Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích dnes zahájila pilotní provoz nového Informačně poradenského centra pro zrakově, sluchově, pohybově nebo jinak znevýhodněné studenty. Budou v něm trvale pracovat dva zaměstnanci.
„Chceme se stát školou bez bariér a otevřít se všem, kteří chtějí studovat. A to i třeba studentům se specifickými poruchami učení jako je dyslexie nebo dysgrafie,“ říká Lukáš Kučera, manažer projektu Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami.
Ten začal v červenci 2012 a potrvá do konce března 2015. Vyžádá si celkem 16,5 milionu korun, hrazených především z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, dotovaného Evropskou unií a českým státem.
Díky projektu VŠTE připraví vhodné studijní a výukové materiály, nakoupí didaktické a kompenzační pomůcky a také stavebně upraví vchody do jednotlivých budov a vybuduje prostorově vyhovující výtah. Vznikne také odpovídající orientační značení v areálu školy. ´Distanční praxe´ pak těmto studentům umožní absolvovat odbornou praxi.
„Jsme jedinou vysokou školou na jihu Čech, která takový projekt realizuje. Kvalifikované odhady proto počítají, že u nás bude až 250 studentů s nějakým typem znevýhodnění. Jsem velmi rád, že těmto mnohdy talentovaným dívkám a chlapcům vysokoškolské vzdělání, o které by jinak mohli přijít, umožníme,“ říká rektor Marek Vochozka.
Průzkum projektu zatím ukazuje, že na VŠTE s více než 3500 zapsanými studenty je zhruba 40 až 50 těch se specifickými vzdělávacími potřebami. „Je to ale jen odhad, vycházející ze zprávy společnosti Alevia. Víc nám napoví až běžný provoz nového Infocentra,“ dodal rektor.
Speciální multimediální studijní materiály, kombinující mluvené slovo, obraz, snímkové prezentace a elektronický text, zahrnou na 50 předmětů z ekonomiky a řízení, stavebnictví, technologie dopravy či strojírenství.
„Každý materiál přitom projde recenzi odborníků z praxe. Zároveň už máme objednané pomůcky jako braillskou tiskárnu, braillský řádek nebo notebooky,“ říká Lukáš Kučera s tím, že přesně definovat potřeby znevýhodněných studentů bylo velmi složité.
Současně s těmito učebními materiály vznikla i prezentace nového Informačně poradenského centra na sociální síti Facebook a na webu se připravuje sekce VŠTE bez bariér, v níž bude i videonápověda.
Do projektu se postupně zapojují také akademičtí a další pracovníci školy, kteří si tak rozšíří své znalosti a kompetence v oblasti přístupu a práce se znevýhodněnými lidmi. Během let 2013 a 2014 k nim přibudou i zástupci spolupracujících firem a institucí.
Napsal Zdeněk Zuntych
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.