Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekČtvrtek, 28. července 2022, 11:03
V letošním roce pořádá Ústav komplexních systémů Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích (FROV JU) již dvacátý ročník letních škol pro studenty se zájmem o vědu a výzkum. Za dvacet let pořádání prošla letní škola několika změnami v počtu studentů, zdrojů finančních prostředků či stylu organizace, ovšem její základní myšlenka přetrvává po celých dvacet let.
Smyslem letních škol je umožnit studentům vyzkoušet si vědeckou práci na reálných projektech, a tím je ovlivnit při směřování jejich budoucí kariéry. Je obtížné hodnotit výsledky tak rozmanité akce, ovšem počty spokojených studentů (709 studentů z celkem dvanácti zemí), kteří na letní školy v dobrém vzpomínají, mluví za vše. Pro spoustu z nich to byl startovací impulz pro jejich budoucí povolání.
Jedním příkladem za všechny je Ing. Jan Urban, Ph.D., který se jako student vysoké školy zúčastnil v roce 2004 letní školy v Nových Hradech. Právě letní škola ho přivedla k doktorskému studiu v Nových Hradech, které dokončil v roce 2010 a v současné době je vedoucím laboratoře Ústavu komplexních systémů a zároveň vedoucím projektů letních škol. Letní škola však neobohacuje jen životy studentů, ale zároveň se nesmazatelně zapisuje i do života organizátorů a vedoucích projektů. Spolupráce a předávání zkušeností mladým zapáleným lidem je obohacující snad pro každého akademického pracovníka.
Přesto, že první náznak letní školy byl již v roce 2001, kdy se na zámku v Nových Hradech objevily první dvě středoškolské studentky, jejich historie se píše až od roku 2002, kdy už byly letní školy pod názvem Schola ludus lépe zabezpečeny. Název se postupně ustálil na Letních akademických kurzech určených pro studenty středních škol a Scholy ludus určené pro studenty vysokých škol. Obě akce ale vždy běžely současně. Hlavním organizátorem byl Ústav fyzikální biologie Jihočeské univerzity, ale na letních školách se podíleli a podporovali je nejen majitel zámku, ale také Akademie věd, reprezentována Centrem výzkumu globální změny AV ČR v.v.i.
Angažmá Akademie věd politicky významně podpořili profesor Avigdor Scherz, místoředitel Weizmannova ústavu v Rehovotu (Izrael), a zejména jeho žena Zahava. Bylo to především z jejich iniciativy, že Středisko společných činností AV ČR v.v.i. rozběhlo v roce 2005 projekt Otevřená věda, v jehož rámci se na zámku v Nových Hradech každý rok na tři týdny sjížděli učitelé přírodních věd. Ti nejangažovanější středoškolští učitelé pak dali vědět svým nejtalentovanějším žákům, a ti se přihlásili na Letní akademické kurzy. V rámci výměnných pobytů se letních škol účastnili dokonce i studenti Princeton University.
V roce 2012 došlo k ukončení činnosti Ústavu fyzikální biologie a následně v roce 2013 začala Jihočeská univerzita organizovat své vlastní letní školy. Každá z letních škol byla odlišně tematicky zaměřená a financovaná z jiných zdrojů. Cíle byly různé: Jihočeská univerzita chtěla umožnit studentům vyzkoušet si vědeckou práci a motivovat je k vědecké kariéře. Akademie věd kladla důraz na nábor studentů vhodných pro doktorské studijní programy, což pro Jihočeskou univerzitu byl jen jeden z mnoha cílů.
Od roku 2017 se letní škola znovu transformovala. Omezené možnosti získávání finančních prostředků a také legislativní omezení pro přítomnost středoškoláků v laboratořích zapříčinily, že letní školy byly uzavřeny pro středoškolské studenty. Počet studentů od té doby osciluje kolem 12 vysokoškoláků na rok. Tato transformace ale umožnila individuálnější přístup ke studentům a jejich efektivnější zapojení do výzkumných projektů. Letními školami tak prošlo více než 600 studentů, kteří využívali ubytování, stravování, vybavení laboratoří, navštěvovali odborné přednášky a jezdili na exkurze zdarma. Aby mohla letní škola fungovat, musela být podpořena řadou projektů, které zajistily financování po celý měsíc fungování.
Koncept organizace letních škol se ustálil již v prvních ročnících realizace. Studenti přijíždí na celý červenec a zapojují se do projektů, které jsou většinou malými ucelenými částmi reálných výzkumných projektů. Studenti si sami vybírají jednotlivé projekty, kdy kromě toho hlavního vybírají i projekt vedlejší. První týden je pak věnován zaškolení studentů do bezpečnosti, správy dat (které v rámci projektů vyprodukují) či základů statistiky. Během státních svátků (5. a 6. 7.) probíhají exkurze či výlety pro stmelení kolektivu. Poté se již studenti začnou věnovat řešení projektů – v průběhu dalších dvou týdnů se účastní populárně naučných přednášek, vyzkouší si prezentaci vlastního projektu studentům letní školy z Vodňan a poslední týden pak věnují přípravě prezentace svého projektu pod dohledem vedoucího. Na závěr studenti odprezentují projekt před odbornou komisí a tím završí celý proces svého výzkumu.
Více informací o letní škole, a především výpovědi studentů a organizátorů jsou shrnuty v publikaci Mezinárodní letní škola V Nových Hradech 20 let, kterou FROV JU vydala k tomuto výročí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.