úterý 5. července 2022 Státní svátek - Cyril a Metoděj

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Desítky inženýrů Bosche se v Českých Budějovicích podílí na vývoji palivových článků

PR článek

Oddělení vývoje palivových článků firmy Robert Bosch České Budějovice vzniklo teprve před necelými dvěma roky, už nyní má ale za sebou úspěchy. Tým inženýrů se rozrůstá a s vývojem pomáhá kolegům v Německu. Zařízení budou využívat mimo jiné výrobci nákladních vozů.

Vedoucím oddělení je Tomáš Bauer, který ve firmě působí více než 15 let. „Když jsem zakončil působení v předchozí pozici, hledal jsem něco, co bude mít perspektivu a zaměření na budoucí trendy. Vodík je nádherné téma, je tam spousta krásných technických řešení,“ vysvětluje.

Tým pracuje na více projektech a podílí se na vývoji komponentů a zařízení pro automobilový průmysl. „Zabýváme se vývojem několika produktů. Tím hlavním je palivový článek pro komerční vozidla se zaměřením na nákladní dopravu. Palivový článek slouží jako pohonná jednotka. Zdrojem energie je vodík, který rozkládáme, využíváme tuto energii a z ní vyrábíme elektřinu, která pohání elektromotor,“ popisuje Tomáš Bauer.

Tomáš Bauer je vedoucím oddělení, které se věnuje mimo jiné vývoji palivových článků.

Palivové články, které vyvíjí jihočeští inženýři, budou využívat především výrobci tahačů či dodávek. Tým je nyní ve fázi aplikačního vývoje. S kolegy ze Stuttgartu připravili koncept a první prototyp. Zařízení už mají k dispozici zákazníci. Oddělení nyní pokračuje v práci, aby naplnilo požadavky kladené na palivový článek. Ty se týkají hmotnosti, materiálu nebo třeba životnosti. Celkem na vývoji pracuje 500 až 600 vývojářů.

V českobudějovickém oddělení nyní působí zhruba 30 inženýrů a jejich počet poroste v letošním i příštím roce. Kapacita by měla být nejméně dvakrát větší.

Palivový článek
Zdroj energie pro toto zařízení je vodík v plynném skupenství, který se uchovává v tlakových nádržích. V palivovém článku dochází k elektrochemické reakci. Molekulární vodík H2 se rozkládá na protony a elektrony. Elektrony vytvářejí elektrické napětí, respektive elektrický proud, který pohání elektrické zařízení – například trakční motor. Vedlejším produktem je pouze čistá voda.

„Při vývoji takto složitého a komplexního systému je potřeba velké množství inženýrských disciplín. V Českých Budějovicích poptáváme posily na většinu klíčových vývojářských pozic. Nejvíce nás tlačí bota v případě konstruktérů. Bavíme se o mechanických inženýrech, což jsou například absolventi strojních fakult. Dále to jsou systémoví inženýři zodpovědní za management požadavků, komponentní vývojáři či testovací a simulační inženýři,“ shrnuje Tomáš Bauer.

Společnost Robert Bosch nabízí studentům možnost praxe, nyní na oddělení působí dva budoucí absolventi strojních fakult. Uchazeči mohou nabrat cenné zkušenosti a po studiu nastoupit do zaměstnání, které už dobře znají.

Budoucí členové oddělení se nebudou věnovat jen palivovému článku. Nyní tým pracuje například na konstrukci elektrolizéru, což je zařízení, které slouží k ukládání elektrické energie do vodíku.

Hodnocení článku je 98 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky robert bosch, vývoj, palivový článek, firma, jižní čechy, automotive

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.