Záměr vybudovat tzv. Jižní spojku, jejíž trasa by vedla obytnými a rekreačními zónami, vyvolal vlnu protestů a nesouhlasu. Zároveň se objevily kritické hlasy, které poukazují na fakt, že Jižní spojka není jediným kontroverzním a odmítaným záměrem, který je v celkovém projektu budějovického dopravního skeletu naplánován.
Velmi ostře odmítají obyvatelé Pětidomí záměr vybudovat tunel, který by jako podjezd pod vlakovým nádražím spojil Nádražní a Dobrovodskou ulici. Výjezd z tunelu by byl těsně u obytných domů v Pětidomí. V původním projektu jsou dvě varianty, jedna z nich dokonce předpokládá zbourání osmi obytných domů, v druhé, investičně i realizačně velmi náročné variantě, jsou naplánovány výjezdové rampy, ze kterých by auta vjížděla na Dobrovodskou ulici. Vybudování podjezdu představuje investici 1,2 miliardy korun.
Obyvatelé Pětidomí se záměru intenzivné brání v soudním sporu, ve kterém deklarují relevantní námitky proti projektu. Protistrana, tedy Statutární mésto České Budějovice, oponuje argumentem, že námitky měli občané vznášet v době, kdy probíhal legislativní proces schvalování.
Protestující občané ovšem vznáší protiargument – v původním, v územním plánu schvalovaném projektu, byl tunel lokalizován v jiné oblasti, ne v Pětidomí u obytných domů.
Dalším kritickým místem dopravní mapy Budějovic je Nerudova ulice, konkrétně její část ve směru k Pražské ulici. Dosud slepá ćást ulice by se podle města měla stát opět průjezdnou, s odůvodněním, že tak bude zlepšena možnost dopravy pro obyvatele Nerudovy ulice. Vétšina z nich ale možné zprůjezdnění odmítá a obává se nárůstu dopravy a negativních vlivů – hluku, smogu a také zvýšení bezpečnostních rizik. A to zejména pro děti a seniory – v bezprostřední blízkosti jsou dvě základní školy a domov seniorů. Poukazováno je i na zkomplikování dopravy na Pražské ulici, kterou by nová křižovatka ovlivnila.
Záměr vybudování křižovatky Nerudova – Pražská je posuzován v územním řízení a konečné rozhodnutí přijme zastupitelstvo města.
Stále živá a nespokojenost občanů vzbuzující je známá kauza Modrý most u Polikliniky Jih, kde přes důrazný nesouhlas občanů došlo k zprůjezdnění mostu pro automobilovou dopravu od Polikliniky Jih do Havlíčkovy kolonie. Průjezd tisíců aut výrazně narušil klid a rezidenční charakter budějcké čtvrti, která po dlouhé období byla právem považována za jednu z nejklidnějších ve městě.
Autor: askew, Budějcká Drbna
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jojo, vidim to úplně stejně jako bezednej. Možná, že kdyby byl obchvat, neni co řešit ...
To je sice vše hezké, ale proč tu není nejdříve obchvat a pak se řeší nějaké nouzové řešení, není to trochu ve špatném pořadí ??
Ono to souvisi. Prijde mi to jako nouzove reseni se stavbou 4 mostu, ktery ma odtahnout lidi z Litvinovic, a dalsich vesnic co dojizdi za praci, z mostu na Manesovce. Sebelepsi obchvat proste dojizdejici lidi za praci z mesta neodtahne. Ale je fakt, ze kdybych tam bydlel, tak se na to tvarim stejne. :-) No a se Scontem souhlasim, tomu nepomuze nic. :-)
Souhlas s Peterburgem II. co se týká přesunů Budějčáků. Ovšem tady se chce řešit tranzit od Novohradské ul. na Litvínovickou. To s přesuny obyvatel města a počtem mostů nemá nic společného. A myslím si, že ani nejlepší osvěta neobhájí křižovatku u Sconta nábytku. Zvlášť, když se budou vracet např.Pražáci od moře a po 12.hodinách za volantem budou trčet na červenou na další křižovatce místo toho, aby minuli Budějce obchvatem.
Podle me, nejvetsim problemem ve meste neni transit po E55, ale to, ze polovina Budejovic se stehuje kazdy den pres tri mosty z jednoho konce mesta na druhy. Nevim jestli to je realne, ale casove rizeny +/- jednosmerny provoz podle dopravni spicky by mohl byt reseni. Byla by to na zacatku trochu divocina, ale kdyz mesto udela trochu osvetu, a ne jako v pripade krizovatek u OBI a na Nadrazni, tak si casem lidi zvyknou.
Bohužel je to tak, v každém menší městě jsou obchvaty a my máme výpadovku mezinárodní silnice na jih jak okresní silničku.
Jižní spojka není jediným kontroverzním a odmítaným záměrem, který je v celkovém projektu budějovického dopravního skeletu naplánován - můj názor je, že žádný ucelený, prodiskutovaný a schválený koncept neexistuje. Mění se s tím jaká garnitura nastoupila na radnici. O zanádražní komunikaci se mluví již několik let - bez výsledku, Jižní spojka - stejný problém. Přitom jako jedno z mála měst nemáme vybudovaný (ani naplánovaný) vnější okruh kolem Budějovic. Doprava se řeší pouze tím, že se problém přesouvá z jedné části města do druhé a přitom není umožněno těm, co města nemusejí vjíždět, město slušně objet.