pondělí 25. května 2020 Viola

Lukáš Bajt: Každý řidič, který přesedne na kolo, znamená o jedno auto ve městě méně

Již zítra, v úterý 10. února od 17 hodin, se v zasedací místnosti zastupitelstva města České Budějovice uskuteční druhá část prezentace cyklogenerelu, který řeší koncepci cyklistické dopravy ve městě. O čem bude? Přinese již nějaká konkrétní řešení?

Na otázky odpovídal městský cyklokoordinátor Lukáš Bajt z občanského sdružení Cyklo Budějovice.

Můžete nastínit, o čem bude druhá prezentace pojednávat?
Druhá prezentace, oproti té první, nebude už o analýze území, nýbrž o návrzích pro město České Budějovice. Budou představena řešení plošná, tak i liniová, ale také konkrétní projekty...

Pro která místa jsou připravena konkrétní doporučení?
Jsou připravena konkrétní řešení pro ulice Novohradská, Pražská, Rudolfovská, Lidická, Husova, Senovážné a Mariánské náměstí. Taktéž generel doporučuje konkrétní řešení pro jednosměrné ulice, parkování kol, zóny 30 a podobně.

Jaké nápady vás osobně nejvíce zaujaly?
Určitě společná preference MHD a cyklistů. Ulice nejsou nafukovací a nelze preferovat samostatně MHD i cyklisty. Každopádně si myslím, že právě cyklobuspruhy budou velmi kontroverzní téma, avšak příklady z Prahy nebo Brna ukazují, že to funguje.

Myslíte si, že některá doporučení vyvolají spory také mezi chodci a cyklisty?
Mezi chodci a cyklisty ani ne. Myslím, že alternativy k automobilové dopravě by měly držet pospolu a bojovat za lepší podmínky. Generel řeší spíše provoz pro cyklisty na komunikacích, kde jezdí auta, nikoliv chodí chodci. Takže pokud se vyčlení místo pro cyklisty na silnici, ubude těch, co jezdí po chodníku, což chodci jedině uvítají.

Známá mi nedávno nadšeně líčila, jak skvěle se jezdí na kole po městech v Dánsku. Můžete zmínit některé státy, respektive města, které by mohly být vzorem?
Dánsko, Holandsko, Švédsko, Německo, ale třeba i Finsko a Rakousko jsou známé svou podporou udržitelné dopravy, tedy i cyklodopravy a velmi kvalitním řešením pro cyklisty. Ve všech těchto státech jsem na kole jezdil a musím uznat, že cyklista tam má naprosto jiné postavení než u nás. Amsterdam nebo Kodaň... to je jiný svět. Ale pro cyklisty začala a stále mnoho dělá například Paříž, Barcelona, Vídeň nebo Dublin a je vidět, že pozitivních změn lze dosáhnout relativně brzy. Nemusí to být desítky let.

Slyšel jsem i názor, že cyklopruhy jsou jedna věc, dodržování pravidel druhá... Věříte, že chodci a cyklisté budou tolerantní a budou respektovat jeden druhého? Nebo na to ještě „nejsme připraveni“?
Všechno to je o ohleduplnosti a předvídavosti. Konflikt mezi cyklisty a chodci je zejména na smíšených stezkách a chodnících, ale i na stezkách oddělených. Chodci a cyklisté si nemají co vyčítat. Také jezdím po chodníku, ale když jedete pomalu a nikoho neomezujete a neohrožujete, tak v tom nevidím problém. Také mi nevadí chodci na stezkách pro cyklisty, když jdou u strany. Občas nemá chodec ani cyklista jiného zbytí, pokud nechce jít či jet oklikou nebo po rušné silnici. Ale generel by měl dělat podmínky pro cyklisty právě tam, kde pro ně zatím nejsou, a to jsou silnice a ulice, jako je Pražská, Husova, Lidická nebo Novohradská.

Ještě bych se rád vrátil k jednosměrkám, které mě na první prezentaci cyklogenerelu zaujaly. Vizí je, že by cyklisté mohli jezdit i v protisměru. Může tedy k něčemu takovému dojít i v Českých Budějovicích?
Určitě. U jednosměrek je často problém s policií, která tam nechce cyklisty pustit kvůli malé šířce nebo parkování. Nicméně jsem teď navštívil Jihlavu a tam byly v centru snad všechny jednosměrky průjezdné pro cyklisty. Pravda, ulice jsou trochu širší než v Budějovicích, ale právě od těch širokých jednosměrek by se mělo začít, protože tam je třeba jen dodatková tabulka.

Také se mluvilo o absolutním nedostatku stojanů na kola. Zlepšila se od té doby situace, nebo se na tom ještě nezačalo pracovat?
Nedostatek kvalitního parkování pro kola je trnem v patě Českých Budějovic. Na cykloskupině jsme již toto téma probírali. Doufám a pevně věřím, že letos přibude ve městě mnohonásobně víc stojanů než v minulém roce, kdy jich přibylo pouze osm. Mělo by se začít před veřejnými institucemi, jako jsou úřady, zdravotnická zařízení nebo školy. Jako občanské sdružení se snažíme také jednat se soukromými subjekty. Povedlo se nám domluvit se správou IGY Centra, kde rozšířili počet parkovacích míst pro kola u jeho bočního vchodu a podobně jsme již v kontaktu i s Mercury centrem, kde by mělo vzniknout kapacitní stání mezi vchodem z Dvořákovy ulice a vjezdem do garáží.

Prezentace cyklogenerelu je veřejná. Dá se očekávat, že přitáhne hlavně cyklisty. Kdo všechno by si ji ale podle vás neměl nechat ujít?
Určitě cyklisté a ti, které zajímá doprava ve městě. Některé změny se možná na první pohled nebudou líbit motoristům a bude lepší, když si tyto návrhy vyslechnou přímo od jejich autora, který jim může zodpovědět i jejich dotazy.

Myslíte si, že je možné dojít ke kompromisu, který by přijali jak cyklisté, tak chodci a řidiči?
Řešení, která navrhuje generel, zohledňují všechny druhy dopravy. Řešení pro cyklisty nesmí omezovat chodce, měla by se navzájem podporovat s řešeními pro MHD, a pokud to lze, neměla by omezovat řidiče. Ale je nutné si uvědomit, že při lepších podmínkách pro cyklisty a při zrychlení MHD bude tyto dva druhy dopravy využívat více lidí a zlepší se tak i podmínky pro auta. Každý řidič, který přesedne na kolo, znamená o jedno auto ve městě méně. Město a zvlášť centrum víc aut nepojme. Jediná cesta je tedy zlepšit podmínky cyklistů, chodců a MHD.

Foto: Jitka Pudivítrová

Štítky cyklogenerel, Lukáš Bajt, cyklisté, doprava, České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.