pondělí 18. listopadu 2019 Romana

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

První soukromá anglická základní škola v Budějcích: Naší koncepcí je harmonické prostředí, ve kterém se můžeme dětem věnovat

Přijet pracovat ze zahraničí do Českých Budějovic? Proč by ne. . . Pro řadu kapacit je jihočeská metropole lákavým místem k životu. Ovšem v nejednom případě to dosud mělo celkem zásadní háček – rodiče chtěli pro své děti základní školu s výukou v angličtině. A ta nebyla k dispozici. To už však bude minulost, v září zahajuje školní rok první soukromá anglická škola v Českých Budějovicích – Kids English Academy. Nacházet se bude na Piaristickém náměstí. Povídali jsme si o ní s marketingovým manažerem Zdeňkem Pitnerem.

Co bylo impulsem k založení školy?
Nedostatečná vzdělávací kapacita pro studenty ze zahraničí. Mnohé firmy a instituce si k sobě zvou experty ze zahraničí, kteří s sebou samozřejmě chtějí přivést i své rodiny. Ptají se tak, zda je ve městě škola pro jejich děti. Odpovědí bylo, že nikoliv. V takové situaci kolikrát zájem uvadl, což je škoda. Celá řada specialistům se kvůli absenci školy našeho typu Budějcím vyhnula.

Takže jste zaměřeni jen na děti ze zahraničí?
Úplně prvotní myšlenkou bylo, že budeme anglickou školou pouze pro české děti. Mimochodem čeští studenti mají v zahraničí výbornou pověst, jejich gramatika je kolikrát lepší než u rodilých mluvčích. Dale Lehnhoff, zakladatel školy, se ale následně rozhodl reflektovat zájem organizací i různých lidí, abychom školu nabízeli i cizincům. Dopilovali jsme to tedy tak, že jsme otevření jak českým dětem, tak i těm ze zahraničí. Je to fajn model, protože se děti tím, že se přirozeně baví mezi sebou, učí i jeden od druhého. Zároveň se nebudou stresovat tím, že anglicky neumí, protože na tom budou všichni stejně. Děti ze zahraničí možná malinko lépe, ale rozdíl nebude markantní. Dnes už funguje mnoho kroužků angličtiny i pro předškolní děti. Doba se posunula. Chci tím říct, že české děti nebudou znevýhodněné.

České děti tedy nebudou separované od rodilých mluvčích. . .
Nebudou. Tomu jsme se chtěli vyvarovat. Naopak chceme, aby děti pochopily, že není třeba dělat rozdíly mezi národy. Dokonce možná sloučíme i některé ročníky – například první a druhou třídu. Určitě ale ne víc jak dvě třídy. Nejsme továrna na studenty. Nevadí nám, když v jedné třídě bude osm dětí a ve druhé pět. Menší počet je naopak pro výuku výhodný. Naše koncepce je o harmonickém prostředí, ve kterém bude možnost se dítěti věnovat. Také budeme usilovat o to, aby se prolínaly jednotlivé předměty. Například mít kombinaci matematiky a přírodovědy. Samozřejmě mluvím o předmětech, kde je to možné, a to myslím i z hlediska zákona. Někdy se stává, že dítě není schopné přenést znalosti z jednoho předmětu do druhého. Tomu se u nás chceme vyhnout. Ještě bych rád dodal, že se o třídu bude starat učitel a zároveň asistent.

Otevřeni jste skutečně všem?
Kapacity bohužel nemáme na děti s poruchou chování. Nejsme škola pro děti se zvláštními potřebami. Tím teď nemyslím děti se zdravotními komplikacemi, u těch je to na domluvě s rodiči.

Předpokládám, že budete klást důraz na vlastní iniciativu…
Chceme děti, které se nebojí promluvit. Kreativita a iniciativa jsou jednoznačně vítány. Upozorňuji však, že anarchie nikoliv.

Dát do pohybu takovou školu nemůže být vůbec snadné. . . Mám pravdu?
Máte. Aby škola mohla vzniknout, je třeba sepsat mnoho dokumentů. Musíte mít ŠVP a tak dále. Dokumentů a papírů bylo skutečně mnoho. Projít všemi možnými povoleními, to je běh na dlouho trať. Pokud má někdo vizi, že si založí oficiální školu, musí počítat minimálně s roční prací.

Od prvotní myšlenky k realizaci uteče i několik let. . .
V našem případě šlo o dva roky.

Škola je na Piaristickém náměstí. Co se v ní nyní děje?
Připravujeme ji na zahájení školního roku. Nyní se například definitivně dokončily všechny malířské práce a dělat se bude voda.

Soudím, že kapacitu ještě nemáte naplněnou. Mohou se zájemci stále hlásit?
Zákon je v tomto ohledu benevolentní a umožňuje přestup mezi školami i během školního roku. Může se na některé škole stát, že se situace změní, že už to nebude tak dobrá škola, jak si rodiče představovali, a požádají o přestup. Od toho tady jsme. Asistent, kterého jsem už zmiňoval, přestup ulehčí. Jsme připraveni otevřít třeba i dvě první třídy, kdyby byl znenadání zájem nad očekávání.

Dale Lehnhoff. . . Proč se rozhodl zrovna pro České Budějovice?
Je to rodilý Američan, narodil se v Ohiu. V Českých Budějovicích byl několikrát v rámci pobytu se svým sportovním týmem. Zalíbilo se mu tady. Jednoho dne pak dostal nabídku, aby trénoval sportovce v Čechách. Řekl si, že do toho skočí rovnýma nohama a že se u nás pokusí něco dokázat. Že založí školu.

Jak je na tom mladý český člověk z hlediska angličtiny? Něco jste již načrtl, ale někdy mám pocit, že jsou sousední státy před námi. . .
Z mého pohledu – platí fakt, že dneska už anglicky umí mnoho mladých. Problém je ale gramatika. Je to zase o školách, které to nevysvětlí do detailu. Faktem ale je, že i Dale Lehnhoff celkově vidí za posledních pět let obrovský posun, což mě moc těší. Osobně jsem ale přesvědčený, že se u nás stále málo pracuje se schopností mluvit. Děti jsou líné mluvit, nejsou ochotné. . . Nedokážou v angličtině vyjádřit vlastní názor. Mě osobně, když jsem studoval, bavilo být iniciativní, pochlubit se nějakou vlastní myšlenkou. . . Ne každý je ale takový.

Autoři | PR text | Foto Jan Luxík

Štítky soukromá škola, anglická škola, základní škola, angličtina, České Budějovice

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.