Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Hraní na didgeridoo naplňuje Kábulovu duši

Budějcká Drbna si takhle kráčí ztichlým městem, když v tom ji v Panské ulici oblouzní příjemné tóny hry na didgeridoo a buben. Neodolá a zajde se podívat do Café Hostelu, kde vystupuje Kábul sólo. Hudebník, výrobce a především milovník tohoto australského hudebního nástroje.

Čím tě nástroj didgeridoo okouzlil?

„Dlouho jsem hrál na kytaru v rockových kapelách a různých alternativních uskupeních, po určitém čase mě ale začala hudebně omezovat. Byla to doba, kdy jsem hodně experimentoval a hledal sám sebe. Díky tomu jsem se setkal s didgeridoo. Ten zvuk mě okouzlil, byl tak plný a všeobjímající, okamžitě jsem se do něho zamiloval. Podle australských domorodců jde na didg zahrát všechno, jakýkoliv zvuk, co na světě slyšíš, v tom je obrovská svoboda. Omezení máme jen ve své hlavě.“

Jak dlouho ti trvalo se naučit hrát?

„Hrát se učíš pořád. Myslím, že je to učení na několik životů, prostě stále je co se učit, ale vyloudit základní tón není tak těžké. Když ti někdo poradí, jak na to, tak ho zvládneš během dvou minut. Každému to však trvá jinak dlouho. Někdo se to naučí rychle, jiný nikdy. Ale když se tomu věnuješ denně aspoň patnáct minut, tak se to dřív či později prolomí. Ta pravidelnost je docela důležitá, existují i další jednoduchá cvičení, co tě k tomu nasměrují a pomohou ti.“

Ty ses to od někoho učil?

„Ne. Jen jsem viděl občas někde někoho hrát, třeba na ulici nebo na internetu, něco jsem si přečetl a zkoušel, to byla moje cesta k cirkulačnímu dechu. Brána, která ti umožní svobodně hrát.“

Slyšela jsem, že cirkulační dech je velmi prospěšný pro zdraví člověka. Čím?

„Didgeridoo jako nástroj je nejenom dechový, ale i duchovní. V kombinaci vědomého dýchání a vnímání jemnohmotného duchovního světa tě to může posunout nejen v osobním životě, ale i ve hře. Učím své žáky jak vědomě dýchat, je to jedna ze základních věcí. Posiluješ plíce, používáš bránici a další svaly, které skoro nikdy nepoužíváš, při hře můžeš zapojit celé své tělo. Je to harmonie souznění, s nástrojem jste jedna bytost, jedno vědomí. Eliminují se dechové problémy. Dřív jsem míval četné alergie a astma. Teď téměř nevím, co to je.“

Jak ses dostal k vyrábění těchto nástrojů?

„To je zajímavý příběh. (směje se) Nejdřív jsem si totiž svůj první nástroj vyrobil a až pak jsem se na něj učil hrát. Stejně jako svou první vyrobenou rouru mám doma stále i svůj první buben, na který pravidelně na koncertech hraju. Ten je vyrobený z jabloně, na kterou jsem jako malý kluk lezl. Když jsem pak vyrostl, tak se jabloň kvůli stáří musela porazit a já si z ní udělal buben. Vyrábět nástroje, na které pak hrajete, je kouzelný pocit.“

Kde bereš dřevo na výrobu nástrojů?

„Specifikum mé výroby je to, že neřežu živé stromy. Dostávám třeba dřevo od svých přátel, což je dobře, protože energie toho daru je úžasná. Nebo chodím do lesa. Vybírám si, procházím se a nalézám skvělé budoucí nástroje.“

Z jakého dřeva vyrábíš nástroje nejraději?

„Moje oblíbená dřeva jsou jasan, javor, akát, jilm a třešeň. Když si ale někdo řekne, že chce udělat didg třeba z kaštanu, protože je to jeho strom, není problém. Nástroj lze udělat prakticky z jakéhokoliv dřeva.  Já většinou s sebou vozím na koncerty takových pět až deset nástrojů, ze kterých je možné si vybrat. Většinou jsou to roury, které si vyrábím pro sebe, ale protože vím, že nejsem schopen je všechny uhrát, což mi přijde škoda, tak jsou k mání na mém webu. U té výroby je důležité pracovat vědomě. Vědět, co děláš a za jakým účelem. Když jde člověk nejenom hudebním, ale i duchovním směrem, může se nechat vézt nástrojem. Ten ho inspiruje, motivuje, dává mu sílu. K tomu účelu vyrábím nástroje s duší a energií. Třeba nástroje vhodné k léčení s tím vědomím musíš i vyrábět.“

Proč ses dal na sólovou dráhu?

„Hraju s kapelou El Tenere, která má pět členů. Takové hraní je různobarevnější, složitější, je to prostě jiné. Když hraju sám, je to více o osobním prožití, baví mne ta přímá interakce mezi mnou a publikem.“

Zvuk didg doplňuješ i jinými nástroji?

„Pro zpestření používám ještě djembe buben nebo shruti box, což je indický nástroj lehce se podobající harmonice, dále pak lusky nebo různé perkuse. Používám také všelijaké tóniny didgeridoo, které při koncertech střídám. Většinou má mé vystoupení dvě části - koncert na didgeridoo a interaktivní společné hraní, kdy rozdám lidem do ruky roury, dřívka, někdo třeba tleská nebo zpívá a hrajeme všichni dohromady. Každý člověk má totiž v sobě rytmus a já jsem rád, že ho při společném hraní pomáhám lidem najít. Také se společně učíme základní tón nebo dělám ukázky didgeridoo masáže, proto je potřeba mít vhodný nástroj a vědět jak na to.“

Budějcká Drbna masáž vyzkoušela a byl to pro ni pocit opravdu neuvěřitelný. Představovala si, že běhá po louce plné kopretin a je krásný slunečný den. Když otevřela oči, všechno se s ní točilo, ale radost uvnitř těla jí zůstala po zbytek večera až do druhého rána.

Máš oblíbené místo, kde rád hraješ, anebo zásadu, kde bys nehrál?

„Určitě rád hraji v přírodě, na energetických místech nebo v kostelech, to mě hodně inspiruje. Já jsem na začátku hraní na didgeridoo hrál s hodně velkým egem, chtěl jsem být nejlepší, což je úplně směšné. Naplnění je někde jinde. Snažím se hrát s úctou a pokorou k nástroji, k Matce Zemi jako k živé bytosti. Ego dávám stranou. Hraní je nyní pro mě něco, co naplňuje moji duši.“

Štítky Kábul, Kábul sólo, didgeridoo, australský nástroj, dřevo, Drbna.cz, koncert

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Hraní na didgeridoo naplňuje Kábulovu duši  |  Život a styl  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.