Někdy člověk pochybuje, zda opravdu všechno souvisí se vším. A jak se zdá - souvisí. Na budějcké Vysoké škole technické a ekonomické zavedli pro zaměstnance elektronický docházkový systém a skončilo to dopisem studentů ministru školství, zda se nezhorší kvalita výuky.
Změny totiž vedly až k odchodu několika pedagogů z bakalářského studijního programu Stavitelství. Podle rektora Marka Vochozky tím ale kvalita školy nijak neutrpí.
Rektor VŠTE si myslí, že hlavní příčinou nedávného odchodu pěti pedagogů je změna evidence pracovní doby ze sešitového na elektronický systém, který ale i tak umožňuje pružnou pracovní dobu. Každý vyučující musí podle zákoníku práce pobývat ve škole 40 hodin týdně.
„Domnívám se, že důvodem odchodu některých pedagogů jsou jejich vícečetné úvazky. VŠTE platí odcházejícím vyučujícím celou mzdu, očekává tak celý výkon. Obecně však jsou na vysokých školách malé mzdy a kolegové potřebují samozřejmě zabezpečit své rodiny, a tak hledají možnosti, čemuž rozumím. Na druhou stranu, fungování vysoké školy podle standardů další závazky ve větším rozsahu nepřipouští. Neděláme tedy nic nestandardního,“ říká Marek Vochozka s tím, že vyučující odcházejí ze školy dobrovolně.
Jedním z nich je bývalý garant studijního oboru Konstrukce staveb, působící mimo jiné na pražské ČVUT, docent Zdeněk Kutnar. „Odešel jsem na protest proti postihování řadových učitelů, který byli pomocí rafinovaného systému předepisování pracovní doby donuceni k podání výpovědi. Studenty tam nechci nechat bezprizorní, ale za současného vedení školy se mi vracet nechce,“ řekl Budějcké Drbně spoluzakladatel oboru Zdeněk Kutnar.
Podle jeho téměř padesátiletých zkušeností ve vysokoškolském prostředí je nový systém zcela nezvyklý. Požádal proto akreditační komisi i ministerstvo školství, zda by se k tomu nějak vyjádřili. „Netvrdím, že mám pravdu, ale je to něco tak nového, že bych rád slyšel jejich názor,“ doplnil.
Sám nepatří mezi odpůrce elektronické evidence docházky, zároveň však přiznává, že činnost vysokoškolského učitele je komplexní, a proto musí pro svůj rozvoj aktivně pracovat v oboru. „Kdo to nedělá, zaostává jako učitel, nemá příklady z praxe a studenti poznají, že tím nežije. A právě učitelé, kteří byli přinuceni k odchodu, jsou ve stavební oblasti velmi aktivní,“ zmínil ještě Kutnar.
Podle rektora Vochozky byl ale Kutnar ještě před podáním výpovědi odvolán z pozice garanta oboru kvůli chybějící publikační činnosti a nesplnění počtu úvazků. Místo něho garanci nad oborem Konstrukce staveb převzala slovenská profesorka Ingrid Šenitková. „Změnou chceme ještě posílit význam oboru a jeho odbornou úroveň. Našim dalším cílem je obor posunout z bakalářského na magisterské, inženýrské studium,“ vysvětluje změnu rektor.
Vedle Kutnara VŠTE opustili František Popp, Radim Galko, František Konečný a před více než tři čtvrtě rokem také Alena Hynková. Sami studenti proto napsali otevřený dopis ministru školství Daliboru Štysovi, aby se situací na budějcké ‚Technice‘ zabýval. Pod textem se objevilo kolem tří stovek podpisů.
„Všichni učitelé, kteří v poslední době na katedře stavebnictví končí, patří mezi odbornou špičku ve svých oborech v České republice. Důvodem odchodu je podle jejich sdělení nekompetentní a diktátorské řízení naší školy rektorem Markem Vochozkou. S rektorem jsme už několikrát jednali, vždy bezvýsledně,“ uvádějí studenti v dopise.
To ale rektor Vochozka odmítá a nabízí svůj pohled na věc. „Ze školy odchází pouze jediný docent a několik asistentů. Tedy podle kvalifikačních standardů pracovníci nejnižší akademické úrovně. Naopak k nám přišli v poslední době dva profesoři a dva docenti. Jsem rád, že VŠTE splňuje standardy akreditační komise ve stavebních oborech lépe, než tomu bylo kdy v minulosti. Zvýšil se podíl docentů a profesorů, klesl jejich věkový průměr. Potenciál oborů je tedy vysoký. Akreditační komisi to samozřejmě nezůstane utajeno a já věřím, že posílení kvality výuky stavebních oborů ocení,“ poznamenává rektor.
Upřednostňování slovenských specialistů před českými ale někteří studenti, soudě alespoň podle jejich dopisu, nepovažují za správný krok. Obzvláště tehdy, když původním záměrem oboru bylo zajištění kvalitní výuky jihočeskými odborníky.
„Tím vznikají i obtíže s komunikací a výukou ve slovenštině, jelikož mnoho technických pojmů a výrazů je zcela odlišných,“ oponují ve svém dopise studenti a dodávají, že odcházejících učitelů je takové množství a v takových specializacích, že se nahradit nedají.
Podle některých hodlají odejít ještě další učitelé. O tom ale nemá vedení VŠTE žádné konkrétní zprávy. Podle rektora rozhodně nejde o výměnu praktiků za teoretiky. „Během tohoto semestru jsme přijali deset nových kvalitních pedagogů, z toho čtyři na stavební katedru, kam další čtyři nastoupí po Novém roce,“ uvedl Vochozka.
Sám si ale uvědomuje, že ještě chvíli potrvá, než problémy ve ‚stavebnictví‘ (na škole se čtyřmi tisíci studenty se ještě učí doprava, strojírenství a ekonomika podniku) skončí. Na VŠTE proto vznikla pracovní skupina, v níž figurují tři zástupci vedení školy v čele s prorektorem pro výzkum profesorem Janem Váchalem, dále tři studenti, kteří iniciovali otevřený dopis ministru školství, a také tři zástupci studentů, jež nesouhlasí s otevřeným dopisem.
„Každá škola je živý subjekt. Pořád je co zlepšovat. Pokud z těchto debat vzejdou témata, na kterých je třeba pracovat, a pozitivní řešení pro další rozvoj VŠTE, nebudeme se tomu bránit, spíše naopak,“ potvrzuje Marek Vochozka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.