mi vadí dost, využíval jsem ji hlavně při cestě na kole na plovárnu a na volejbal. Asi to bude vadit hlavně při hokejových zápasech, to je potom spousta lidí, kteří to musí obcházet. Za 35 milionů to je trochu ujetý. Neznám tedy relace, ve kterých se podobné stavby pohybují, ale jednoduché řešení bez zbytečných technických vymožeností by pro tyhle potřeby asi stačilo a vyšlo levněji. Vsadím se, že to bude nějaká moderna, kde pět milionů spolkne jen architekt. A mohli by to postavit už aspoň tak, aby tam nemohli přespávat bezdomovci.“

Jana Brettová (centrum): „To, že lávku zavřeli, mě chvíli štvalo. Ale když si vezmu, že jsem ji využívala stejně jen pro přechod na halu a o padesát metrů dál je nový pěkný most u plovárny, přijde mi teď zbytečné stavět novou. A hlavně za takové peníze!“

Šárka Strobová (Rožnov): „Mrzí mne, že ještě lávka není zprovozněná, a že se její oprava řeší dlouhou dobu. Určitě bych uvítala brzké zprovoznění lávky, protože mnoha lidem, tedy i mne, zkomplikovalo její uzavření cestu do zaměstnání, na sportovní akce anebo na nákupy.  Docela by mne zajímalo, z čeho bude nová lávku postavena, když oprava má stát 35 milionů a podle jiných odhadů by se dala částka snížit až na dvacet milionů korun. To bude snad pozlacená?“

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.