Na pohlednici poslané v roce 1908 je ručně uvedeno „Srdečný podrav z matičních slavností“. Tyto slavnosti Matice školské se konaly vždy poslední neděli v červnu, tudíž průvod na Pražské kolem Budějovické pivnice a po Mariánském náměstí je zachycen nejméně o rok dříve. Vlevo stojí výpravný objekt slavné Budějovické pivnice. Nad ní přesahuje ústav hluchoněmých (ještě nebyl postaven dům GRAND BIO) a vpravo se rozkládá Mariánské náměstí, zatím bez tramvají.
Matice školská byl spolek založený ve městě dne 15. prosinec 1872 k podpoře českého školství. Zřizoval a udržoval české obecné školy, později i měšťanské a reálné, s českým vyučovacím jazykem. Slavnosti představovaly pro Matici zdroj příjmů. První se konaly v roce 1899 na zahradě nového Českého akciového pivovaru (později Budvar). Tam bylo centrum, ale slavilo se i v Besedě a na sadech. Průvod šel od Besedy, což je do pivovaru na dnešní automobilové poměry dost daleko, ale tenkrát se „chodilo“. V pivovarské zahradě přitahovalo hlavně pivo. Matice školská udělala v českém školství kus práce. Každý den sváděla vpravdě zápas o češtinu. Peněz měla zpočátku málo, proto žádala v roce 1876 radnici o podporu na vydržování českých škol ve výši 1800 zl. Obecní zastupitelstvo žádost zamítlo. Zrovna v tom roce byly komunální volby a Češi se na protest proti zamítnutí podpory voleb nezúčastnili. Tím ovšem nic nezískali, naopak. K tomu poznamenává Leopold M. Zeithammer, že Němci (kteří šli všichni k volbám) tak pohodlně bez zápasu dobyli úplné samostatnosti i libovůle na radnici.
Matiční slavnosti byly pro české obyvatelstvo svátkem. František Rada připomněl atrakce v pivovarské zahradě: „Pro jednu slavnost zkonstruovali elektrickou tramvaj, která jezdila na kolejích dlouhých asi půl kilometru a po celý den vozila lidi za malý poplatek. Elektřinu dodávala pivovarská elektrárna. Byla to senzační atrakce – skutečně první budějovická tramvaj. Jindy byly zase postaveny skluzavky, bludiště, panoptika.“ Z tramvajové atrakce se zachovala pohlednice odeslaná dne 11. července 1901. Znalec provozu tramvají Jan Bayer odvodil, že s největší pravděpodobností byla matiční tramvaj v provozu již při třetí matiční slavnosti 30. června 1901. Odhadl také, že trať byla rovnoběžní s dnešní ulicí Karoliny Světlé, rozchod měla 600 mm a jezdila na stejnosměrný proud o 100 až 120 V z pivovarské elektrárny. Matiční slavnosti se konaly naposled v roce 1914 do atentátu v Sarajevě. Po válce od roku 1918 se zase v pivovarské zahradě pořádali kulturní akce, Jihočeské národní divadlo zde hrálo Polskou krev a Prodanou nevěstu, ale Matice školská již nemusela zápasit o české školy. V roce 1925 se sama rozpustila.
To se ještě nevědělo, že republika přijde o pohraničí, poté úplně o všechno a zase bude válka. Do toho času se válka 1914-1918 nazývala Velká válka. Nikoho nenapadlo, že bude ještě větší a otřesnější válka než Velká válka. Matice školská zanikla, ale má svou ulici a školu Matici. Řada generací z Lineckého předměstí, to bylo území od Wilsoňáku za mostem u divadla až ke spojce před Rožnovem, prošla Maticí. Později Wilsonovo náměstí připadlo do školy v České ulici. A ještě později radnice Wilsonovo náměstí zrušila.
Podle snímků lze odhadnout, že matičních slavností se zúčastnil skoro každý. Do pivovaru šly průvody škol, Sokolů, Besedy, baráčníků a dalších spolků, řemeslnických cechů atd., ale nezachovaly se snímky, jak se šlo z pivovaru nazpět. Asi jak kdo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.