středa 17. srpna 2022 Petra

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Argumentů pro vyhnání aut z centra je spousta. Politici se o podporu připravili sami

Nástup dopravních změn v centru Českých Budějovic by nemusela doprovázet taková vlna odporu, kdyby radnice nezanedbala to nejdůležitější - komunikaci. Poslední dny a týdny jsou navíc ukázkou toho, že dohánět předvolební slib půl roku před koncem funkčního období není dobrý nápad.

Budějcká Drbna v roce 2019 zveřejnila anketu, ve která se ptala, zda jsou lidé pro zklidnění centra Českých Budějovic a umístění zeleně na náměstí. Hlasovalo v ní přes 820 lidí a 89 procent z nich bylo pro. Když jsme se minulý týden čtenářů zeptali, jak hodnotí změny v centru, byl postoj úplně opačný. Z bezmála 700 hlasujících odpovědělo 75 procent záporně. 

Za tak významný obrat nemůže nikdo jiný než zástupci města. V roce 2018 se okolo Samsonovy kašny objevily stromy, které opět probudily diskusi na téma zklidnění centra Českých Budějovic. Poměrně široká část veřejnosti tehdy vítala, že by se v centru zklidnila doprava a náměstí by bylo zelenější. Nové vedení města si toho bylo vědomo, a tak se tento slib objevil v koaliční smlouvě. 

Kus práce při této diskusi odvedl například projekt CBArchitektura, který na svém facebookovém profilu ukazoval příklady z jiných měst, kde se podařilo vytlačit auta z historických center. Zkušenosti z různých koutů Evropy totiž dokazují, že vyhnání aut nezpůsobí postupné utichnutí života. Zmínit můžeme slovinská města Lublaň, Piran, chrovatský Split či Gent v Belgii. Tam i jinde se stalo to stejné - auta nahradili chodci a často se z bývalých parkovišť stala nejnavštěvovanější místa.

Vedení budějovické radnice ale nejspíš zapomnělo na to, že u tak výrazných změn je potřeba s lidmi komunikovat. V uplynulých letech a měsících jsme tak jen sledovali, jak si zástupci města sami sobě hází klacky pod nohy. Informativní zprávy na webu města totiž nestačí. Za tak významnou proměnu se musí postavit politici, kteří mají opakovaně vysvětlovat, proč ke změnám dochází a popisovat následné benefity. To se v tomhle případě nedělo.

Fiaskem bylo i jedno z online veřejné projednání, kam se včetně pořadatelů, mezi nimiž politici chyběli, připojilo šest lidí. Účast zároveň ukázala, že kdysi atraktivní téma ve veřejném prostoru vyhaslo, a z neúčasti občanů se mohou částečně vinit i ti, kteří ho měli přiživovat. 

Chabou komunikací politici přišli o část podpory, kterou mezi občany zklidnění centra mělo. Otázek nad tím, jestli bylo rozhodnutí vhodné, visí stále spousta a je správné je pokládat. Se všemi ale museli politici počítat a jejich úkolem bylo si na ně připravit odpovědi, které měly v uplynulých letech a měsících zaznívat ve veřejném prostoru jako kolovrátek.

Nedostatečná komunikace a dohánění volebního slibu na poslední chvíli vyvrcholilo v posledních dnech. Hlavou kroutím já, když 8. července přijdou na náměstí, kudy dál jezdí auta. Hlavou kroutí řidiči, kteří 11. července neprojedou centrem, protože o změnách nevědí. A hlavou musí kroutit i ti, kterým se proměna centra líbí, protože věří, že do města patří lidé místo aut.

Hodnocení článku je 56 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jan Luxík

Štítky budějovice, náměstí, doprava, centrum, doprava, auta, komentář

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.