Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa

Čeští vědci se podíleli na objevu protilátek blokujících všechny varianty koronaviru

Mezinárodní tým vědců objevil vzácné protilátky, které blokují všechny varianty SARS-CoV-2. Kvůli tomu museli prozkoumat více než deset milionů sekvencí, aby našli univerzální slabiny koronavirů, které se nemění ani s častými mutacemi a vznikem nových variant. Analýzou vzorků od pacientů se pak podařilo odhalit vzácné protilátky, které blokují všechny dosud známé varianty. Na vývoji protilátek se podíleli mimo jiné vědci z budějckého Biologického centra Akademie věd ČR. Tým byl složený také z dalších českých, švýcarských a amerických vědců.

Analýzou vzorků od pacientů s COVID-19 našli vědci pomocí nově vyvinuté metody velmi vzácné protilátky, specifické pro patnáct konzervovaných oblastí, které dokáží blokovat virus. „Tato místa jsou stejná u všech variant SARS-CoV-2 i u všech ostatních koronavirů. Virus tam nemůže mutovat. Když se tyto nově objevené protilátky navážou na spikový protein koronaviru, způsobí to změny v jeho struktuře, a virus se tak nedokáže vázat na receptor na povrchu hostitelské buňky,“ vysvětluje Daniel Růžek z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR.

Při této studii Růžkův tým úspěšně testoval protilátky na buněčných kulturách a na speciálních laboratorních myších citlivých na infekci virem SARS-CoV-2. „V laboratorních experimentech jsme potvrdili, že protilátky blokují virovou infekci a chrání před onemocněním, a to i v nejnovějších variantách. Protilátky jsou nyní připraveny pro klinickou studii,“ říká další z autorů studie, Martin Palus z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR.

Není to poprvé, co spolupracují čeští vědci se švýcarskými kolegy. Už před dvěma lety společně pracovali na vývoji protilátky proti koronaviru, která už vstoupila do klinického testování. S výskytem varianty omikron se ale ukázalo, že proti této variantě nefunguje. I díky tomuto zklamání tým vylepšil svůj původní koncept a připravil novou generaci slibných protilátek. „Je pravděpodobné, že se objeví nové koronaviry. Naše výsledky naznačují, že už je možné vyvinout protiopatření, která jsou široce účinná proti současným i budoucím koronavirům,“ dodává Davide Robbiani, hlavní autor objevu a ředitel Biomedicínského výzkumného ústavu v Bellinzoně.

Tisková zpráva | Foto Biologické centrum Akademie věd ČR