Náhrady za nefunkční registr? Města se neshodnou

K okamžitému bezchybnému a plynulému fungování systému registru vozidel ministra dopravy vyzval ve čtvrtek Pavla Dobeše (LIDEM) ústecký primátor Vít Mandík (ČSSD). Podle jeho slov zbytečně vynaložené prostředky kvůli nefunkčnímu registru zatím dosáhly v jeho městě zhruba 260 tisíc korun.

„Přesnou částku vyčíslíme, až bude registr v pořádku a budeme ji po ministerstvu dopravy vymáhat,“ řekl Mandík. Případné odstoupení ministra podle primátora problém neřeší. „Proto ho vyzývám, než z funkce odejde, aby za sebou udělal pořádek,“ dodal Mandík.

Primátor Brna Roman Onderka (ČSSD) již v pondělí informoval, že bude v případě zvýšených nákladů v souvislosti s registrem požadovat náhradu po ministerstvu. „Ke stejnému postupu vyzval všechny Brňany, kterým vznikla újma,“ řekla mluvčí brněnského magistrátu Soňa Haluzová.

Zcela pro vymáhání škody za to, že registr nefunguje tak, jak má, je Kladno. „Určitě se do takové akce zapojíme, podle našeho primátora nám kvůli nefunkčnímu registru za měsíc uteče 600 tisíc korun,“ uvedl mluvčí Kladna Vilém Frček.

Město Chomutov v uplynulých třech týdnech výrazně doplácí na kroky ministerstva dopravy v souvislosti se zavedením nepřipraveného a neotestovaného nového systému centrálního registru vozidel.

„Kromě potíží, které tím vznikají klientům našeho magistrátu, jsou zbytečně vystavováni stresovým situacím úředníci, zpomalení či nefungování systému znamená větší náklady na zajištění IT služeb a nižší příjmy z provedených úkonů do rozpočtu města,“ řekl chomutovský primátor Jan Mareš. Předpokládá, že v následujícím období bude zvýšený zájem o úkony v registru vozidel, což by znamenalo přesčasové hodiny pro úředníky. „V tuto chvíli počítáme škody a jistě se připojíme k požadavkům náhrad jako jiná města,“ dodal primátor.

V Českých Budějovicích je rozhodnutí na představitelích města. „Pokud by chtěli po ministerstvu dopravy požadovat náhradu škody, jsme schopni přesně vyčíslit, kolik přesčasových hodin naši úředníci v souvislosti s problémy s registrem vozidel odpracovali. Navíc jsme jim zrušili i naplánované dovolené, aby bylo možné obsluhovat všechny přepážky,“ uvedl Jaroslav Mráz, vedoucí odboru dopravy českobudějovického magistrátu.

Naopak Liberec neuvažuje o požadování náhrad po státu, a to proto, že mu výrazné náklady kvůli nefunkčnosti nevznikly. „Úředníci nemají v souvislosti s registrem žádné přesčasové hodiny. Co se týče ušlého zisku na správních poplatcích, tak zde je předpoklad, že k žádnému nedojde, protože klienti stejně nemohou jít jinam, jiný registr vozidel není,“ uvedla mluvčí libereckého magistrátu Pavlína Stránská.

Jediné náklady, které Liberci vznikly navíc, jsou na telefon – zhruba ve výši necelých 1500 korun. „Možná je to i tím, že oproti jiným městům Liberec až na pár dní v podstatě fungoval,“ dodala mluvčí.

Také Zlín se k podobným žádostem o úhradu vzniklých škod připojovat nebude. „Úředníci podle nás musejí být připraveni i na nenadálé situace, škodu proto za přesčasy požadovat nebudeme. Navíc ve Zlíně nový systém centrálního registru vozidel stále fungoval, byť špatně. Každý den jsme ale alespoň nějaké minimum žádostí vyřídili, takže případné škody nejsou tak závratné,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Dodal, že úředníci vyřizují žádosti klientů i ve čtvrtek, kdy není úřední den. „Systém stále neumožňuje provádět úkony bez potíží, snažíme se ale pomalu požadavky lidí vyřizovat,“ dodal mluvčí zlínského magistrátu.

„Zatím o náhradách neuvažujeme, jsou spíše morální. Pokud se naši zaměstnanci snaží bezvýsledně celý den o jeden pracovní úkon, je to pro ně značně frustrující. Stejně tak i pro klienty, ti ale ve většině případů vědí, jaká je situace, a s případnými požadavky na náhradu se chtějí obracet rovnou na ministerstvo dopravy. Pokud bychom ale například mimořádně rozšiřovali úřední hodiny, bylo by na pořadu dne chtít po ministerstvu dopravy jejich proplacení,“ uvedl mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.

„Zatím jsme o tom nemluvili. Prvořadé pro nás teď je, aby registr fungoval ke spokojenosti lidí. Až se tak stane, poté se budeme zamýšlet nad dalšími věcmi spojenými s nefungováním registru,“ sdělila Eliška Windová z břeclavské radnice.

Napsala Eva Vanácová a krajští zpravodajové, Mediafax

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky České Budějovice, registr vozidel, magistrát, úřad, Centrální registr vozidel, primátor, Vít Mandík, Ministerstvo dopravy České republiky, ČSSD, Pavel Dobeš, Brno, Roman Onderka, Liberec

Komentáře

Hawky

Jestli náhradu, tak jedině od společnosti, která ten systém vymyslela a ne od ministerstva. Tam to jde z rozpočtu, takže si to vlastně stejně zaplatíme sami.

Čtvrtek, 26. července 2012, 14:56Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.