Policejní cyklohlídky budou mít premiéru. Působit začnou na jaře na jihu Čech. Jejich vybavení a někteří příslušníci byli představeni v areálu SKP v Českých Budějovicích v pátek. Paradoxem je, že právě v krajském městě a ještě v Písku působit jízdní policisté nebudou.
Podle slov ředitele krajských policistů Radomíra Heřmana jde o zkušební provoz, který by se měl naplno rozjet během jarních měsíců. „Sami jsme v očekávání, jaký ohlas budou mít policisté na kolech u veřejnosti,“ řekl. Jednotky budou spadat pod pořádkovou, dopravní a správní službu.
Jde o první vlaštovku. Přestože byly cyklohlídky v České republice zaznamenány už v roce 2009, projekt ředitelství v Českých Budějovicích má jako první oporu v legislativě. „Pokud mohu ta slova použít, před těmi třemi lety to byl takový partyzánský model. Policisté sloužili ve výstroji, která nebyla schválena. To nebylo dobré. Proto jsme intenzivně pracovali na tom, aby policejní prezidium vydalo nějakou normu, jak má policista na kole vypadat, jak má vypadat jízdní kolo, jaké budou policisté na kolech vykonávat činnosti,“ vysvětlil velitel pořádkové služby plukovník Martin Souček.
Byl to právě on, kdo se tři roky snažil prosadit jízdní kola do Policie ČR. „Jak všichni víte, jsme organizace veliká, takže některé věci u nás trvají z administrativních důvodů dlouho, takže se to povedlo až letos,“ přidal k tomu Radomír Heřman.
Pět ze sedmi územních odborů se bude podílet na pilotním projektu. Pokud se osvědčí, budou vzorem pro ostatní oddělení v republice. Proto je divné, že zkušební provoz nezačne také v Budějcích, kde by měli policisté na kolech s ohledem na hustotu provozu jednoznačné opodstatnění.
„Šli jsme cestou, aby měli policisté zájem o tuto službu. V Českých Budějovicích jsme uvažovali i nad tím, že co se týká centra města, tak tam na dodržování pořádku participujeme s městskou policií. Takže jsme jim nechtěli vstupovat do činnosti. Z těchto důvodů pro nás České Budějovice vhodné nebyly a ani aktivita policistů nebyla taková, jakou bychom si představovali,“ říká otec celé myšlenky plukovník Souček.
Vzápětí ještě k budějckým hlídkám doplňuje: „A další věcí je to, že na Budějovicku máme na odděleních velkou fluktuaci policistů. My si nemůžeme dovolit vystrojit policistu na míru a on bude za měsíc či za dva přeřazen někam jinam. Tím nechci říct, že by to byla uzavřená kapitola. Dovedu si představit, pokud se to osvědčí, že by to mohlo fungovat na Hluboké a podobně.“
Ani vybavení není úplně dobré pro každodenní činnost. Žádné neoprenové návleky na boty či odolné pláštěnky nebo nepromokavé návleky na helmy. Je jasně vidět, že jde zatím jen o zkušební provoz. „Je to nová věc, testujeme to. Neříkáme, že jsme nejchytřejší, uvidíme i podle ohlasů od policistů, co bude třeba zlepšit,“ připouští nedokonalost projektu Martin Souček.
Hlídku budou v jednotlivých okresech operovat od jara do podzimu, podle místních podmínek i dobu kratší či delší. „Hlídky budou pomalu končit koncem léta. Nepředpokládáme provoz v zimním období, ta kola na to nejsou uzpůsobena,“ říká plukovník Souček.
Policisté budou vybaveni služební zbraní a přenosnou radiostanicí, aby byli mezi sebou ve spojení.
Na zkoušku pořídilo krajské ředitelství 12 kol pro 24 policistů (z toho je jedna žena). Náklady činí za kola 183 600 korun, vybavení policistů přišlo na 216 800 korun.
Policejní cyklistické hlídky budou kromě veřejného pořádku muset hlídat i svěřené kolo. Jedinou pojistkou je speciální nástřik s nápisem Policie, čipem ho zatím standardně policisté neosadili.
„Když to kolo někdo ukradne, tak má obrovskou nevýhodu, že ho musí přestříkat, protože jinak ho najdeme,“přidal náměstek ředitele krajského ředitelství pro vnější službu plukovník Roman Bláha.
Že by si nové policejní kolo vyvěsil nějaký poberta doma v obýváku jako trofej, to si nepřipouští...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.