Jihočeské firmy poukazují na nedostatek potřebných oborů ve školách pro potřebné pozice. Požadují, aby strukturu nabízených oborů mohly více ovlivnit. Podle některých ředitelů jihočeských škol chybí koncepce ve vzdělávání pro potřeby trhu. Studenti maturitních odborných oborů mají málo praxe ve firmách. Tyto problémy řešili zástupci firem a škol na setkání, které uspořádala Jihočeská hospodářská komora.
„Současná oborová soustava nabízí 281 specializovaných oborů, jenže nabídka je nepřehledná. Jsou mezi nimi i takové bez dlouhodobého uplatnění. Pouze asi třetina absolventů středních odborných škol a středních odborných učilišť zůstává v oboru,“ řekla analytička společnosti EDUin Nikola Šrámková. Společnost EDUin sleduje změny ve vzdělávání.
V systému vzdělávání podle Jaroslava Koreše, ředitele Střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické v Českých Budějovicích, chybí hlubší koncepce, změny jsou jen formální a nedělají se kvůli funkčnosti v praxi. „Firmy potřebují naše absolventy nějakého oboru jeden rok, ale další už ne. Spolupráce je spíše nárazová. Musíme si položit otázku, jestli žáci mají jít studovat to, co je baví a chtějí, nebo to, co je důležité pro toho, kdo to platí, ať je to stát, nebo firmy,“ dodal Koreš.
Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola automobilní a technická v Českých Budějovicích spolupracuje s firmami tak, že se pravidelně setkávají, aby mohli učivo v oboru přizpůsobit tomu, co zaměstnavatelé potřebují. Například firmy potřebují odborníky na elektromobilitu, a tak se autoelektrikáři více zaměřují na eletromobilitu. Ředitel Petr Hart poukázal na problém v systému vzdělávání už na základní škole. „Největší kámen úrazu je různý výstup znalostí žáka. Naši učitelé pak část roku suplují výuku na základní škole, aby mohla začít výuka na střední škole,“ řekl Hart.
Firmy vidí nesoulad mezi tím, jaké pozice potřebují obsadit, a tím, jaké učební programy nabízejí školy. „Každá organizace v jižních Čechách ví, jaké kvalifikace bude mít za pět nebo deset let. Sice nemáme problémy obsazovat pozice, ale setkáváme se s nesouladem mezi kvalifikací, kterou získáváme z trhu práce a kterou potřebujeme. Tento nesoulad kompenzujeme tím, že kandidáty musíme dovzdělávat v našem školícím středisku nebo na pracovištích,“ řekl Milan Černý, vedoucí Personálního oddělení Rohde & Schwarz Vimperk.
Strojírenská společnost Engel v Kaplici spolupracuje s odbornými školami v Kaplici a Velešíně. Firma má i vlastní učňovské středisko, v němž si vychovává některé zaměstnance. „Maturitní odborné obory mají málo praxe, chodí k nám pouze na tři týdny v roce na rozdíl od učňovských, které mají u nás týden praxi a týden všeobecné vzdělávání ve škole. V Rakousku je duální systém, takže i maturitní obory chodí na týden do našich závodů na praxi,“ řekl David Dědič, vedoucí personálního střediska společnosti Engel v Kaplici.
Duální vzdělávání by měla zavést novela školského zákona. Vláda ji chce prosadit v tomto volebním období.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.