Počasí dnes5 °C, zítra7 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

Dokončení modernizace dálnice D1 připomíná šnečí závody

Ani v dnešní době, kdy se naprosto oprávněně řeší především pandemie koronaviru, bychom neměli úplně zapomínat na to, že se Česko stále potýká i s mnoha dalšími problémy. Mezi ně nepochybně patří dlouhodobě žalostný stav našich dálnic. Podle celoevropského srovnání sestaveného Michalem Bláhou ze serveru Hlídač státu Česko v délce i hustotě dálnic silně zaostává za velkou částí Evropy a zeměmi, jako jsou např. Slovinsko či Chorvatsko.

Autorem je Tomáš Zdechovský, europoslanec a místopředseda KDU-ČSL.

Nejde však zdaleka jen o kvantitu, ale také o kvalitu. Přinejmenším donedávna byla s mnoha problémy spojována nejstarší část dálnice D1, jež spojuje dvě největší česká města. Není proto divu, že má u mnoha lidí stále pověst tankodromu. Téměř celá část dálnice mezi Prahou a Brnem už bude brzy zmodernizována. Opravdu zarážející je zde ale pomalost, s jakou se tak děje.

Stavby na dálnicích jdou šnečím tempem

Pomalá výstavba nových a modernizace stávajících úseků dálnic představuje v Česku dlouho neřešený problém. Ostatně už v roce 2019 kritizoval NKÚ způsob, jakým se u nás staví či opravují dálnice. Práce na dálnicích jdou jednak velmi pomalu, ale především chybí jasná dlouhodobá strategie, což se projevuje mj. tím, že se nepracuje ani tak na prioritních úsecích, jako spíše na těch, které mají momentálně povolení. A dalším nelichotivým zjištěním je, že příprava stavby dálnic trvá podle NKÚ průměrně 12 let!

Smutným příkladem oné pomalosti je právě stále probíhající modernizace prakticky celého úseku nechvalně proslulé dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. V nedávném únorovém článku se můžeme dočíst, že práce na posledním opravovaném úseku dálnice mezi obcemi Devět křížů a Ostrovačice na Brněnsku začaly letos neobvykle brzy, a to se šestitýdenním předstihem proti loňskému roku. Byla by to opravdu skvělá zpráva, kdyby práce na dálnici neprobíhaly už od roku 2013. Původní plán byl dokončit opravu celého úseku dálnice do roku 2018. Jak ale všichni víme, nestalo se tak. Dokončení se původně odložilo na loňský rok, nicméně ani tehdy se nepodařilo rekonstrukci dokončit. Hlavní práce na této dálnici mají skončit teprve tento rok v polovině října, čímž se modernizace protáhne z šesti na devět let!

Ani s tím skončením prací v letošním roce to není tak docela pravda. Rozhodně nelze vyloučit, že se na některých čerstvě zmodernizovaných úsecích začne znovu pracovat kvůli reklamacím. Dokončení práce na dálnici připomíná čekání na Godota.

Kromě toho je už naprosto jasné, že úplně celý plánovaný úsek bude ve skutečnosti zprovozněný později. Proč? Vtip je totiž v tom, že roce 2018 byl ze samotného projektu modernizace vyřazen most Šmejkalka. Podle Ředitelství silnic a dálnic svým charakterem prý nezapadá do celého projektu modernizace a vyžaduje zvláštní postup. Díky tomu se délka modernizace papírově zkrátila, protože stavební práce na mostě mají začít až následující rok a počítá se s tím, že potrvají dva roky. Skončí tedy v až roce 2023.

S ministry za ANO lépe nebude

Problémem není jen čas, ale i prodražení celkových nákladů, které je nevyhnutelným důsledkem prodloužení stavebních prací. V soutěži ministerstva dopravy se počítalo s tím, že zakázky pro stavební firmy vyjdou na necelých 19 miliard Kč. Jak se ale dalo očekávat, projekt se za ta léta samozřejmě prodražil a realita je nyní taková, že se vynaložilo celkem 20,33 miliard korun. Podle plánu ministerstva bude celý projekt stát 21,17 mld. Kč. Dá se ale očekávat, že poslední zmíněné číslo není zdaleka konečné.

A hlavně, více než výmluvná jsou čísla na níže uvedeném grafu s průměrnými ročními náklady na jeden kilometr D1 od doby zahájení modernizace v roce 2014. Výsledek vyznívá naprosto tristně. Náklady mezi lety 2013 až 2014 najednou skokově narostly ze 70 milionů na více než 100 milionů! Takhle si zřejmě v Babišově hnutí představují vládnutí ve stylu „řídit stát jako firmu.“

Od začátku roku 2014, tedy téměř po celou dobu, kdy se dálnice D1 opravuje, je ministerstvo dopravy v rukou ministrů za ANO. Znamená to tedy, že veškeré neúspěchy a pochybení v posledních letech padají na jejich hlavu. Modernizovat stát, jako modernizovat D1 by pro Česko znamenalo naprostou katastrofu. Při práci, jakou odvedli ministři dopravy v posledních sedmi letech, lépe opravdu nebude, a to nejen na dálnicích.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto KDU-ČSL

Štítky komentář, Tomáš Zdechovský, vláda, stavba, dálnice, D1, Dálnice D1, Česko, pandemie covidu-19, Michal Bláha, Evropa, Chorvatsko, Slovinsko, projekt

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dokončení modernizace dálnice D1 připomíná šnečí závody  |  Blogy a komentáře  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.