Internetový kolos Seznam.cz přijal před pěti lety budějckého rodáka jako administrátora katalogu firem. Po několika úspěšných výběrových řízeních se Adam Szabó postupně vypracoval až na produktového manažera jedné z největších služeb Seznamu - katalogu Firmy.cz.
Mohl byste na úvod říci pár slov o práci v Seznamu?
„Seznam má momentálně okolo tisícovky zaměstnanců, přesto nejde o klasickou korporaci. Všichni si napříč firmou tykáme a mezi sebou jednáme neformálně, ať jde o obchodníka, grafika, účetní nebo ředitele. Centrála na pražském Smíchově je vybavena mimo jiné i několika terasami, fotbálkem, vlastní posilovnou a dalšími zábavními i relaxačními zónami.“
Jaké služby Seznam.cz poskytuje?
„Firma spravuje bezmála 30 služeb. Uživatelé na Seznamu využívají především domovskou stránku Seznam.cz, vyhledávání a e-mailové schránky. Služby jsou interně situovány do několika oddělení, ta mají na starosti jejich správu a rozvoj. Mezi nejznámější služby, které Seznam zaštiťuje, patří Novinky.cz, Sport.cz, Super.cz, Mapy.cz, Firmy.cz a oborové servery Sreality, Sauto a další. Za zmínku určitě stojí, že některou ze služeb Seznamu využívá či navštíví 90 % uživatelů českého internetu.“
Představte produkt Firmy.cz blíže a vysvětlete, jakým způsobem vlastně funguje?
„Firmy.cz je největší a nejnavštěvovanější internetový katalog v České republice. Denně ho používá čtvrt milionu reálných uživatelů, kteří zde najdou ověřené informace, o které se stará více jak 50 lidí. Jejich prací je zjišťovat aktuální data firem, včetně činnosti, které vykonávají, a vkládat firmy nové. Vývojovou část Firmy.cz má na starosti tým programátorů a webmasterů, kteří sídlí v Brně a produkt prodává celá obchodní síť Seznamu po celé republice. Vše je stavěno na myšlence, aby uživatel rychle a přehledně našel informace, které potřebuje.“
Jakou funkci ve firmě zastáváte vy, co máte konkrétně na starost?
„Mojí odpovědností je, aby služba fungovala a dál se rozvíjela. Celý produkt neděláme jenom pro uživatele, kteří ho používají, nebo pro klienty, kteří k nám investují. Musíme vyhovět také obchodním zástupcům, administrátorům a dalším, kteří službu spravují a upravují její obsah. Firmy.cz je jednou z největších služeb Seznamu, a proto se o ni starají tři produktoví manažeři. Já mám nyní na starosti především její další rozvoj.“
V říjnu loňského roku překročily Firmy.cz hranici 600 tisíc firemních zápisů. Jaký to mělo význam pro vás osobně?
„Velký, protože jsem v katalogu, který se o databázi stará, vyrostl. Padesát lidí ručně zpracovává největší českou databázi firem o takovém počtu. Veškerá data musí být ověřená a ještě k tomu se snažíme vkládat firmy nové. Není lehké takový počet udržovat a ještě k tomu rozšiřovat. Je to velký úspěch, na který jsme v Seznamu opravdu pyšní.“
Určitě máte ambice tohle číslo posouvat dál, je reálný zápis dalších 100 tisíc firem?
„Reálné to je, ale jedná se o běh na dlouhou trať, není to však jen o kvantitě. Především chceme uvádět firmy, o kterých máme dostatek informací a kdy jejich zveřejnění přinese uživatelům užitek. Nové firmy vznikají a my je chceme nabídnout, ale také zanikají a ty musíme vyřazovat. Cílem tedy není mít co nejvíce firem, ale co nejvíce ověřených aktivních firem.“
V čem si myslíte, že je produkt Firmy.cz jedinečný?
„Především v kvalitě a napojení na další služby Seznamu. Uživatelé Seznamu vědí, že zde najdou kvalitní informace - naší prací je ukázat jim to přímo ve výsledcích vyhledávání nebo přehledně na našich mapách.“
Je naopak něco, co byste vylepšil?
„Stále je prostor, kam se posouvat dál a my nechceme zůstat na místě. Chceme dát uživateli lepší zážitek a klientům poskytnout lepší prostor pro jejich zviditelnění a investice. Chceme, aby uživatel o firmě získal ještě více informací, ale dostal je jednoduchou formou a také, aby se o zkušenosti s těmito firmami mohl podělit s ostatními. Musíme ale také myslet na to, že Firmy.cz je jedním z hlavních příjmů Seznamu, a proto je potřeba hledět i na potřeby obchodu a našich klientů.“
Použil jste vy osobně někdy databázi firem pro vlastní potřebu?
„Samozřejmě. Určitě jste taky potřeboval vědět, jestli má pneuservis v Rožnově nebo u Otylky otevřeno i o víkendu. Jestli vás ještě dneska ostříhají v kadeřnictví vedle v ulici, kdo vám opraví prasklou vodu, anebo jste si potřeboval rezervovat stůl v některé z restaurací na náměstí, což je v pátek nadlidský úkol. (směje se) Pro všechny tyto případy najdete odpověď na webu Firmy.cz. Navíc jsme vloni spustili novou mobilní aplikaci Firmy.cz, která vám pomůže tyto situace řešit, i když nejste zrovna u počítače.“
Připravujete nějaké novinky?
„Velké. Letos spustíme novou podobu služby, která bude odlišná od podoby stávající a bude se lišit i od ostatních katalogů na českém internetu. Budeme výrazně měnit jak uživatelský zážitek, tak obchodní model, který bude v daném segmentu ojedinělý. Doprovodem služby bude i vylepšená mobilní aplikace, která více zapojí uživatele do dění v jejich okolí. Novinky nebudou jenom na Firmy.cz, ale také na jiných službách. Cílem změn je poskytnout uživatelům takové služby, které budou využívat rádi a často.“
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám