Pamatujete si na hodinu výtvarné výchovy ještě na konci minulého století? Prázdná čtvrtka, vodovky, tempery, tužky a kantorka v dlouhém bílém plášti... Vzpomínáte? Pokud ano, možná už skutečně něco pamatujete. Jaká je situace dnes? Tablety a nejmodernější technika. Vítejte ve 21. století!
Úvod je trošku nadnesený, uznáváme, ale pravdou je, že pokud byste se dnes dostali do hodiny výtvarné výchovy, možná i kterékoliv jiné vyučovací hodiny na základní škole, byli byste překvapeni.
Právě u dětí si člověk uvědomuje, jak rychle jde vývoj dopředu. Pro řadu dnešních mladých lidí byl technickým vrcholem mobilní telefon, na kterém se dokonce daly hrát hry, třeba had. Dnešní školáci si rozumí s tablety, moderními televizemi, internetem a nejrůznějšími aplikacemi. A to naprosto bravurně!
Své o tom vědí například na Základní škole Pohůrecká České Budějovice, která se zapojila do výzkumného projektu Škola dotykem. Jeho realizátorem je nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) s podporou Samsung Electronics Czech and Slovak. Společně dali k dispozici dvanácti školám v České republice, mezi nimiž je i ZŠ Pohůrecká, celkem 350 tabletů, 12 interaktivních obrazovek a další potřebné technologické i softwarové vybavení.
„Když vstoupili žáci poprvé do třídy, okamžitě viděli hmatatelné změny. Nejvíce pozornosti vyvolala velkoplošná dotyková tabule. Učitelé měli zpočátku mírné obavy z toho, budou-li tyto nové technologie účinně a kvalitně ovládat. Pro děti, které všechny vlastní dotykové telefony, to žádný problém nebyl. Už po 14 dnech práce s tablety se ukázalo, že se předchozí obavy učitelů nenaplní a v hodinách je nyní všichni běžně používají,“ uvedla Dana Walterová, ředitelka základní školy.
Její slova potvrzuje i učitelka Kateřina Tůmová. Budějcká Drbna moderní třídu, ve které se učí 7. A, navštívila ve chvíli, kdy tu probíhala zmiňovaná výtvarná výchova. „Musím říct, že moderní technologie rozšiřují možnosti výuky. Žáci jsou nadšení a skutečně je to dokáže zaujmout,“ řekla Kateřina Tůmová.
Už při návštěvě Budějcké Drbny bylo evidentní, že si děti s moderní technologií rozumí. A co víc, díky tabletům je vyučovací hodina nesmírně bavila. „Zkoušíme různé úpravy fotek, je to skutečně super! Vždycky se na tyto chvíle těšíme,“ usmála se dvě děvčata.
„Digitální technologie jsem se během své učitelské praxe snažil využívat co nejčastěji. Žáci nový přístup přijali s radostí. V každodenním životě chytré telefony a tablety používáme zcela běžně, nevidím proto důvod, proč bychom je při vstupu do třídy měli vypínat a tvářit se, že neexistují. Rychlý přístup k informacím, kreativita a interaktivní vyučování jsou synonyma moderní školy. Při tom všem však nesmíme zapomínat na osobnost učitele, která je ve škole nenahraditelná,“ řekl Michal Orság, učitel a projektový manažer neziskové organizace EDULAB.
Projekt si klade za cíl zjistit přínos dotykových technologií ve výuce.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám