Počasí dnes5 °C, zítra7 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Rok od voleb – V. část

Náš retrospektivní seriál, věnovaný názorům budějckých zastupitelů na vývoj dění ve městě v prvním roce od voleb pokračuje vyjádřením, které je ve srovnání s předchozími odpověďmi obsáhlejší a jistě vás zaujme svou otevřeností.

 

 

Ivan Nadberežný (KSČM)

Jaké byly Vaše konkrétní aktivity ve funkci zastupitele?
Po obhájení šesti míst v zastupitelstvu a v atmosféře, která přinesla po loňské předvolební kampani výrazné změny v ZM, jsme jako klub KSČM sledovali, abychom vytvořili co nejlepší podmínky pro realizaci našich programových cílů. Podařilo se zapojit naše členy a bezpartijní do činnosti všech nově ustavených komisí RM a výborů ZM. Jako předseda klubu jsem především tlačil na ustavení územních komisí, které byly v našem programu také mezi prioritami.

Protože dlouhodobě poukazuji na potřebu systematicky a odpovědně hospodařit s městským majetkem, tak považuji za dobré, že jsme zapojeni také do dozorčích rad městských podniků, já v Teplárně a Ing. Tekel v Dopravním podniku, i když přechod na německý model řízení v těchto podnicích nepovažuji za nejpotřebnější.

Zastupitelstvem jsem byl zvolen předsedou kontrolního výboru. Politické strany do jeho sestavy delegovaly odborně vzdělané, ale většinou málo zkušené členy, takže první rok činnosti kontrolního výboru zatím nemá výrazné výsledky.


Je podle Vašeho názoru plněn program strany, za kterou jste kandidoval?
Nejsem spokojen. Především jako strana, která je třetí období v opozici, jsme v tomto směru omezeni a druhým faktorem je skutečnost, že vedle ODS jsme v podstatě dvě opozice. Ani na komunální úrovni pro ně nemůžeme být partnerem…

Zastupitelé ODS naplňují diskusi v zastupitelstvu neustálou kritikou a ironií zejména vůči náměstkyni Popelové a dalším svým bývalým členům, kteří nejméně dvě volební období razili její politiku a hospodaření ve městě. Nyní v opozici v roli kritiků mají z minulosti dobrý zdroj informací, vždyť nyní kritizované problémy jsou výsledkem jejich předcházející politiky. Pro České Budějovice je ODS neustálým problémem, v každém volebním období se zmítá ve vnitřních bojích…a město podřizují ekonomickým zájmům subjektů v pozadí.

V souladu s naším volebním programem byly ustaveny územní komise, konečně se také u některých investic ve výběrovém řízení ukázalo, jak výrazně levněji se dají stavby a akce pořídit. Ale o potlačení korupce bych zatím nemluvil.

Připomínám, že v našem volebním programu dominovala potřeba řešit dopravu a parkování ve městě, hospodaření s majetkem a v podnicích města, posílení pořádku a bezpečnosti a další požadavky. Bez širokého politického vyjednávání a založení dlouhodobé koncepce, žel, ve městě i v tomto volebním období zásadně nepokročíme. Někteří radní nyní vsadili na nákup „odborných koncepcí, analýz a rad“ odjinud, utrácejí za ně statisíce. Negativně už se také začíná projevovat „dělostřelecká“ příprava stran v koalici a ODS před začátkem kampaně voleb do krajského zastupitelstva, každý chce ukázat své přednosti a slabiny druhého, takže problémy města budou zase až na druhém místě, možná zcela mimo zájem nejednoho z našich politiků.

Je podle Vás dodržována a plněna koaliční smlouva?
Sleduji kriticky jako předseda opozičního klubu KSČM, jak se prosazuje koaliční smlouva. To, co měly v programech skoro všechny strany, nejen koaliční, řešení dopravy, vypořádání se s korupcí, bezpečnost a pořádek, atd., v tom jsme sotva v začátcích. Realizaci koaliční smlouvy tlačí vedení TOP 09, ale práci odvádí jen náměstek sociální demokracie, přičemž vůči náměstkům ostatních stran narůstá kritika.

Nejsem spokojen s tím, jak jsou plněny hlavní cíle programů politických stran v tomto zastupitelstvu, i když připouštím, že více než polovinu zastupitelů přivedly tyto volby na radnici poprvé a uplynulý první rok od voleb je málo pro to, aby se srovnali s realitou a úkoly města.

Jaký je Váš názor na dopravu přes Modrý most – měl by být most znovu otevřen běžnému automobilovému provozu?
Přes Modrý most se dlouho jezdilo a přesto se most ani ulice k němu nestaly dopravní tepnou. Přejezd přes něj především umožnil rozšířit parkování kolem polikliniky. Chápu občany, že se jim nelíbí, pokud v jejich ulicích projede či zaparkuje více aut, ale dopravu a parkování lze řešit jen pochopením a kompromisem každého z nás.

Jaký je Vás názor na projekt tzv. Jižní spojky, jejíž trasa by měla vést i přes lokalitu Malý jez?
Nejde jen o Malý jez, ale i další části této dopravní stavby by vedly ulicemi a zástavbou, kde by lidé trpěli ještě více. V územním plánu schváleném v roce 2000 je původně trasa této spojky navržena jinak. Zvláštní také je, že na jedné straně se nedohodneme s Litvínovicemi na propojení okruhu s ulicí Horákova, ale v zájmu výstavby supermarketů na jejich pozemcích prosadila ODS v budějovickém zastupitelstvu v roce 2008 tuto trasu.

Řešení dopravy formou výstavby okruhu v jižní části města patří k prioritám. Z této části města a zvláště z okolních obcí a zpět projíždí denně desetitisíce aut, na několika místech se doprava doslova zastavuje, kamiony projíždějí až k centrálnímu okruhu města. V zastupitelstvu města i v odborných institucích je nutné znovu zde dopravní situaci vyhodnotit a najít řešení, ve kterém se spojí účelnost, rozumná finanční náročnost, ohleduplnost k obyvatelům. Přesto se nevyhneme tomu, že v některých místech tato dopravní stavba změní kvalitu bydlení.

Jaký je Váš názor na navržené dopravní řešení v oblasti bývalé sodovkárny?
Tato dopravní stavba jako kruhová křižovatka byla schválena v územním plánu města. Myslím, že to tehdy nikdo nepovažoval za důležité dopravní řešení… Protože tudy velmi často jezdím, tak jsem přesvědčen, že to vůbec není místo, kde by vznikaly dopravní problémy a byla nutná tato rychlá přestavba. Ale opět je tu „především zájem určitého významného“ investora, který upřednostňuje tuto investici před mnohem důležitějšími řešeními.

Jaký je Váš názor na projekt splavnění Vltavy?
Řece Vltavě prospělo, že byla provedena v minulých letech protipovodňová opatření, prohloubení a vyčištění dna, úpravy břehů. Zkušenost z roku 2002 byla krutá. Spolu s tím mohla být udělána i některá opatření ke zvýšení rekreační funkce Vltavy, ale megalomanský projekt a stamiliony vynaložené na splavnění řeky v podstatě jen pro výletní lodičky (prakticky většina takto provozované lodní dopravy v Čechách již léta skomírá) je holým nesmyslem, prosazeným jen v zájmu jedné stavbařské lobby.

Je podle Vás současná kulturní nabídka v Českých Budějovicích dostatečně široká?
Dobrou práci odvádí Jihočeské divadlo, ale jeho financování je velkou zátěží pro rozpočet města, kulturním centrem je Metropol, během roku je z městského rozpočtu financováno bezpočet různých kulturních akcí a prezentací. Spolčování a kulturní vyžití samotných občanů se však dostává stále více mimo program.

Početné aglomeraci na levém břehu chybí prostory, ale způsob hospodaření s majetkem města neumožňuje plnohodnotné využití KD Vltava stejně, jako je léta „řešena“ rekonstrukce KD Slávie. Další zařízení, která byla pronajata soukromým subjektům, jsou využívána extenzivně a jejich provozovatelé požadují stále větší finanční podporu od města.

Který problém v Českých Budějovicích považujete v současnosti za nejzávažnější?
Hlavní cíle ve volebních programech stran, které byly zvoleny do Zastupitelstva města, jsou téměř stejné a neliší se ani od zájmů občanů. Takže nepovažuji za závažné něco nového, nejzávažnější je, aby konečně občané pocítili, že se něco opravdu a bez korupce řeší a realizuje.

I na naše městské hospodaření začíná působit další fáze finanční krize. Proto bych připojil k řešení ještě jeden aktuálně asi nejzávažnější problém - hospodařit a rozpočtovat tak, abychom „spolu s Kalouskem“ neřešili situaci jen tím, že budeme zdražovat i tam, kde je už draho a tahat obyvatelům a rodinám další prostředky z kapes. Mluvím o vodě a odpadech, teple, dopravě, ale i stále dražších vstupenkách na kulturu a sport.

Který počin (aktivitu) města v uplynulém roce  hodnotíte jako nejpřínosnější pro občany?
Jak jsem už uvedl, je dobře, že některé investice jsou výrazně levnější… Že začaly pracovat územní komise.

Mgr. Ivan Nadberežný
zastupitel a předseda Klubu KSČM,
předseda kontrolního výboru ZM.

Budějcká Drbna děkuje Ivanovi Nadberežnému za čas a pozornost, které otázkám věnoval.

Štítky volby, doprava, KSČM, ODS, parkování, České Budějovice, Vltava, Miroslav Kalousek, TOP 09, Jihočeské divadlo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Rok od voleb – V. část  |  Krimi  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.