V rámci víkendové spanilé jízdy historických automobilů napříč Jihočeským krajem s názvem Trofeo Niké Bohemia 2011, o které jsme psali už minulý týden, zavítal na Českobudějovicko také jeden z nejúspěšnějších sportovců české historie. Kolonu dvaceti veteránů na čtyřech kolech vedl se svojí závodní Tatrou 815 šestinásobný vítěz dakarské rallye Karel Loprais.
S legendárním dvaašedesátiletým sympaťákem z Frenštátu pod Radhoštěm, kterému odborná motoristická veřejnost neřekne jinak než Monsieur Dakar (po Francouzi Stéphane Peterhanselovi má na svém kontě druhou nejlepší bilanci pódiových umístění), si Budějcká Drbna povídala v pátek ráno na budějckém náměstí, kam přišel po svých. Odtud jej museli organizátoři přepravit ke sportovní hale, kde jeho tatra nuceně parkovala.
Co si slibujete od projektu, se kterým přijíždíte do jižních Čech?
„Je to ideální příležitost, jak navštívit ty nejhezčí lokality České republiky, a z celého putování následně natočit dokument sloužící k propagaci jednotlivého kraje. Ten je potom k dispozici nejen na místech, kterými jsme projeli, ale rovněž v prostorách krajského úřadu. Zároveň můžeme lidem touto formou ukázat stará auta, i když zrovna v Jihočeském kraji je spousta muzeí. Nedávno se zrovna jedno otevřelo v Trhových Svinech.“
Jak jste se dostal k funkci čestného předsedy projektu?
„Když majitelka pořádající společnosti International Sports Marketing Marcela Rotter, s níž jsem už v minulosti spolupracoval, zatáhla do projektu mě i značku Tatra, prostě to nějak vyplynulo ze situace.“
Stihl jste si prohlédnout Budějce, když už za několik minut vyrazíte vstříc krajským silničkám?
„Přijel jsem ve čtvrtek večer, takže jsem si stihl projít náměstí. Bylo tady velmi rušno, takový pěkný večer. Atmosféra starých domů a uliček má něco do sebe. Je dobře, že se to tehdy nezbouralo a nestojí tady paneláky.“
Jaká je historie tatrovky, se kterou povedete kolonu dalších veteránů?
„Je to auto, kterému přezdíváme Puma. Bylo vyrobeno v roce 1996, poté jsme ho testovali a do prvního Dakaru odstartovalo v roce 1998. Až do sezony 2002, kdy mu skončila homologace, která upravovala posun motoru, jsme s ním dokázali třikrát vyhrát a jednou dojet druzí. Můžeme tedy říct, že je to jednoznačně nejúspěšnější kamion v historii Dakaru. Žádná jiná značka nic takového nikdy nedokázala!“
Předpokládám, že jste již měl možnost řídit novou Tatru Jamal, se kterou vyhrál váš synovec Aleš nedávnou Silk Way Rally v Rusku. Jaký je rozdíl mezi jeho a vaším bývalým speciálem?
„Nové auto jsme postavili podle poznatků, které jsme za ty roky získali. Od vývoje obou speciálů uplynulo patnáct let, takže technický vývoj musí být někde znát. Auta disponují stejným motorem, ale ten Alešův má tisíc koní, my jsme tehdy měli ´jen´ šest set. Výhodou je kapotové provedení, motor je uložen víc dozadu, což je výhodné pro těžiště. Vzadu je i kabina, takže posádka nemusí sedět přesně nad kolem.“
Podrobnosti o 4. ročníku Trofeo Niké Bohemia 2011 startujícím v Českých Budějovicích si můžete přečíst ZDE!
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.