S prvním letošním sněhem přišel pro mnohé předškoláky i první kontakt s doopravdickou velkou školou. Během čtvrtka a pátka vodili rodiče své ratolesti k zápisům. První den se v mnohých školách tvořily fronty. Dorazilo okolo 1400 předškoláků. Dvě stovky z nich pak počítá s odkladem.
Velký nápor zaznamenali i na Základní škole Matice školské. Ve čtvrtek se přišlo k zápisu téměř sedm desítek dětí. V pátek, hodinu před koncem zápisů, napočítaly učitelky okolo patnácti předškoláků.
Rodiče si mohou vybrat jakoukoliv základní školu. Přednostně ale školy přijímají děti ze svých obvodů. V Matici školské dávají potom přednost těm, kteří již mají na škole sourozence.
„K zápisu už jdeme podruhé. Syn se narodil na konci léta, a tak se to předpokládalo. Nikam jinam jsme se nehlásili. Máme to tu kousek,“ usmívá se maminka šestiletého předškoláka Hana Vlčková.
Ze třídy právě vychází blonďatá předškolačka a pyšně se culí. Karolínka byla u zápisu poprvé a do školy už se těší. „Paní učitelka byla hodná a zápis byl dobrej,“ svěřuje se Budějcké Drbně Karolínka. Rodiče vybrali školu rovněž podlé spádové oblasti. Navíc už má v Matici starší sestru.
„Předpokládáme, že budeme moci přijmout všechny přihlášené. V příštím roce otvíráme tři třídy, a tak by to mělo vyjít, když vezmeme v potaz odklady. Včera jsme měli pět odkladů, dneska zatím čtyři. Žádný převis by být neměl,“ řekla v pátek odpoledne zástupkyně ředitelky školy Marta Vrtišová.
O tom, zdali bude mít dítě odklad, rozhodují zákonní zástupci s přihlédnutím odborného lékaře nebo psychologa. Rodič nechá své dítě standardně zapsat, v zápětí ale předkládá žádost o odklad.
Do Matice školské míří rodiče s dětmi, kteří se chtějí specializovat na jazyky. Od první třídy se zde učí angličtinu, v šesté třídě se pak žáci učí běžně dva, nebo volitelně tři cizí řeči.
Děti chodí ze školek většinou dobře připravené. V mnoha případech znají písmenka, barvy a tvary jsou pak samozřejmostí. „Musím říci, že jsme tady za ty dva dny měli opravdu šikovné děti. Jediný problém, který pozorujeme u prvňáků, je zavazování tkaniček,“ doplňuje Marta Vrtišová.
Podobně to vidí i učitelka Lucie Kalivodová: „Schopnosti dětí jsou velice rozdílné. Jsou děti, kterým je pět a umí odpovídat v celých větách, jsou celkově velice šikovné. Pak jsou tady sedmiletí předškoláci, kteří odpoví sotva jedním slovem,“ řekla Budějcké Drbně Kalivodová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.