čtvrtek 14. listopadu 2019 Sáva

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Problematika somatotypů poměrně úzce souvisí také s výživou, říká osobní trenér Lukáš Haas

Chcete hubnout či nabírat svalovou hmotu. Začali jste proto pravidelně posilovat, navštěvujete sálové lekce, chodíte běhat, a přesto se vám nedaří dosáhnout výsledků, které jste si předsevzali? Víte vůbec, jaký typ postavy máte, a k čemu vaše tělo inklinuje? Tato často opomíjená otázka hraje při sestavení tréninku a jídelníčku klíčovou roli.

Typologii postavy nejdokonaleji rozvinul Američan William Sheldon, který na základě statistických měření rozdělil typy postav do tří somatotypů.

Ektomorf
Jinými slovy „hubeňour od přírody“ s nízkým podílem tělesného tuku. Šlachovitou postavu doplňují úzká ramena a štíhlé končetiny. Ektomorfové mají často vhodné dispozice k vytrvalostním disciplínám. Snaží-li se ektomorf zmohutnět, měl by začít se silovým tréninkem a aerobní aktivity omezit na minimum.
Mezomorf
Mezomorfové vlastní atletickou postavu, široká ramena, V- tvar trupu, úzký pas.  Při zařazení adekvátního tréninku jsou zřejmě nejideálnějším somatotypem pro soutěžní kulturistiku. Velmi dobře reagují na nárůst a zkvalitnění svalové hmoty při různých typech tréninku. 
Endomorf
Mohutná postava s těžkými a silnými kostmi tento typ předurčuje k snadnému a často nežádoucímu zvyšování tělesné hmotnosti. Nejčastější motivací tohoto somatotypu je proto snaha o udržení a redukci váhy.  

Samozřejmě existuje řada podskupin a smíšených typů, přesto budou u každého převažovat rysy jedné ze tří výše zmiňovaných skupin. 

Podle Lukáše Haase, osobního trenéra a instruktora skupinových lekcí ve Sportcentru Delfín, je bez ohledu na somatotyp, vhodné začít individuálními tréninky ve fitness, doplněné o vhodné skupinové lekce. „Velkou pozornost bych však věnoval různé intenzitě a frekvenci tréninků. Problematika somatotypů poměrně úzce souvisí také s výživou. Nezbytnou součást ke změně postavy by měl tvořit odborně sestavený jídelníček a při tvrdších trénincích a větším zatížení také vhodně zvolené doplňky stravy,“ vysvětlil Haas.

Ve Sportcentru Delfín se zaměřují na zcela individuální přistup ke každému klientovi. V rámci první hodiny s osobním trenérem probíhá komplexní vstupní diagnostika. Klient se mimo jiné dozví, jaké má složení těla, jaké svalové dysbalance, a také k jakému somatotypu se blíží. A právě na základě těchto informací pak každému klientovi trenér sestaví individuální trénink na míru, doporučí sálové lekce a případně také jídelníček.

PR text

Štítky Sportcentrum Delfín, rada, somatotyp, fitness, cvičení

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.