Fairtradová káva nebo čaj, bábovka z domácích vajec a fairtradového cukru, mléko a sýry od lokálních farmářů. Takové dobroty posnídaly téměř čtyři desítky lidí, kteří se na počátku května sešli na společném pikniku v kampusu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Dali tak najevo, že podporují produkty, za něž pěstitelé dostali spravedlivě zaplaceno a při jejichž výrobě byl brán ohled na životní prostředí a nebyla zneužita dětská práce.
Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity, která byla spoluorganizátorem akce, navíc mezi vysokými školami zvítězila v celostátní soutěži Férová čokoláda.
Piknik s názvem Férová snídaně ve vašem městě proběhl v Budějcích už potřetí. Snídalo se po celé republice, a to na více než stovce míst. Stalo se tak na Světový den pro fair trade, který v letošním roce připadl na 10. května.
„Navzdory počasí byla atmosféra skvělá. Snídalo se až do odpoledních hodin. Férovou snídani si užili také děti, pro které byl připravený zábavný program,“ uvedla k sobotní akci v Českých Budějovicích Hana Škarvadová z Ekonomické fakulty, spoluorganizátorka místní Férové snídaně.
„Do akce se zapojuje stále více lidí, to svědčí o rostoucím zájmu spotřebitelů o spravedlivě obchodované produkty a o to, kdo a za jakých podmínek pro ně například kávu nebo kakao pěstuje,“ sdělil Stanislav Komínek z neziskové organizace NaZemi, která akci zastřešuje. „Letos se na podporu lokálních a fairtradových pěstitelů piknikovalo na více než 100 místech republiky, počet míst se tak za poslední dva roky zdvojnásobil,“ doplnil.
Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity, která se v roce 2013 stala první faitradovou vysokou školou ve střední Evropě, dosáhla v této oblasti dalšího úspěchu. Její studenti zvítězili v kategorii vysokých škol v soutěži Férová čokoláda s počítačovou simulační hrou s názvem Za férovou čokoládu.
Hra je určena především k výukovým účelům pro základní a střední školy a zábavnou formou přibližuje problematiku Fairtrade a vyzkoušet si ji můžete i vy!
Fair trade je způsob obchodu, který dává drobným pěstitelům, řemeslníkům i zaměstnancům ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. Pokud si český spotřebitel koupí fairtradový výrobek, dává tak přednost výrobkům, za nimiž nestojí zneužívání dětské práce, nelidské pracovní podmínky, či devastace životního prostředí.
Zájem o fair trade lze vyčíst i ze stále rostoucího prodeje těchto výrobků. Čeští spotřebitelé nakoupili vloni výrobky s certifikací Fairtrade v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80 %.
„Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců,“ upřesnila Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zveřejňuje. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva.
Napsal Petr Štumpf
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.