Českobudějovický aeroklub, v němž vyrůstali mistři světa Petr Jirmus a Martin Stahalík, letos v létě slaví devadesátiny.
Od roku 1923 překonal nejrůznější úskalí a i v době nynější ekonomické krize se členům klubu daří udržet dobré podmínky pro výcvik a pořádání velkých leteckých soutěží. O nové členy je ale nouze.
Spousta letišť v republice se podle někdejšího vedoucí letového provozu a instruktora bezmotorového létání Josefa Buška aeroklubům udržet nepodařilo kvůli majetkoprávním vypořádáním.
„Takové zázemí, jako je tady na Hosíně, nemá téměř žádné letiště v republice. Díky značnému úsilí členů v posledních dvaceti letech máme vykoupenou asi polovinu ze 45 hektarů plochy, zbytek je pronajatý,“ uvedl Bušek.
Nedávno byla opravena věž řízení letového provozu i provozní budova, k dispozici je ubytování, stravování a další služby.
Historie letiště Hosín u Českých Budějovic se začala psát v polovině padesátých let, kdy bylo třeba najít pro aeroklub náhradu za letiště Planá, které zabavila pro své účely armáda.
Nejznámějším členem aeroklubu se stal Petr Jirmus, který jako jediný pilot v historii obhájil titul mistra světa v letecké akrobacii v kategorii Unlimited. Na jeho úspěchy navázal titulem mistra světa v akrobacii, v kategorii Advanced, Martin Stáhalík.
V bezmotorovém létání v klasických disciplínách se mezi českou špičku řadila Lenka Kuthanová, pak Hana Zejdová jako držitelka několika světových rekordů dosažených v Austrálii.
Vzhledem ke své poloze a svému vybavení byl Hosín mnohokrát využit při pořádání leteckých soutěží. Třeba mistrovství světa v letecké akrobacii v roce 1978, které vyhrál československý reprezentant Ivan Tuček, a mistrovství Evropy v téže disciplíně v roce 1985. Tomu dominoval právě Jirmus.
Roli centra leteckých sportů pro Jihočeský kraj si Hosín podle předsedy Aeroklubu České Budějovice Petra Rozhoně podržel až do současnosti. K motorovému a bezmotorovému létání se v posledních letech připojilo populární létání na ultralehkých letadlech. V tradici paraklubu teď pokračuje deset aktivních členů.
V celé Evropě, snad s výjimkou Německa, je podle Rozhoně létání v krizi. Lidé zvažují, do čeho budou investovat. A sportovní létání je náročný koníček, i když finančně srovnatelný s jinými technickými sporty. Ne všichni rodiče si dnes mohou dovolit podporovat zálibu svých dětí v letectví.
Aeroklub má kolem 80 členů, každý rok věnuje hodně úsilí získání nových adeptů pro výcvik. Třetím rokem na letišti existuje Aero Juniors Klub, který pořádá akce pro děti se zájmem o létání.
Zatímco Jihočeský kraj a město investují do společného podniku - letiště Planá u Českých Budějovic ročně desítky milionů korun, dotace na podporu sportu v aeroklubech jim nezbývají.
Letiště v Hosíně by potřebovalo několik milionů korun na revitalizaci vzletové dráhy, na nová letadla, nebo výkup dalších pozemků. Na provoz, údržbu a rozvoj letiště si aeroklub snaží vydělat pronájmy, vyhlídkovými lety a dalšími aktivitami.
V Jihočeském kraji je sedm vnitrostátních veřejných letišť plus necelá desítka dalších přistávacích ploch. Od roku 1993 nevyužívané letiště v Bechyni zůstává v držení armády.
Zdroj: ČTK
Foto: Aeroklub České Budějovice
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.